Hej! Har några frågor som jag hoppas någon kunnig kan svara på.
Jag har grävt ned 500 plintar med plintjärn för att fästa tre bärlinor med fransk skruv.
1. Då bärlinorna ska vara 7 meter långa köpte jag rejäla hålplattor för att skarva dem. Kom dock på att då kan jag ju inte lägga skarven över en plint eftersom då kan jag inte dra i skruven pga plattan. Spelar det någon roll eller kan jag skarva precis bredvid plinten, om jag kör en rejäl hålplatta med mycket skruv?
2. Jag har läst en del om att man inte ska lägga bärlinorna direkt mot plintens betong för att undvika kontakt med fukt, stämmer detta? Kan man alltså höja bärlinan något och fästa med en fransk skruv från varje håll genom plintjärnet? Håller skruvarna för detta? Det är ett vanligt trädäck, inte altan så normal belastning.
tacksam för svar!
Jag har grävt ned 500 plintar med plintjärn för att fästa tre bärlinor med fransk skruv.
1. Då bärlinorna ska vara 7 meter långa köpte jag rejäla hålplattor för att skarva dem. Kom dock på att då kan jag ju inte lägga skarven över en plint eftersom då kan jag inte dra i skruven pga plattan. Spelar det någon roll eller kan jag skarva precis bredvid plinten, om jag kör en rejäl hålplatta med mycket skruv?
2. Jag har läst en del om att man inte ska lägga bärlinorna direkt mot plintens betong för att undvika kontakt med fukt, stämmer detta? Kan man alltså höja bärlinan något och fästa med en fransk skruv från varje håll genom plintjärnet? Håller skruvarna för detta? Det är ett vanligt trädäck, inte altan så normal belastning.
tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Det var många plintar ;-)
1) Jag hade skarvat på plinten, då behövs i princip inte plattjärnen. Kanske ett mindre plattjärn får plats ovanför plintjärnet? Men skarvat med stora plattjärn håller också.
2) Ja, du kan justera höjden med franskskruv, det håller
1) Jag hade skarvat på plinten, då behövs i princip inte plattjärnen. Kanske ett mindre plattjärn får plats ovanför plintjärnet? Men skarvat med stora plattjärn håller också.
2) Ja, du kan justera höjden med franskskruv, det håller
ja va fan jag läste att det var viktigt att inte ha för lång avstånd mellan dem 
Men är det inte svårt att skarva på plinten eftersom det bara är två hål på varje plintjärn och då får man ju bara i skruv i den ena brädan? Jag såg på en Bauhaus film på youtube att de skarvade bärlinan en liten bit bredvid plinten.
Men är det inte svårt att skarva på plinten eftersom det bara är två hål på varje plintjärn och då får man ju bara i skruv i den ena brädan? Jag såg på en Bauhaus film på youtube att de skarvade bärlinan en liten bit bredvid plinten.
Om du lägger skarven mitt på plinten och skarvar med spikbeslag som du verkar ha planerat att göra så kan du ju borra rakt igenom spikbeslaget och dra en bult med mutter istället för fransk skruv.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Skarva mitt i mellan två plintar. Tar du två spikplåtar så kommer det funka. Tänk på hur takstolar ser ut. Det är ju inte heller några längre avstånd vi pratar om.
Jag har också läst någonstans att man inte ska skarva på plinten. Först kommer franskskruven mycket nära änden på trät och kan spräcka den + att det var något med brytpunkter.
Jag gjorde så iallafall.
Jag har också läst någonstans att man inte ska skarva på plinten. Först kommer franskskruven mycket nära änden på trät och kan spräcka den + att det var något med brytpunkter.
Jag gjorde så iallafall.
Ja det var så jag tänkt. Bärlinorna är 170 höga och jag tog de bredaste plåtarna jag kunde hitta, tror de var 14 cm höga och säkert 30 cm långa. Bör hålla även för svärmor?
