50talshusBlg
50talshusBlg: Hej! Söker efter en passande sealer att använda på mönstrad markbetong. Någon som har nåt tips? Vilken och vart man kan köpa? Det skall vara en del runt en pool så det är en fördel om den skyddar bra mot salt och kemikalier. /A-K
0 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: Står bara avstånd till tak, men duken kanske räknas som lika?
2 svar · 3,3k läst
S
Spikarna: Man tackar får allas åsikter. Har bestämt mig för att det inte blir några skruvar eller plintar, utan plattor på marken som stolparna får stå på. Med papp eller pallbricka emellan. Är dock fortfarande inte klar över hur väggkonstruktionen ser ut bakom panelen, dvs var jag kan fästa bärlinan i väggen. Måste ju ligga nån rätt fet golvbjälke där bakom, då huset är byggt i
14 svar · 5,5k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Tror det rör sig för mycket. Springorna är ju olika på sommar och vinter
1 svar · 2,2k läst
J
JohannaG77: Har byggt ett inglasat uterum med treväggar helt i glas samt öppningsbart, på Öland. På Öland är det sällan vindstilla. Vad rekommenderar ni för solskydd? Tycker lameller är snyggt men eftersom vi kommer behöva ha öppet åt mer än ett håll så kommer det att fladdra i lamellerna (vet det av erfarenhet från stugan). Tacksam för råd!
0 svar · 1,9k läst
haavard
haavard: Om det blir drygt 15 kvm måste du söka bygglov. Om du bygger max 15 kvm beror det på om det är ett 1-2 bostadshus eller inte. Om det är 1-2 bostadshus måste du göra en bygganmälan, om det inte är 1-2 bostadshus måste du söka bygglov.
1 svar · 1,2k läst
K
krilbe: Vi ska bygga ett staket som mest är som en spaljé - runt 70% genomsiktlilghet. inte så väldigt stort vindfång alltså. Stolpar 95x95 mm och höjd 1,8-2,0 m ungefär. Stolpavstånd 1,5-2,0 m lite olika på olika delar av staketet. Vi kommer att behöva gjuta plintar i jord på vissa ställen, på sprängsten under jord på vissa ställen, och fästa i berg på vissa ställen. Har blivit
0 svar · 3,7k läst
J
jostsweden: Man kan räkna 10 pannor/kvm å din takyta blir nog max 30 kvm så 300 pannor langar du å brorsan enkelt upp en kväll.
5 svar · 5,1k läst
mexitegel
mexitegel: Den där duken har man väl för att ogräs inte ska tränga upp? Har du grävt undan 15-20 cm och lägger en altan ovanpå som skymmer ljuset så lär det inte växa något där. Själv så använde jag vanlig markduk N1 med makadam ovanpå. Makadam är bättre än grus för att undvika växtlighet.
1 svar · 4,6k läst
·
E
emde: Har ritat om nu. Har då tänkt att använda 45x195 som bärlina och 45x170 till bjälklag. Ser det korrekt ut? Kör kvar med 9 per rad. Alternativet är väl att göra som larsbj skriver då, för att gå ner ytterligare på antalet plintar, att köra dubbla bärlinor. Har dock inhandlat plintarna anpassade för 45-brädor, så om de behöver bytas ut så känns det som att jag hellre kör på
4 svar · 5,6k läst
·
S
Shagrath: Hej igen, lite uppdatering. Jag har grävt upp på motsatt sida av huset, och där ligger dränering lägre än grunden. Åtminstone så är ovankanten på dräneringsröret precis under nederkanten på husgrunden. Så det verkar var som att dräneringen går upp lite just där locket sitter bara. Verkar detta okej?
25 svar · 15,9k läst
·
R
roli: Moelven har ett bra dimensioneringsprogram för limträ. Använde det själv när vi gjorde uterum för 5 år sedan. http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Dimensioneringsprogrammet/
4 svar · 6,2k läst
M
SBH: [citat] nepp. antingen tar ni ett garanterat tätskikt eller så tar ni och målar
21 svar · 4,7k läst
·
titanium
titanium: Har gjort 2 förslag till dej. Lite svårt att veta hur du tänkt dej med bred trappa. Den sista med flyttad lill-trappa. [bild] [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
S
Srednq: jag använde vinkelbeslag och la mellan regel och platta på de ställen det inte blev jämt. http://www.harald-nyborg.se/vinkelbeslag-50x35x50x2-5-mm.html
8 svar · 1,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag kapade av ett par bitar, la dem i vatten i 48 timmar och mätte dem sen med skjutmått. Sen ritade jag upp måttet på reglarna och la därefter. När jag la trallen blev det lite ojämnt eftersom de var olika blöta. Efter en säsong var alla springor jämnstora. Att gå på känsla kanske funkar om man är altansnickare. Amatörer bör nog hålla sig till mer vetenskapliga metoder.
