Hej! Jag är ny här på forumet, men har ett delikat problem. Har försökt hitta en ritning på en portal i trä men kan inte hitta någon. Är det någon här på forumet som vet något om var man kan hitta dom? Ska ha den till rosor.

Ooops! Kan återkomma men flertalet på detta forum vill hellre veta hur man bygger än var man får tag på färdiga!:rolleyes:

Hrm! Slarvigt av mig, läste för snabbt! Du ville ha en ritning!

Jo, men det var ju det jag ville också! Annars behöver jag inte någon ritning ;).

Är det av någon speciell anledning du vill ha den i trä? Själv böjde jag till en av armeringsmatta, blir riktigt bra och mycket lättare, vilket träslag är du ute efter vilken bredd,höjd, skall portalen vara liten och nätt eller robust så den klarar lite tuffare tag, enklare portaler kan med fördel byggas likt en pergola....

Jag har sett färdiga portaler som ser ut som dom har ett "tak", och vilket trä jag ska göra den i har jag inte funderat på. Den ska ändå målas så det lär nog bli vanligt trä. Jo, det går att göra med armeringsmatta också. Får väl se hur jag gör. Får jag inte tag i nån ritning så måste jag väl ta nåt annat, så är det. Rosorna är redan planterade :D

images

Något i denna stil?

images

• Gilla
sampathkumar
  • Laddar…
images

Nej men vad fin den var. Precis en sån kan jag tänka mig. Hade först funderingar på ett "kantigare" avlust uppe, men den här var ju jättefin. Var i hela friden har du hittat den? Tror det passar bättre med trä förresten. Ska ha den precis vid altanen och tror inte det blir snyggt med armeringsjärn just där. Men på andra ställen har jag det gärna.

Om du googlar "bygga pergola" och tittar på alla bilder! Det finns även ritningar med där...;) om du nu känner för att bygga själv...
lycka till med byggerierna!

Tusen tack för hjälpen!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.