Btw.. jag frågade på byggmax och de sa att jag skulle använda 4 skruvar per plint så det köpte jag men nu i efterhand kom jag på att man kan väl bara köra med två skruvar per plint, en uppe och en nere från vardera sidan, annars krockar väl skruvarna?
Men alltså, två franska skruv 10 mm räcker för att hålla upp reglarna så jag kan fästa dem med lite luft mot plintbetongen?
Btw.. jag frågade på byggmax och de sa att jag skulle använda 4 skruvar per plint så det köpte jag men nu i efterhand kom jag på att man kan väl bara köra med två skruvar per plint, en uppe och en nere från vardera sidan, annars krockar väl skruvarna?
Men alltså, två franska skruv 10 mm räcker för att hålla upp reglarna så jag kan fästa dem med lite luft mot plintbetongen?
Redigerat:
Om inte jag minns helt fel så blir momentet inte minst rakt över plinten utan 1/3-del in från plinten. 1/2 är alltså mitt emellan två plintar (för att förklara vad jag menar med 1/3) del.
Jag kan dock inte räkna på sådant här men jag har läst det på forumet någon gång av någon som kunde sin sak.
Jag kan dock inte räkna på sådant här men jag har läst det på forumet någon gång av någon som kunde sin sak.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Stämmervectrex skrev:
Viktigt är att tänka på vad för moment som avses...Demodog skrev:
Jag hade alla gånger satt skarven över plinten, "aldrig" någonstans mellan plintarna. Men om jag var tvungen att skarva mellan plintarna skulle jag såga gränssnitten 45° så att gränssnittsytan tar lasten, inte spikplåten. Dvs 1/3 från plint ska den längsta delen falla från skarven 45°
Redigerat:
Så här skarvar du om du ska göra rätt:
http://www.byggahus.se/forum/altan-...arlina-i-mitt-fall.html?perpage=15#post481106
På en vanlig altan spelar det mindre roll men det är ett gravt feltänk att skarva på plinten, men det kan vara mer praktiskt.
http://www.byggahus.se/forum/altan-...arlina-i-mitt-fall.html?perpage=15#post481106
På en vanlig altan spelar det mindre roll men det är ett gravt feltänk att skarva på plinten, men det kan vara mer praktiskt.
Gravt feltänk...?
Länken du posta skriver han ju att till en altan är det ingen fara att skarva över plint.
Länken du posta skriver han ju att till en altan är det ingen fara att skarva över plint.
imported_Byggaren skrev:Två centimeters upplag för bjälkarna på stöd är tillräckligt under förutsättning att de är förhindrade att glida isär och av balkskon.
Men det finns en annan sak att ta hänsyn till och det är att krossning kan inträffa i virket vid belastning. Dock är denna inte så stor vid ett altanbygge. Tryckytan blir 4.5x2 = 9 kvcm och den tål 2 Mpa vinkelrätt fibrerna oavsett virkeskvalitet.
Men det finns ett annat sätt att lösa skarv på med otillräckligt upplag och det är att sänka ner balkskon lika mycket som den regel/planka du lägger i den och som ska sticka ut en halv meter på vardera sidan. Då tar plankan tryck från hela bredden på balkskon och bärlinans ände vilar på 50 cm och är lätt att fästa till den undre regeln/bjälken. Ju högre dimension du har på den undre regeln/plankan, ju mer yta fördelar sig trycket på från bärlinan eftersom det går i cirka 45 graders lutning från överkant till underkant.
Om du lägger bärlinan fritt upplagt på två plintar, dvs var ände på en plint i princip, så har du ju ett noll moment i ändarna. Om en ände är fast inspänd och en skarv som mer eller mindre ligger lös på en annan plint så har du fortfarande ett noll moment i den lösa änden.
Om du lägger bärlinan fritt upplagt på två plintar, dvs var ände på en plint i princip, så har du ju ett noll moment i ändarna. Om en ände är fast inspänd och en skarv som mer eller mindre ligger lös på en annan plint så har du fortfarande ett noll moment i den lösa änden.