Vår gasolgrill gav upp idag, visste väl med mig att denna budgetvariant från Bauhaus (Sidney) inte skulle vara för evigt men att den skulle överleva mer än 15 månader räknade jag ändå med. Nu är Bauhaus snälla och reklamerar denna utan att knussla så så lång är det verkligen inga problem. Frågan man ställer sig nu är ju såklart vad man ska ha istället för jag är inte så sugen på samma igen då jag dessutom har tyckt att den har lite klen effekt. Sen vill jag naturligtvis ha bättre hållbarhet. Det som gick sönder på denna var hyllan som brännarskydden ligger på, de var helt sönderbrända.

Jag har 1995:- för den gamla att handla för + det jag själv väljer att stoppa in såklart.

Har tittat på följande alternativ:

Kingstone Lascar 4 för 2995:- nedsatt från 4995:- http://www.bauhaus.se/lascar-4-brannare.html
+Pris
+Design
+Känns gedigen i lucka och skåp
+Finns i lager
-Del av grillytan består av en stekplatta (jag vill helst ha enbart galler)
-Ingen sidobrännare
-Kanske svårt att få tag på reservdelar eftersom det är deras eget märke?

Landmann Flatbed Avalon för 4990:- http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/grill/gasolgrill/landmann-flatbedavalon12792/128179.3462/
+Sidobännare
+Bra kritik från andra (Har inte känt på den själv)
-Del av grillytan är stekbord
-Finns ej netonnet där jag bor så det blir en lite längre resa men finns i lager i närmsta butik
-Prisklass som en mindre Weber

Weber Spirit E310 för 4995:- http://www.bauhaus.se/weber-spirit-e-310.html
+Weber känns som att de gör bra grejer
+Grillgaller över hela ytan
+Tillgång till reservdelar
+Garantier
-Osäker lagertillgång
-Ingen sidobrännare

Weber Genesis E310 för 8990:- http://www.bauhaus.se/weber-genesis-e-310-gasolgrill.html
+-Samma som ovan
+Design
+Går att komplettera med roterande spett
-Priset

Weber Genesis E330 eller S330 för 9979:- eller http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/grill/gasolgrill/weber-genesise-330/166580.3462/ eller http://www.bauhaus.se/weber-genesis-s-330.html
+Design
+Sidobrännare
+Searstation
-Priset även om det känns som mer för pengarna än Genesis E310

S330 blir bara aktuell om jag kan pruta ner demoexet på Bauhaus till samma nivå som E330 på netonnet.

Så vad säger ni? Använder ni sidobrännare och Searstation eller är det bara lullull?

Förnuftet säger att jag borde köpa billigt just nu men jag vill ju inte ha skit heller. Hjärtat säger att jag vill köpa en Weber men det gillar inte plånboken. Vi grillar året runt och vår, sommar samt tidig höst används den flera gånger i veckan. Grillar mest köttskivor men även en del större köttbitar. Hjälp mig att resonera nu 😃

Kör Spirit 310an och tycker den är bra. Vi har en stor Weber på jobbet med searstation och sidobrännare men det används aldrig nånsin.

Stefan N skrev:
Kör Spirit 310an och tycker den är bra. Vi har en stor Weber på jobbet med searstation och sidobrännare men det används aldrig nånsin.
Får du till fina grillränder på din? Hur är den temperaturmässigt? Grillar du något på vintern?
Är lite sugen på en extra platta då jag tänkte bygga utekök. Alternativet är ju såklart att ha en separat platta till detta. Vad är det för typ av Grillgaller på din?

ullberg
Kör s-330, sidobrännaren används inte allt för ofta, men searstation används desto mer när man vill ha extra kräm, betydligt mer än jag trodde jag skulle använda den.

Sidobrännaren skulle nog också används om det inte var för att jag har grillen precis utanför köket, lite för lätt att ställa sakerna på hällen inne istället...

/U

iSnobben skrev:
Får du till fina grillränder på din? Hur är den temperaturmässigt? Grillar du något på vintern?
Är lite sugen på en extra platta då jag tänkte bygga utekök. Alternativet är ju såklart att ha en separat platta till detta. Vad är det för typ av Grillgaller på din?
Det är emaljerat, får bra ränder utan att fastna.

Okej två röster på Weber än så länge alltså 😃 Vårt kök ligger på andra sidan huset. Dessutom skulle jag vilja att både sambon och jag kunde laga mat tillsammans ute. Som det är nu är hon alltid inne och jag ute.

