Vi har tänkt oss ett trädäck (ca 38 kvm)som inte sitter fast i huset utan ligger ca 60-100 cm från fasaden, på en del av däcket (16 kvm) ska det vara en pergola och den delen ska vara upphöjd från det övriga, ca 15 cm högre.

Så här tänkte vi: gräva ur 40-60 cm(?), lägga markduk och fylla med bärlager som paddas, på med sand för avjämning och sen vanliga släta trädgårdsplattor att lägga bärbjälkar på (alltså inte hela ytan utan bara i stödpunkterna...), och så på den högre delen en golvbjälke för att få upp höjden. Sen trallvirke på det. Frågan är om detta funkar och hur gör vi med stolparna till pergolan, gräva till tjälfritt (3 m? här ;-)) känns omöjligt, kan vi ställa stolpen på en platta och fästa i bjälkarna eller gräva plint 70 cm bara för stolparna (6 st).

Vad tror ni ? Är vi helt ute och cyklar eller tror ni det funkar?

Ingen?

Hallo,

3 meter till tjälfritt. Shit :P Jobbigt!

Jag har inte något bra svar på detta, jag gräver alltid själv ner till tjälfritt, men här är det ett rimligt djup (typ 60cm).
Vad tror ni andra med mer expertis om en flytande altan? Gräva ut, i med bärlager (sand + grus) lägga på betongplattor och sedan bygga altanen + pergolan? Inget som är grävt ner i marken alltså. Bärlagret bör väl svälja eventuella tjälförflyttningar och samtidigt vara tillräckligt starkt för att stödja bygget? Vad tror ni?

Mvh

Stefan

Tack för svar! Jag hoppas det funkar som du skriver ;) mest pergola stolparna jag oroar mig för, om det kommer en Dagmar-storm t ex... Vi byggde en altan med tak på detta sätt för några år sedan och mig veterligen står den kvar :eek: men taket satt ju fast i huset där... Ja, den som lever får se.

Ingen annan som har lite tips, t ex med infästning av stolparna?

Stew skrev:
Hallo,

3 meter till tjälfritt. Shit :P Jobbigt!

Jag har inte något bra svar på detta, jag gräver alltid själv ner till tjälfritt, men här är det ett rimligt djup (typ 60cm).
Vad tror ni andra med mer expertis om en flytande altan? Gräva ut, i med bärlager (sand + grus) lägga på betongplattor och sedan bygga altanen + pergolan? Inget som är grävt ner i marken alltså. Bärlagret bör väl svälja eventuella tjälförflyttningar och samtidigt vara tillräckligt starkt för att stödja bygget? Vad tror ni?

Mvh

Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.