S
SpiderTheSwede: Hej, Vi har planer på att utvidga vår altan med ett nytt trädäck. Platsen för det nya trädäcket avslutas med en sluttning där det idag är mest ris och buskar. Funderar på att bygga en "mur" av byggtimmer. Där kommer även att vara en trappa. Frågorna jag har är. Behöver man vara rädd för erosion av jorden på slänten (täcks med duk)? Räcker det att fästa nedersta byggtimmer
0 svar · 1,4k läst
·
nikasp
nikasp: Jag är ganska nöjd, en liten miss estetiskt i ett hörn, och flickvännens mamma var väldigt nöjd. Körde bärlina 145x45 i husgrunden och sedan fem bärreglar fästa i balkskor och tre såna där plastplintar som man kan skruva upp och ner. I ytterhörnen korta stolpar som liksom plintarna står på marksten. Körde med takpapp så de inte ska ruttna. Marksten på backen nedanför och sedan
5 svar · 3,1k läst
·
A
A-Man_08: Tex sådan tyg man sätter mellan spjälorna när det är helt öppet? Är också inne på att köpa tex en tunn plast eller plexiskiva någonstans och bara borra hål och fästa med buntband.
0 svar · 959 läst
F
fn76: Kontra med att säga att det är hål i huvudet att inte göra som du föreslagit. Flytande altan är att föredra. Kombinera med plintar om marken så kräver (så har jag gjort t.ex.). Inte fästa i fasad och speciellt inte om det är ett nyare hus med frigolitkantstöd som används vid platta på mark. Skulle altanen vilja sätta sig så är det bäst om altanen inte sliter i grunden.
6 svar · 4,9k läst
pappskallen
pappskallen: Varför kör du det inte på löpande?? Då får du ju rätt pris automatiskt! Tyvärr kan man nog inte bortse från rotfusket då det ju är en del av upplägget. Så här: du får säkert betala ett högre pris om hantisen ska rotfuska, det gagnar ju så att säga er bägge.... Nä slopa denna offert helt och börja om med nya seriösa aktörer.
10 svar · 1,6k läst
·
Perk
Perk: En plexiglasskiva eller en skiva laminerat glas på insidan om krysset håller alla små kvar. Glasmästaren hjälper dig att skära till dem. Ett annat alternativ är att byta krysset mot ett nytt räcke med stående ribbor (inga liggande som underlättar klättring...
2 svar · 9,0k läst
·
R
Roland112: Nu är det klart, saknas bara lite möbler. tack! [bild]
22 svar · 14,4k läst
·
N
Nissepisse: http://www.byggbeskrivningar.se/tak-over-uterum kan kanske vara något?
1 svar · 4,3k läst
A
AndKorr: Jag har inte pratat med dom på brädgården men trots att jag oljat in det så borde det funka bäst med lite mellanrum.
4 svar · 1,8k läst
O
Ochen: Tack för tipsen.
4 svar · 2,0k läst
O
4 svar · 2,0k läst
L
Liemannen: Jag hade iaf skitit i de där 5mm mellanrum. 17mm överhäng hade iaf jag snubblat på i tid och otid. Det hade jag säkert gjort på 12 också iofs..
1 svar · 2,0k läst
N
Naesstrom: Åh det var ett tag sedan! :D http://badkarsgrill.whiterox.com/ finns det massor med uppdateringar på och hur den ser ut... [bild]
9 svar · 13,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Är denna uteplats i söderläge? Om tillfälle finns för soldyrkan kanske det är trevligt med breda (~0,5 meter) trappsteg utmed fasadens bredd vilket också får den positiva (?) bieffekten att hela konstruktionen kommer lite närmare marken. Tanken var då att man skapar en avsats att sitta eller inta horisontalläge på. Ett annat arkitektoniskt mästerverk skulle ju ett par infällda
15 svar · 4,2k läst
·
N
niklasbrandin: Kompisar till mig har monterat sin bärlina mot fasaden utan någon distans alls. Den ligger bara mot de smala runda lockläkterna oh funkar mycket bra. På mitt hus har jag ett 10-15 år gammalt trädäck där bärlinan bara är fäst i panelens nederdel med spik. Inget fäste i reglar alls utan bara spik i 21X120 panelen. Enligt alla är det ett big no no men faktum är att det är absolut
15 svar · 74,4k läst
P
Anonymiserad 122687: [citat] Tack igen för snabba svar. Känns skönt att inte behöva göra om allt. Tillbaka till ritbordet då för att få till den där plattformen //Hobbybyggarn
7 svar · 8,9k läst
Highflower
Highflower: Om du gillar glasbetong kanske det kan vara ett alternativ? Det finns speciella block för montering i golv. Priser har jag ingen aning om dock...
