Altan & Uteplats
KnockOnWood: Här har du en nästan identisk tråd: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/239921-altan-pa-plattor.html#post2051066
LaszloG: Hej! Jag är ny här på forumet men har ett projekt som ännu så länge ligger i planeringsstadiet pga oklarheter. Vår tomt är på ca 1000 kvm och lutar svagt åt sydost (uppåt på bild, staketet mot gatan löper också där). Se bifogad bild. Tomtens sidor är ca 33 m. Vi har ett par gamla En och tjujor som numera växer utåt också och tar kål på allt runtom. Vi tänkte ta bort dessa
hantverkare1: [citat] Det kommer garanterat funka. Kör på! Obs: Glöm inte bilderna!
henk90: En fråga till, hur ser ni på stenplattorna som konstruktionen kommer vila på?
Teija: Tack för svar. Det är någon typ av bärlager under så jag kommer gräva ner dit för plintar eller staplade block. Det blir nästan stående vatten i svackor i leran om det regnar mycket. Funderar på om det är idé med ett fall från huset av något slag? Vad för material ska dit då? Det har i och för sig funkat länge för det tidigare trädäcket.
Roddy Bergman: maila mig på roddy45@me.com
hangun: Blomlådoruppe på trallgolvet av spillvirket så blir frugan glad
Steffopoppo: Jo, trä ska det vara. Kommer troligen köra på vinklade järn som går upp en bit på stolpen och som jag drar fast. Sen är det bara att lära barnen att inte klättra på den. Kan vara den svåraste biten.. :-)
fremax: Håller på att klä in en gammal trapp av beton med komposittrall från Beiijer . Tycker hittills att materialet är underbart! Inga kvistar, sprickor, stickor! Med cc 40cm bör du klara dig med alla tillgängliga tjocklekar på trallen. Tycker att en lutning på ca 5-10mm/m bör vara lagom. Ska du använda clips? Betalade ca 500-600/m2 tror jag, dåligt utbud på färger och längder i butiken
michaelnilsson: Halvvägs är vi på vårat brobygge nu efter ett par misstag med en fein multimaster som turligt nog gick att rätta till. Fick bygga en JIG till sticksågen för att kapa 60gradersvinklarna på trallen då gersågen endast gick ner till 45 grader. Det var också ett elände att bygga ramen av 28x120mm trall runt däcket pga en del irriterande vinklar men det blev över förväntan. Nu väntar
slacker: Enklast att sätta stolpar skulle väl vara att göra dessa i 2stycken 45x95 eller 2 stycken 45x70 beroende hur grova man vill ha dem. Gör ena lite längre och släpp ned den vid sidan av regelverket - På så vis får du ju automatiskt en indelning på antingen 120 eller 180. På sidorna där regelverket ligger år andra hållet kortlar man helt enkelt in stöd för stolparna mellan reglarna.
huggan: Ska du närmare än 4,5 meter krävs grannens tillstånd, om detta gäller trallgolv vet jag inte men skulle tippa på att det gör det.
Anna_H: Du får ha vilken beläggning du vill på din tomt, och det är vad det räknas som om det är lägre än gränsen. Om du har gräs, sten, asfalt, trall eller kottar har inte grannen med att göra.
AAKEE: Tack för svaret. Blir nog att använda betongplattor, tror jag Hittade det jag behövde i forumet, sökte innan men med fel sökord. Fanns ju massor när man sökte rätt :-)
Nyfniken: Jag har en liknande. Hestra Family Design, Becker motors (idag hade jag köpt Somfy) och sol- och vindautomatik + montering: 30' Vill minnas att den är 4.60 x 4.00 ungefär.
Drömhus2012: Blir det inte en fasligt massa skruv i just det brädet då, och de andra måste ju sitta lite halvtaskigt? ;):p
jostsweden: Hamnet: Jag gjorde som du men med 170-bärlinor. Men jag kortlade ihop bärlinorna på 2 ställen å hade en plint under varje av dessa kortlingar. Sen kortlade jag mellan alla golvreglar. Då vilar ju en av golvreglarnas kortling på bärlinans kortling å du får en förstärkning som fördelas ut till alla golvreglar. Hoppas du förstår, annars får jag kolla om jag har ngn gammal bild. Lycka
Angie99: Hej! Vi har en utbyggnad av ett garage i markhöjd vid vår uteplats. Det är stabilt nog att gå på men vi vill inte bygga altan över eftersom den då kommer för högt i förhållande till det fönster som sitter där. Pappen är hemskt ful, blir varm och smälter på sommaren och barnen är där och klättrar. Så nu vill vi täcka den med nått så man kan nyttja ytan lite. Nån som har
henkepenk: Svarar mig självt: jag satte trall som distanser och dubbla 12x160 på cc 600. Känns hur stabilt som helst, men har ju inte kunnat lasta riktigt ännu. Återkommer i tråden om skiten rasar :-)
öringen: :D Skämt å sido. Du har nog rätt i att den dimensioneringen inte är är enligt regelboken och inget man skulle rekomendera i en nybyggd villa direkt. Men till mitt lilla höloft på 30 m2 känns det mer än tillräckligt stabilt.
237: Hej! Vill ha tätt under trallen så att det inte blåser genom springorna i trallen i inglasningen. Det är inte isolerat uterum. Kan man sätta vindpapp direkt under trallbrädorna eller ska jag först ha 30mm cellplast och sen vindpapp på det?