Hej hallå!

Jag ska ha ett stort 60-års kalas för min svärmor på söndag och lovade i ett svagt ögonblick att jag kunde grilla... har haft planer länge på att bygga en i hästväg i alla fall av ett badkar!
Nåja, delade en bild på Google+ idag:
IMAG0306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

genast fick jag frågan om det inte var farligt, dels emaljen i sig men även att vissa badkar tydligen innehåller bly och andra otrevliga ämnen!
Tänkte att det var bäst att vända sig till er proffs här innan jag förgiftar halva släkten!

Jag hade nog eldat av den några gånger innan. Men varför inte kapa ett oljefat? Du slipper färgen men bör ändå bränna av dom båda halvorna innan.

För inte så länge sedan var det vanligt med emaljerade kastruller, så emaljen i sig är nog inte farlig. Det skulle möjligen vara om det är bly i pigmentet. Jag tror att du måste såga hål långt nere i badkaret för att få till luft till kolen.

Erik

Jag har fyllt det med ved och eldat i det innan... har lite mer bråte liggande som jag kan elda genom under lördagen med... Det är ju ingen färg egentligen i badkaret utan allt är emaljerat som det verkar!

Nej, det var just det med blyet Avemo som jag fick tips om, frågan är bara hur man kollar det innan man börjar grilla! Luften blir nog inga problem, jag har 3st rostfria fyrkantiga korgar på ca 50x50 som ska hänga i badkaret, dessutom är ju hålet för avloppet i botten!

Om glöden inte ligger på emaljen utan i en korg en bit ovanför kan det väl inte avges något farligt? Ett par hundra grader tål emaljen utan vidare. Min erfarenhet är att hål långt nere är en fördel. Speciellt om du skall börja med ved i stället för kol.

Erik

Avemo skrev:
Om glöden inte ligger på emaljen utan i en korg en bit ovanför kan det väl inte avges något farligt? Ett par hundra grader tål emaljen utan vidare. Min erfarenhet är att hål långt nere är en fördel. Speciellt om du skall börja med ved i stället för kol.

Erik
Det är ju faktiskt sant... fick ett svar från en kollega att bly har ju en hög kokpunk på 1740º med så risken ska vara rätt liten att det förångas och hamnar på maten!
Jag tror jag kör på med planerna i alla fall, bäst att inte googla blyförgiftning bara, då blir man ju bara hypokondrisk :D

Jag är lite bekymrad över om/när den välter.

charta77 skrev:
Jag är lite bekymrad över om/när den välter.
Lekablocken ser inte så stabila ut. Mjt vet på ena hörnet, mer kol på andra och en fumlig farbror med whiskey i handen. :D

Tycker faktiskt att Naesstrom ska dela med sig av en länk till bloggen med bilder hur den ser ut idag ;)

Hmmm om jag säger Fröding så vet nog ts vem jag är ...

Åh det var ett tag sedan! :D
http://badkarsgrill.whiterox.com/ finns det massor med uppdateringar på och hur den ser ut...
IMG_20140521_185957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.