Hur är det med vintergrillningen?

ullberg skrev:
Kör s-330, sidobrännaren används inte allt för ofta, men searstation används desto mer när man vill ha extra kräm, betydligt mer än jag trodde jag skulle använda den.

Sidobrännaren skulle nog också används om det inte var för att jag har grillen precis utanför köket, lite för lätt att ställa sakerna på hällen inne istället...

/U
Skulle du sakna Searstation mycket eller ska man snåla lite om man kan pruta på demoexet på Genesis E310 eller kan man lika gärna köpa en Spirit då? Vad är den stora skillnaden mellan Genesis och Spirit vad det gäller själva grillningen?

Hur ser baksidan ut på era grillar? Är de öppna eller täckta?

ullberg
iSnobben skrev:
Skulle du sakna Searstation mycket eller ska man snåla lite om man kan pruta på demoexet på Genesis E310 eller kan man lika gärna köpa en Spirit då? Vad är den stora skillnaden mellan Genesis och Spirit vad det gäller själva grillningen?
Skulle den försvinna skulle jag tveklöst sakna den. Hade jag aldrig haft den är det mer tveksamt, men kanske ändå.

Om det är värt det för dig vet jag inte men för mig var det värt det iaf.

Hur de olika serierna förhåller sig till varandra vet jag inte, gissar storlek, ev. Effekt på brännare, och material på grillgaller (min s-330 har rostfritt), sannolikt står de små skillnaderna inte i relation till prisskillnaden

/U

ullberg
iSnobben skrev:
Hur ser baksidan ut på era grillar? Är de öppna eller täckta?
Min är täckt med en plåt på baksidan av skåpet, tror det är ett par hål i den, inte överdrivet snygg, man vill nog dölja den

/U

ullberg skrev:
Skulle den försvinna skulle jag tveklöst sakna den. Hade jag aldrig haft den är det mer tveksamt, men kanske ändå.

Om det är värt det för dig vet jag inte men för mig var det värt det iaf.

Hur de olika serierna förhåller sig till varandra vet jag inte, gissar storlek, ev. Effekt på brännare, och material på grillgaller (min s-330 har rostfritt), sannolikt står de små skillnaderna inte i relation till prisskillnaden

/U
Bättre effekt på Genesis samt bygd i USA istället för China är några saker som är skillnad mellan dessa vad jag har hittat nu.

Förmodligen blir ju vad jag än köper en uppgradering från min budgetgrill. Vill gärna ha en Genesis men med en precis insatt varmvattenberedare samt braskamin är ju plånboken lite tunn 😉 Samtidigt måste jag ju ha en grill och jag hatar ju att köpa flera gånger.

Ett annat alternativ är att köpa en vanlig Weber klotis så länge.

Får väl försöka övertala sambon också 😃

Såg nu att Plantagen säljer Genesis E310 för 7995:- och Bauhaus tar 8990:- vilket innebär att jag borde kunna få den för 7035:- på Bauhaus med deras prisgaranti.

ullberg
enligt tips i annan tråd ska man i så fall gå till bauhaus, köpa den till fullpris för att sedan gå till kundtjänst för att få tillbaka mellanskillnaden + 10% (eller vilken procentsats det nu är de kör med).

Annars verkar det finnas risk att produken mystiskt blivit "prissänkt centralt" när de knappar lite på datorn (för att slippa betala ut de sista procenten). Om det är sant vet jag inte, men jag skulle nog göra mig besväret att först betala fullt när det gäller så stora summor...

/U

Om valet stod mellan 7000:- E310 eller 9995:- E330 vilken skulle du då välja? Är Searstation och sidobrännare värt 3000:-? Det känns inte riktigt så nämligen när jag tänker nu men jag har ju inte testat skillnaden.

ullberg
Den värderingen av funktioner kan jag knappast göra åt dig, det är rimligtvis väldigt personligt. Det är definitivt en stor prisskillnad på 7K & 10K, men såhär ett par år efter att jag skaffat min har jag för länge sedan glömt bort de 10K som den kostade, men jag är övertygad att man kan leva utan dessa funktioner (och om man inte haft dem kanske man inte saknar dem som jag skrev ovan), så om en 310 passar bättre till plånboken är nog inte det ett dåligt val (har aldrig provat den, så vad vet jag egentligen...)

Om du nu ville göra ett utekök (jag tänker mig att minst en platta / sidobrännare behövs då), vad kostar en sån att köpa löst? eller sidobrännaren ändå värdelös då för att du ändå kommer köpa en häll med två el. fyra plattor?

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.