Har ett hus med yttermåtten 8x12m där det ska byggas en altan på en av kortsidorna. Terrängen sluttar bort från huset så i slutet av altanen kommer den att befinna sig ca 2 m över marknivån.
Mina funderngar:
  1. Är det snyggare (bättre?) att dra in altanen ca 0,5m från husknutarna istället för att låta den följa husets ytterkanter?
  2. Ska man lägga golvnivån på samma höjd som inne i huset eller "ett steg" ner?
  3. Finns det någon fördel med att göra "sneda" hörn i stället för räta hörn i hörnen som hamnar längst bort från husväggen? nackdelen är ju att man tappar utrymme.

1. Jag hade själv gjort det lika brett som huset, men det är väl ett individuellt tycke.

2. I ditt fall där altanen ändå kommer att vara 2 meter från marken skulle jag lagt i nivå med huset. är det sadeltak på huset?

3. Det ser trevligare och mer arbetat ut, gärna med en "ram" runt.

I princip alla dina frågor gäller gestaltning vilket jag tror kommer generera lika många olika svar som antalet som svarar. Att snedda kanterna är en smakfråga, personligen tycker jag att det är snyggare å ytan du förlorar kommer vara så liten att du troligtvis inte kommer märka någon skillnad. Men som jag sa så rör det sig om gestaltning å i slutändan är det bara du som kan svara på den frågan. Detsamma gäller för frågan om indragna kanter. Något jag trotts allt vill trycka på är att jag inte tycker att du ska sänka altangolvet till lägre nivå än innergolvet. Rör det sig om en slutskillnad på 2 meter så tycker jag inte att du ska sänka då du fortfarande kommer att ha en stor höjdskillnad. Bättre att slippa trappsteg inifrån till altan än utifrån till altan.. Återigen är det mitt egna personliga tycke. I slutändan vet du bäst hur du vill utforma ditt hus..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.