Hej!

Jag har ett litet problem med mitt altanstaket.
Jag vet inte hur jag skall sätta dit över- och underregel + "krysset"

Jag bifogar två bilder så att det blir lättare att förklara mitt problem.

Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig:)

Mvh Mats

10442334_10202941583799404_1734514275343764186_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10320449_10202941587279491_4850828722158663306_n.jpg
Skapa konto

Om du tar bort överliggaren så kan du lägga dom två bitarna som ska vara horisontella uppe på stolparna och ritar av kanten på stolparna, sedan sågar du så att sträcket blir kvar.

Du kanske kan skruva långa skruvar från sidan snett in i stolpen.
Jag antar att det är enbart den tomma gluggen som avses.
Dom raka (vågräta) bitarna går även att skruvas snett uppifrån om överliggaren tas bort.
Fast den understa måste skruvas dit allra först , sedan krysset och sist den övre raka.

Hej!

Tack för era snabba svar!

Under- och överreglarna fattar jag hur jag skall göra:) men, hur gör jag med "krysset" det skall ju snedsågas också?
Hoppas att ni förstår hur jag menar med "krysset"

Mvh Mats

Du gör väl urtag i de två som korsar varann. Krysset är bara två bitar, inte fyra?

Är det ett helt staket som ska bli likadant eller är det gluggen på dina bilder du ska fixa till.?
Om du tillverkar ett kryss , håller det utanför gluggen och ritar av efter stolpen så får du väl streck att såga efter.?
Och är det i mitten av krysset så kan du väl lägga den ena regeln över den andra och rita även där.
Tror du sedan ska såga ur halva bredden på varje del av krysset sedan.

Strip skrev:
Du gör väl urtag i de två som korsar varann. Krysset är bara två bitar, inte fyra?
Hej!

Ja det är väl klart...jag har ju gjort alla de andra "kryssen".

Det jag menar är hur skall jag "få ut" vinkeln på "krysset" mot stolpen (Den är ju "vriden") kolla mina bilder så förstår du:)

Ursäkta mitt bitska svar:)

Mvh Mats

Vet du vinkel måttet ?
En ställbar vinkel hake kanske kan hjälpa dig (lägga emot och dra åt) och sedan överföra på krysset.
Du kanske får vara beredd och göra ett par stycken då mitt tips är mer åt trial and error hållet. :p

Den hörnkrysset är lite pyssligt och tar lite tid, inte det lättaste att få till perfekt.

Såga kryssets reglar en/två dm längre än vad som behövs, gör krysset, "montera" över- & underliggarna mot krysset och rita av, såga så linjerna knappt försvinner, prova, ev såga/slipa lite.

Micro skrev:
Är det ett helt staket som ska bli likadant eller är det gluggen på dina bilder du ska fixa till.?
Om du tillverkar ett kryss , håller det utanför gluggen och ritar av efter stolpen så får du väl streck att såga efter.?
Och är det i mitten av krysset så kan du väl lägga den ena regeln över den andra och rita även där.
Tror du sedan ska såga ur halva bredden på varje del av krysset sedan.
Hej!

Jag har ju gjort resten av staketet men, det är ju rakt...nu SVÄNGER det ju där av min fråga!

Jag vet hur jag gör kryss och hela staketet men, inte när det svänger...staketstolparna blir ju "spetsiga".

Alltså jag vet inte hur jag skall förklara mer. Jag har ju lagt ut bilder och allt det syns ju hur jag menar:)

Ursäkta min hårda ton....

Jag är tacksam för att ni orkar svara:)

Mvh Mats

Altanstaket.jpg
Skapa konto

Kallas för en komplex vinkel. Rejäl kapgersåg med stor klinga som lutar båda hållen brukar underlätta. Vinklarna är som andra sagt antingen att höfta till och prova sig fram eller sätta sig med cad program och stoppa in måtten så anges vinklarna magiskt. MÅNGA möbelsnickare ritar cad först nuförtiden så vet man både mått och vinklar.

Jacka ur i krysset alternativt jacka ur i stolpen.

Mats ditt staket svänger inte :D
Du har ju vinklar....är det så att krysset hamnar mitt i hörnet av stolpen som din pil visar får du kanske jacka ur ett V i krysset eller i stolpen som TeroM beskriver.
Skulle det inte hamna i mitten får du förskjuta V jacket i sidled åt det håll som krävs.

untitled2.png
Skapa konto

Så här menade jag om V.. alternativt måste v flyttas i sidled.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.