Hej

Ska försöka dokumentera altanbygget här tänkte jag.
Började förbereda lite smått ikväll och ska väl hinna med en del kommande långhelg.

Största problemet jag jag kommer ha är höjden. Grusbädden ligger lite högt så jag kommer inte att kunna använda mej av de dimensionerna som jag skulle velat, men hoppas de ska bli någorlunda stadigt iaf!

20120515201808666.jpg

20120515201758999.jpg

Kommer ta stöd från markplattor istället för att gjuta plintar eller dylikt.

Har även ritat en liten skiss på hur de är tänkt att bli. Funderar på liggande ribbor i räcket som dessutom är lite högre i hörnet. Bra ifall man har matbord där eller kanske grillen då de oftast blåser lite.

husmedaltan.jpg

husmedaltan2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Redigerat:
Har fått en del gjort. Virket tog slut idag, vågade inte ta mera på släpet i onsdags. Så i morgonblir de en eller två rundor efter mera.

2012051621350877.jpg

20120517124916846.jpg

Ser lite skumt ut med överhänget över gräsmattan. Med mitt ögonmått ser det ut att vara bra mycket mer än 40-50cm.

Jepp, så är de men blir mer stöd från räckesstolparna sen

Ska du ha både räcke o trampolin så måste du ha plintar ytterst.

Ja, som sagt. Jag kommer att ha stöd av räckesstolparna..

...som skall stå på gräset?
Hur säkrar du krafterna i horisontalplanet som du behöver för att stabilisera räcket?

Håller det verkligen att bygga på trädgårdsplattor? Jag har jobbat med markarbeten i över 20 år och dom få gångerna som jag har byggt en grund för en altan så har det varit antingen jordborrning och gjutning i rör, färdiga plintar som grävs ner eller gjutning i grävda hål. Att ställa en byggnadskonstruktion på trädgårdsplattor känns väldigt främmande. Upplys mig! :-)

Nimajneb skrev:
...som skall stå på gräset?
Hur säkrar du krafterna i horisontalplanet som du behöver för att stabilisera räcket?
Inte rakt på gräset, gräver gropar och fyller med krossgrus, komprimerar och sätter sedan markplatta och filt under stolpen givetvis. Precis som resten av konstruktionen.

Varför skulle de inte hålla? Principen är ju samma. Tycker det är en vanligt förekommande metod att använda markplattor, lecablock eller annat som underlag att stolpa upp ifrån.

Skillnaden är att man inte brukar sätta stolpar på markplattor utan man lägger bärlinan på betongplattorna. Sedan brukar man undvika räcken på så låga konstruktioner därför att man inte ha något som håller emot i horisontalled.

Men det är alltid kul med lite udda initiativ, hoppas det funkar bara och inte blir allt för svajigt eller att någon platta knäcks.

Okej, lycka till!

ser bra ut. Det finns ju massor av folk som skruvar räckesstolparna i bärlinan utan något annat stöd horisontelt. Vad skulle det vara för skillnad att ha bärlinan direkt på plattan mot att ha en stolpe?

Ursäkta men håller med markkillen här.
Skall man lägga på plattor å använda stolpar som du gjort så måste detta ske på många fler bärlinor.....
Att använda golvreglar direkt på plattor e helt annat..
Då lähher man plattor på varje golvregel...
Mvh
estwing

Som det är nu har jag 26 stöd på 50 kvm så det är inte några jättekrafter på varje stöd. Dessutom så blir det ju dubbelt större anlagsyta på plattorna med stöd som jag har gjort än om man har bärlinan direkt på plattan. Men jag kan ju återkomma när det blåst omkull.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.