J
JeRo: Jag är långt ifrån nån expert på området, men jag fäste bärlinan med fransk skruv i fasaden och vet andra som gjort likadant och det har funkat bra i ett år i alla fall. Mitt tak är ca 7x4 meter.
4 svar · 8,5k läst
stemag
stemag: Dom där ser perfekta ut till mitt altanbygge på landet. Om bara marken är plan och har satt sig ordentligt så fungerar det nog. Det allra bästa vore en vanlig stenplatta med en justerbar stolpsko i mitten, varför tillverkas inte det?
1 svar · 18,9k läst
·
estwing
estwing: Dra en 4" spik från vardera håll...
3 svar · 4,3k läst
M
mattias_75: Det ska jag göra, men reglarna inne i ramen behöver bärpunkter och för att inte behöva palla under om det behövs så kör jag en regel ner till betongstenen.
4 svar · 8,9k läst
Freddan101
Freddan101: [citat] Ett år gammal så endast mitt egna misstag som "förstört" den på vissa ställen. Då går jag på 120. Tack för svaret!
2 svar · 16,7k läst
P
pjkw: två snedsågade träklossar som du sätter en skruv i när de är i rätt nivå måste ju funka? Ingen aning om det är en vettig lösning dock.
1 svar · 6,7k läst
M
matbanan: Det finns jätte bra fästelement för betong, allt från plugg och expander till kemankare. Men man måste veta vart man kan borra så man inte kommer för nära armeringen så den börjar rosta och vittra sönder balkongen. Men bör också fundera på hur mycket balkongen håller för. Ett tak med snölast på blir väldigt tungt.
1 svar · 2,4k läst
P
Peter_K: Det ska jag göra men hinner nog inget före helgen tyvärr.
27 svar · 12,7k läst
M
-MH-: 95 x 95 är ytan som överlappar. Borde kanske fungera då.
4 svar · 1,4k läst
·
G
Genvägen: Jag ska snart sätta igång att bygga en entrétrapp med avsats längst upp. Tidigare stod en betongtrappa på plats, men den är nu historia. Jag vill ha era tips på konstruktionen, plintarna och reglarna. Själva avsatsen är den stora frågan. Den blir ca 200x180 cm och ligger ca 110 cm ovarför mark. Den ska därför byggas upp på plintar och utrymmet under ska regnskyddas och användas som
0 svar · 2,1k läst
·
B
Brallan84: Hej! Jag tänkte bygga till en avlastningsbänk till vår entré och tänkte höra med experterna om det verkar ok lösning med bärande delar till denna. Mitt virke jag tänkte använda är 22 x 95mm, 4 st varav den sista skapar en ram runt de 3 inre. Det leder ju till en del, inte svåra men ändå, problem. Bredden på bänken blir 90cm, 1 husvägg, och 2 icke bärande väggar, svårt o
0 svar · 1,3k läst
·
K
kanman: Ja, jag skulle kunna sätta upp en stolpe mellan varje 2,5m sektion (eller faktum är att måttet ligger någonstans runt 2,3-2,4m efter kontrollmätning. Skulle betyda att varje sektion blir dryga metern, inte jättesnyggt men troligen bättre än att ha kvar nuvarande mått. Vill inte ge mig på att såga av alla stolpar och börja från början, känns som ett för stort projekt... Tack för
8 svar · 4,2k läst
J
jonatannn: [citat] Kan man välja detta på sidorna då? Brukar aldrig finnas som alternativ...
4 svar · 5,8k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Varför fortsätta diskutera när nikasp har postat lösningen i första svaret?
