2 395 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skillnad på olika kanalplaster
Hej, som tråden heter skulle jag vilja höra era åsikter om de olika fabrikaten av kanalplaster, eller rättare sagt om profilerna till kanalplasten
Vad jag förstått så finns det lite olika matrialval till profilerna (skenorna) på de olika fabrikaten, vissa använder aluminium både till skenor och lock medans andra använder plast.
Vad har ni för erfarenheter av de olika?
Mvh Peter
Vad jag förstått så finns det lite olika matrialval till profilerna (skenorna) på de olika fabrikaten, vissa använder aluminium både till skenor och lock medans andra använder plast.
Vad har ni för erfarenheter av de olika?
Mvh Peter
Jag har lite rekomendationer utan att känna till alla leverantörer så kan jag rekomendera Expoduls taksystem i plast framförallt om du har ett isolerat uterum. Plasten leder inte in kyla på samma sätt som alu kan göra. Är det bara ett altantak eller oisolerat kanske du ska låta priset avgöra. Ett tips är att känna på grejerna och fråga de som säljer.
Ploa, det som skiljer i pris skiljer också i kvalitet. Ett hållbart tak är uppbyggt av "fackverk" inte bara "plastkanaler". Fackverkstak betyder att du även har plast i kanalplasten som styvar upp taket och gör det mer hållabart och isolerande. Viktigt är också att läsa hur mycket taklutning du måste ha för respektive taktyp. Återigen, fackverkstak är stabilare och kräver mindre taklutning om du har dåligt med höjder. Jag har lagt kanaltak från glasfiber och plast på mitt uterum. Lite dyrare men jag vill tror att det håller och isolerar bättre. Samtidigt kunde vi göra skjutpartierna i fronten 2100 höga eftersom 40mm taket inte krävde så stor lutning. Lycka till.
Finns många varianter på kanalplast. Men du ska välja en med X-struktur som gör själva skivan starkare och stabilare. Tjocklek finns ju från 10mm upp till 50mm. Dock är inte 50mm mer isolerande än 40mm.
Profilerna är oftast i aluminum men många använder toppen i plast. Är som ett klicksystem vilket gör att man inte har några skruvhål ovanifrån. Lätt att byta och montera ner.
Profilerna är oftast i aluminum men många använder toppen i plast. Är som ett klicksystem vilket gör att man inte har några skruvhål ovanifrån. Lätt att byta och montera ner.
Klicka här för att svara