Har lite problem hur jag ska fästa bärlinan i väggen på mitt altanbygge och tar tacksamt emot tips och synpunkter.

Problemet är att ovankant på golvreglarna är i höjd med syllen, så jag kan inte lägga bärlinan utanpå panelen. Tänkte därför skruva i grundmuren och lägga golvreglarna ovanpå bärlinan men det gick inte heller då panelen sticker ut upp till 5cm utanför muren.

Mina alternativ är då:
1: Skruva en 95x95 i grundmuren med riktigt riktigt (190mm) stora lättbetongskruvar på t.ex. cc 30. Det skulle ge ett bra upplag för golvreglarna. Tänkte även sätta stöd vertikalt under bärlinan för att ge lite extra stöd.

2: Skruva en 45x170 i grundmuren med lättbetongskruv (120mm) dubbla skruv på t.ex. cc 30. Utanpå denna sätta en t.ex. 45.120 som skruvas ihop med 170:an med 90mm träskruv samt ev några genomgående (190mm) lättbetongskruv, kan tom eventuellt limma men helst inte då det ev kan behöva korrigeras.

Skulle detta funka och vilket alternativ skulle ge den starkaste infästningen, eller skulle båda funka? 1:a plintraden står bara 130 cm ut så det är inga enorma spännvidder.

Det gör inget nytta att ta större reglar, styrkan sitter i hur många skruv du tar. Så du kan köra 45*95 utan problem. Ska själv köra med 45*45.

Jag hade kört på alternativ nummer 2, med en 45*95:a som sticker ut från väggen så får du rätt långt avstånd mellan belastningen och vridpunkten mellan väggen och bärlinan.

Det handlar inte om några stora summor pengar, och det kommer garanterat hålla.

huggan skrev:
Det gör inget nytta att ta större reglar, styrkan sitter i hur många skruv du tar. Så du kan köra 45*95 utan problem. Ska själv köra med 45*45.
Menar du en 95x45 på högkant? Det verkar väl ändå lite lite anligg mot muren och rätt stora klämlängder på skruvaran? Eller menar du alternativ 2 med dubbla 45x95?

Tog en runda förbi brädgården och det kommer nog bli en 45x145 för att jag vill ha NTR A mot väggen och lite mer plats att skruva på. Sen en 45x95 eller 45x70 utanpå det.

tack för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.