7 svar · 5,0k läst
K
Kjell_G: Nån som har erfarenhet? Tänker på underhåll och funktion som vindskydd. Även tips på montering. Kjell G
0 svar · 1,4k läst
Y
yuphin: Ska bygga tak från stugväggen, men med dörren så högt blir det nog inte möjligt att ha bärlina hela väggens bredd. Hur skulle ni gjort? [bild]
0 svar · 892 läst
·
A
andso763: Hej! Håller på att gräva hålen för plintarna som ska bära ett soldäck. Det har tidigare stått en plastpool på platsen delvis nedgrävd med en presenning i botten. När jag fyllde igen hålet (10m3 för hand :x) så lämnade jag kvar den presenning som fanns i botten. Det jag nu undrar är om det är bra eller dåligt att den ligger kvar där i botten av plinthålen? Jag tänker att den
0 svar · 1,5k läst
J
JOW: Vill ni ha det så tätt som möjligt för att: Undvika luftrörelse? Inte kunna tappa ned saker? Något annat? Har man inget generellt problem rent estetiskt med en springa så kan man lägga vindväv eller vindpapp under trallen för att förhindra drag.
2 svar · 3,1k läst
mattiasp
mattiasp: Det finns program som optimerar sånt där. Sök på "nesting" och "optimize" så kan du nog hitta något vettigt.
2 svar · 1,8k läst
T
teton: vad är de för plintar ?
4 svar · 1,0k läst
hek
hek: [citat] Sant ;)
9 svar · 4,8k läst
·
mhg_3
mhg_3: Hej, Är lite nyfiken på vad ni valde för metod när ni la skiffer. Vi ska lägga oregelbunden skiffer och har två firmor som vi väljer mellan. Den ena vill lägga i bruk och den andra i stenmjöl, båda alternativen ska hårdfogas. Spelar det egentligen någon roll vilken metod som väljs? Enligt de stenfirmor som jag pratat med så rekommenderar de båda metoderna.
5 svar · 7,7k läst
J
jokomoko: [citat] Precis, sen är färgval är alltid tycke & smak, men för min del är en mörkbrun altan så mycket snyggare än grådaskig som tycks vara ideal hos många.....
4 svar · 11,7k läst
J
jordraketen: Jo det var det avståndet. Tack
5 svar · 7,5k läst
B
BigGitt: [citat] Tack! Det ser verkligen bra ut! :) //////////////////////////////////////////////////////////////// Hoppas någon har bilden på såpade trallen med.
10 svar · 13,7k läst
Mackin
Mackin: Ha inte för stort avstånd bara, har man djur (hund tex) kan de fastna med "tårna" i springorna. Har själv råkat ut för detta med min hund.
3 svar · 2,6k läst
H
Henrik Engström: [citat] Hur gör man när man vaxar och vad använder man för vax?
5 svar · 4,5k läst
·
kaked08
kaked08: Vi har cirka 110cm högt järnribbsräcke (nåja, aluminium) på en balkong med formatet cirka 150x400x150 cm, dvs tre sidor. Vi vill ha någon sorts plexiglas/plast färdigskuren för ändamålet. Någon som har tips på vart man beställer på nätet? Eller en leverantör i Stockholm? Vi har varit i kontakt med några. Antingen har de slutat "skitmaterial att arbeta i" eller "vi har bara
0 svar · 3,3k läst
Stew
Stew: Hej, Ibland kan man behöva stabilisera stolpskon i massan för att den inte ska röra sig undertid betongen härdar. De skorna som är lösa är nog bäst att ta upp, borra större hål, lägga i ankarmassa och stoppa tillbaka skon och låta härda (går snabbt om man använder ankarmassa). Mvh Stefan
1 svar · 4,6k läst
K
Kungscross: [citat] Jag puffar denna gamla tråd med några följdfrågor: Jag behöver skarva mina golvbjälkar (45*145) då dom ska vara 8,2 meter. Dom kommer ligga över 5 bärlinor. Om jag sätter en lask på vardera sida, måste det ske över en bärlina eller kan det vara mittemellan ? Hur långa bör laskarna vara ? Behöver man förskjuta skarvarna så tex varannan skarv hamnar på bärlina nr 3
20 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.