Byggahus.se

6 år gammal altan av tryckt furu som inte tidigare varit behandlat med något alls...

11k läst  10 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Har köpt ett hus där en fin altan inte alls underhållits, dvs den ganska stora altanen inkl staket och trappor är helt obehandlad, förutom att den gjord av tryckimpregnerad furu för 6 år sedan. Ytan är ojämnt grå, och staketet fortfarande lite grönt på vissa ställen, men det har också växt en hel del på golvet (alger, mossa?) och ytan är ganska ruffig. Jag tänker att det kan vara värt att slipa ytan slät och sedan behandla med något, men vad? Verkar finnas en uppsjö med olika oljor, skulle t ex Sioo funka? Gör det någon skillnad att virket är 6 år gammalt?

2. E
    Medlem Nivå 8
    Hej ..
    Tvätta virket med lämpligt medel typ,, alg och mossrent,
    Eftersom virket är tryckimpregnerat så är det skyddat och när golvet sen har torkat så
    kan du olja in det ,Och vill du måla så går det också bra, i valfri färg och då bara olja golvet.
    Oljan gör att virket inte skall torka ut.
    Impregnerat virke skall klara sig i minst 20 år och längre om man tar hand om det..
    Eti..

3. P
    Medlem Nivå 1
    Helt enkelt? Låter ju bra att det inte är känsligare...då så!
    Tack!

4. B
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle ta en funderare på om olja verkligen är spåret att gå på. Jag byggde altan för 7 år sedan och när det blev dags att behandla den så började jag forska lite i det. På nätet, tror det var på detta forum om jag inte minns fel, hittade jag mycket läsvärt.
    Problemet med olja är att det binder smuts, det betyder att altanen kommer bli lite mörkare för varje år. Även om man tvättar så binder oljan ner mer smuts än man kan få bort. Efter 10 år kommer altanen vara riktigt mörk.

För min del slutade det med att jag såpbehandlade istället. Man tvättar precis som vanligt med t ex tralltvätt men använder vanlig grönsåpa istället för olja. Blanda 1 del såpa och 5 delar vatten. Den kan man med fördel spruta på. Jag använde en spruta från Gardena man hänger på ryggen, väldigt smidig om man har stor yta. Har man ingen spruta går det även att föra på med en skurborste. Min altan var rätt stor, ca 65 kvm så att olja den hade tagit en evighet. Såpmetoden däremot går på ett litet kick. Tror egentligen man helst ska göra det ett par ggr per år. Det orkade jag inte så det blev bara en gång på våren och det verkade ha räckt.

Altanen blir behaglig och skön att gå på. Såpan torkar så ingen risk för halka som man spontant kanske skulle tänka. Den kommer dessutom kommer hålla sig ljus och fin, lite sådär silvergrå. Det är ju en smaksak men jag tycker det är snyggast så. Vill man istället ha det oljade utseendet ska man ju självklart olja men det kommer på sikt bli svart så ta en funderare innan om det verkligen är olja man vill göra.

5. E
    Medlem Nivå 8
    om man såpar golvet som du säger, så förkortar man också livslängden på golvet avsevärt..
    Virket torkar ut och spricker...
    oljan däremot ser till att bevara skyddet i det tryckta virket. ..
    Eti..

6. P
    Medlem Nivå 1
    tack för bra svar men det är precis det här jag undrar över. Såpa låter lite för bra för att vara sant. Såpa kan väl inte alls ha samma vårdande egenskaper som olja, och inte heller anti-påväxt-skydd? Mörk eller inte, om livslängden på virket förkortas avsevärt så blir det en avvägning man får göra.

7. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Tvekar på att såpan torkar ut träet...
    Oavsett, undvik olja! Du kommer ångra dig.

8. P
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta att tråden är lite gammal men känner att jag måste flika in här.

Nej!

Livslängden på virket förkortas inte av såpa, virket är tryckt och kommer även utan någon behandling hålla i mer än 25 år. Behandling görs för att undvika sprickor träet.

Huvudingrediensen i såpa är tallolja, jag antar att altanen är byggd av fur (= tall).
    Det finns en anledning till att såpa fungerar...

Redigerat 23 jul 2013 07:55
  9. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Såpa på altanen har jag aldrig hört talas om!
    Varför skulle det fungera utomhus, det är ju en inomhusprodukt.
    Och regnet sköljer väl bort såpan/talloljan?
    Och vad är tallolja?

Berätta så jag lär mig, jag ska faktiskt gå ut och prova på en bit direkt.

10. F
    Medlem Nivå 4
  11. il_duce
    Medlem Nivå 7
    Oljan binder väl ändå inte smuts? Den oxiderar väl med syret i luften och det är därför den mörknar?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka