Oljade trädäcket, men nu är det som klister på vissa ställen.

Grund är impregnerad trä, och så har jag skurat och oljat.
På vissa ställen vart det skitbra, men vissa ställen vart som klister.

Lite panik, ska ha gäster till helgen.

Jag är inte alls en expert men de gånger jag oljat trägolv brukar jag göra det när jag vet att jag inte ska vara på golvet på en ganska lång tid.

Ditt golv är mättat på de ställen där det är kladdigt. Jag har inget annat råd än att vänta och hoppas. :-(

Det är väl för sent att försöka torka med trasor?

Torka med trasor och lacknafta där den överflödiga oljan har blivit klistrig? Kanske inte helt rätt men om du måste få bort det klistriga så borde det funka.

ja, har gått i samma tankar.. får ta en snabbis ner till bauhaus och köpa lite.

Provade med lacknafta.
Gav ingen större skillnad. De tyckte jag skulle prova med färgborttagnings medel. Så modig var jag inte.

Men det verkar ha löst sig. Med lite pollen och damm i luften och på trädäcket, så klistrar det inte så mycket längre :)
Nu ska bara lukten försvinna så har jag ett fint trägolv

Sailorman skrev:
Torka med trasor och lacknafta där den överflödiga oljan har blivit klistrig? Kanske inte helt rätt men om du måste få bort det klistriga så borde det funka.
Är det inte farligt att torka med lacknafta? Om det blir solljus på? Eller kan den inte antända av ett så tunt lager?

Gammal tråd, men svaret på din fråga blir Nej inget farligt eller som kan antändas. Det du kanske har hört är att linolja i trasa kan självantända.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.