15 svar · 4,8k läst
N
SBH: började fundera på en högt staket eller buske om det inte var erat
7 svar · 4,7k läst
·
D
Daniel F: Jag håller på att bygga ett plank (17 m långt och 1,80 m högt) och vore tacksam om någon kan hjälpa mig med åt vilket håll plintspröten ska vara på. Det logiska och mest estetiska är om bultarna som ska gå igenom spröten går längs med planket. Dock vill jag för stabilitetens skull ha spröten vända åt andra hållet så att planket stabiliseras upp vid en eventuell storm tex.
0 svar · 1,6k läst
V
verktygsgurun: Nu vet jag inte hur webers kantelement ser ut men på " vanliga" kantelement måste man ta bort cellplast så stolpen har något ordentligt att stå på samt att det finns betong och skruva i. Stolparna fäster du med betongskruv på skrå ner i betongplattan.
1 svar · 1,1k läst
TorOdd
TorOdd: Ajdå...
4 svar · 3,4k läst
TorOdd
4 svar · 3,4k läst
K
kesj: Att göra HEA balkar var ingen dum ide, det tål verkligen att tänka på.
3 svar · 1,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi har ett uterum i sommarstugan där det är plintgrund och på golvet i uterummet ligger trä. Att det är kallt om fötterna är inget man tänker på. Det är ju vår, sommar och tidig höst man är där och man tar på sig om fötterna om man fryser. Uterummet sitter mot husväggen och värms bara med infravärme och att vi har dörren in till huset öppen. Kan säga att det egentligen bara
1 svar · 1,4k läst
T
twester: Ja detta bygge som fanns när vi flyttade hit känns lite rangligt som det är nu. Så det får bli nytt till hösten! Tack för alla tipsen!
10 svar · 2,8k läst
·
N
niklasbrandin: Syllpappen har jag gratis så därför undrar jag mest om det kan göra skada? Gör det ingen nytta så spelar det ingen större roll, men skada vill jag inte ha.
4 svar · 5,0k läst
H
heckles: Hej, Jag är i färd med att bygga ett trädäck på ca 5x4 meter. Detta kommer byggas i anslutning till vårt garage (utan att sitta ihop). Min tanke är att utgå från en "ram" av 45x145 som på garagesidan vilar på stenplattor och i utkanten vilar konstruktionen på 3 st plintar. Detta görs eftersom det är en svag lutning från väggen. Kommer även att plinta och stötta den mittre delen
0 svar · 1,7k läst
C
cecar33: Gör man ingenting så blir den grönare och grönare för varje år speciellt på hösten, hal och fin blir den också.:wow: Men om man skurar den med Klorin minst en gång om året så hållet den sig bäst, oljar man så mörknar den oavsett och slutar man olja så går nedbrytningen fortare verkar det som( men kan vara en synvilla) .Men det finns ju andra material idag om man vill slippa se
7 svar · 8,5k läst
TorOdd
TorOdd: gillar er altan jättemycket! vill ha en lika dan ;-) kommer att sparar tråden för inspiration (och motivation!)
17 svar · 9,1k läst
·
M
mathias5053: Det ska inte var speciellt högt kanske 15 cm högt!!
2 svar · 946 läst
jojjeblom
jojjeblom: Impregneringsoljan är ju tänkt att användas innan målning mm, tror den är för ''tunn'' för att ensam göra någon nytta på ett altangolv.
1 svar · 3,6k läst
Anna_H
Anna_H: Om vi säger så här: Jag har grävt enligt konstens alla regler, lagt markduk, fyllt upp med sand, lagt en massa sten på (motverkar både katter och växtlighet) och trallen är lagd så tätt det gick. Lik förbannat sticker det upp ett antal körsbärsträd och en massa taggiga björnbär framåt sensommaren varje år. Men det går att göra som grannen gjorde också, och som du tänkt
12 svar · 9,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.