14 svar · 24,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det finns nog inget annat än mögelgifter som står emot mögel. Allt annat är nog bara önsketänkande :confused:
7 svar · 14,9k läst
·
O
olofh: Hej Känns inte som vi är ensamma om att planera altanbygge sett till alla trådar men hoppas att någon vänlig sjä hinner med att ge lite feedback. Vi vill bygga en rätt liten altan, 3500mm x 3300mm men på ca 850 mm höjd. Vi tänker att lättast är att fästa bärlinor i både husfasad och garagfasad (gedigt tegel från 30-talet) men sen blir vi lite fundersamma på antal plintar som
0 svar · 2,5k läst
·
D
Demodog: Så här blev det.. jag fimpade de 500 plintarna och nöjde mig med 13 :-) Har försökt illustrera på bilden nedanför hur bärlinorna går, jag kommer sedan att fästa reglarna ovanpå dessa, alltså inte infästa med balkskor. Då vi tyckte det var snyggt att bryta av med en liten hörna i kanten så ställde jag dit en extra plint som ni kan se. Frågan är om man måste sätta en diagonal
21 svar · 5,9k läst
·
O
olmeri: Är nämligen i liknande läge själv...
2 svar · 2,5k läst
Strip
Strip: [citat] Fick du till det? Blev det bra?
26 svar · 6,6k läst
·
D09
D09: Jag hade nog spontant lagt liggande tryckimpregnerat reglar på marken som man förankrar i jorden genom järn/ rör eller vad som finns. (Typ som din ritning men stolparna ovansida ramen och sen en ny ram typ) Sedan ställt stolpar på dessa och byggt mig uppåt. Men jag hittar på många konstiga saker :) Skyller på dålig impulsivitetskontroll ;)
1 svar · 13,3k läst
·
4integration
4integration: Provade idag lite snabbt med "matolje-tricket" men funkade inte alls. Köpte istället trallrent med lut och det verkar ha fått bort en del olja på ytan och den verkar torrare. Skall prova att slipa imorgon.
8 svar · 5,3k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Lugn och fin, det försvinner efter ett tag.
1 svar · 2,9k läst
·
Y
yli@home.se: Hej! Vi har en enplansvilla med poolområde som vi köpte förra året. Poolen är i bra skick med ny liner och själva planket och poolområdet är väldigt mysigt och skyddat MEN de som byggde huset har satt klinker både i det inglasade uterummet och runt hela poolen som inte var frostbeständigt så redan första sommaren blev det frostsprängningar (heter det så?) i dem som var utanför
0 svar · 1,8k läst
L
ljs-s: Aha, det var som attan... Tack för svaret. Hmm det blir ju svårt att hindra dom bygga bon där oxå när man inte kan komma åt där själv...
2 svar · 3,9k läst
G
ggisslev: Tack ska ni ha för tipsen.
3 svar · 2,3k läst
Å
Ådala: Jag går också i samma tankar. Är inne lite på den här varianten: [video=youtube;1BZ0AfRqx80]https://www.youtube.com/watch?v=1BZ0AfRqx80[/video]
2 svar · 11,6k läst
·
jojjeblom
jojjeblom: Skruvar man spjälorna ordentligt så stöttar ju dom upp hela konstruktionen och förhindrar att det hänger mellan staketstolparna.
3 svar · 2,3k läst
B
Briljander: Då var det säkert den jag såg bilden på. Ska försöka hinna med och mäta lite mellan snapsen i helgen så får vi se vilket alternativ som passar bäst.
7 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.