7 539 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Sätta plattor längs altan och gräsmatta
Förra året bygde jag om altanen på baksidan och där altanen slutar tar gräsmattan vid, eller ja borde, tyvärr ser det inte så snygg ut längre och jag vill nu lägga en rad med plattor längs hela altanens bredd. Hur ska jag gå tillväga? Tomten och gräsmattan sluttar en aning och den är inte helt jämn, är det "bara" att gräva upp, slänga ut en bit markduk och på med grus och sand jag sen sätter stenarna i? Måste man köra med padda för att få dom att ligga bra när det handlar om att lägga plattor i en lång rad på 12 meter?
Stod inför samma problem härom året. Grävde ur 10-15 cm, på med duk och stenmjöl, inget grövre grus alltså. Vattnade och stampade till underlaget några gånger, padda är inte nödvändigt. Avslutade med ett tunt lager stenmjöl som slätades ut och lade sen plattorna. I med stenmjöl i fogarna. Blev skitbra!
Hur tänkte du nu? Beror ju dels på vad du har för förutsättningar innan, och dels vad du förväntar dig för resultat. Vill du att det ska vara rakt och fint så paddar du. Sen kan du få sättningar ändå, men förutsättningarna blir givetvis bättre om du paddat.gullegrizen skrev:
Givetvis finns det säkert undantag där padda kan behövas, men nu gällde det en rad med plattor utmed altanen och huset. Dessa plattor är sällan någon som går på, blir ofta ett steg från trädäcket direkt ner på gräset. Att under dessa plattor vattna och packa för hand blir minst lika bra som med padda. Åtminstone i 9 fall av 10...Liemannen skrev:
Klicka här för att svara