Marre666
Marre666: Tack för alla svar...blir att höja några cm där det felar :)
7 svar · 2,0k läst
J
Jewhan Linder: [citat] Hej! Tack för intresset, lägger genast upp bilder på vad som skett idag. Har sen sist grävt ur 11 av 19 hål för plintar. 15-20 cm makadam i botten och 70cm plint ovanpå det. Fylla upp med makadam runt om plinten så den håller sig på plats. Hämtade idag hem 19 plintar, å 60 kg, blev två vändor till och från XL Bygg Fresk, köpte på erbjudande 99kr/st med justerbar stolpsko.
3 svar · 3,3k läst
·
J
Jewhan Linder: Hej Blir fint de där! Jag hade kört på att ha det som du har och in med en regel till innanför som du har för att sätta fast trallet i, som du säger i inlägg #2.
2 svar · 13,1k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: Bärlina 45x145 cc1500, 1500 mellan plintar Golvreglar 45x120 cc60 28x120 trall
2 svar · 3,6k läst
·
N
Nubie: Schysst, två smarta tips! Tack, nu kan jag se hoppfullt på projektet igen :)
3 svar · 5,1k läst
V
vectrex: En person var 40e cm blir en rätt avsevärd belastning, särskilt om dom hoppar lite, vilket exalterade åskådare gärna gör. Vangstycken relativt tätt, typ cc 60 skulle jag satsa på. Dock inte av 95x95 utan snarare av 45x220 eller liknande!
3 svar · 6,2k läst
·
L
LuleEriksson: Ah ok, ja det kanske ska vara så också :)
13 svar · 5,9k läst
·
M
mrw: Hej Funderar på att bygga ett trädäck som poolen (366cm) skall stå på, dels för att slippa gräs i polen men mest för att gräsmattan lutar lite. Sökt runt här på hur man skall gå tillväga å om jag tolkat andra trådar så räcker det med nån form sten/betonplatta direkt på gräset å sen bärlinan + trall, stämmer det? Har inte någon tanke på att däcket skall vara permanent
0 svar · 4,1k läst
Linska
Linska: [citat] Altanen har tidigare oljats med pigmenterad olja och behöver få lite mer färg/pigment på sig.
4 svar · 12,0k läst
N
nybyggaregudo: Hej, Vi håller för fullt på med planeringen av vår tomt då vi inom kort skall starta med markarbetet för vårt nya hus. Här finns bilder på tomt, lite skisser på hur vi tänkt oss etc. http://vartvillabygge.blogspot.se Det är första gången vi bygger hus så vi tar gärna emot tips och råd på vad man bör tänka på!
0 svar · 4,2k läst
vojma
vojma: Syll brukar vanligtvis vara av 45 mm virke så att det finns lite att skruva i. Ta en 45x120 eller bredare om lecablocken medger det.
7 svar · 9,2k läst
·
M
Maria Grundberg: Hej, vet att du frågade om detta förra sommaren, men tänkte att du kanske var intresserad av hur vi löste det... vi byggde precis som du tänkt göra en pergola där vi sedan spände ett solsegel över. Vi började med att trä det vartannat över och under reglarna, men detta fungerade inget bra vid regn och blåst. Vi la det istället i sin helhet över samtliga reglar (cc60), och använde
5 svar · 40,3k läst
L
Liemannen: Är det bra prydnad så skit i 0-16. Skala av gräset, på med markduk och sen sjösten. Sätter det sig är det ju bara att kratta det rakt, så varför krångla?
3 svar · 8,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jo vi pratar definitivt förbi varandra :confused: Jag föreställde mig att man tog in seglet manuellt när det inte används. Men ett segel/pressening faller nog inte till marken när det börjar blåsa. Den snarare fladdrar, flaxar och blåser sönder. https://www.youtube.com/watch?v=dtMFOrtwxJU
8 svar · 30,9k läst
·
T
toolman77: Ska uterummet stå på den nya trallen blir det ju svårt att byta i efterhand. Eventuellt kan du riva det gamla däcket och lägga ut de brädor väggarna ska stå på för att sedan isolera och lägga resten. Vad ska du isolera med ? Glasull eller cellplast? Kommer ud åt att isolera underifrån i efterhand?
1 svar · 13,9k läst
T
tobias_15: Hej Bygger en klassisk altan. Ska montera vitt plasttak men önskar undvika kondens som droppar ner på möbler och annat. Finns det någon underlagsduk som går att spänna ovan takstolar innan plasttaket skruvas? Åldersbeständig plast skulle vara ett alternativ; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Aldersbestandig-byggfolie-868652/ Tips tack! (Kanalplasttak är inte ett
0 svar · 2,7k läst
T
toolman77: Här kommer resultat av bygget Första bärlinan på plats 45*170 [bild] Andra bärlinan 45*170. Bpda bärlinan hänger med vinkeljärn och uppochnervänfa gaffelbeslag i en golvregel som är skruvad i väggen. Jag ville inte ha en plint mitt i fräneringen och det fassn helt enkelt inte vägg nog att vila bärlinan uppepå en regel. [bild] Upplastade golvreglar 45*145 cc 65 (60mellan reglarna
13 svar · 8,8k läst
·
J
JKrister: Ned din kunskaps nivå kanske en byggsats från skånskabyggvaror.se alt. Willab vore något. Brukar vara väldigt prisvärda och ger en inspiration för hur man kan bygga i lösvirke. Prismässigt skulle jag säga mellan 30 000 - 300 000 beroende på isoleringsgrad
1 svar · 1,2k läst
C
celox: Dessa små hur ska jag förklara nu så att ni fattar, dessa små mellanrum mellan stolpe och överliggare ska man fylla i med nåt eller är det bara att låta det vara. Syftar på små glipor mellan stolpe och överliggare som uppstår när man monterar överliggare med vattenpass. Om jag skruvar öl hela vägen ner blir den lite vågig och släpper jag på skruven och lägger under lite små
13 svar · 55,2k läst
·
O
Originalet: Ok, det var en nyhet för mig. Så blir det att flytta undan singeln där plattorna hamnar så de istället ligger direkt på mark. Tack för tipset!
2 svar · 5,6k läst
B
Backafall: Väcker lite liv i tråden med detta. Vi köpte ett från segeltak.com (tidigare segelmakare.com) som det gavs exempel på ovan. Det var ett mindre (rätvinkligt, 2x3 meter) som passar på vår balkong. Vi är mycket nöjda med allt utom kanske priset... Peter
17 svar · 62,2k läst
F
Freeflyerdude: Hej! Ny på forumet... och väcker liv i en gammal tråd... Min farsa byggde sommarstugan i stockholmsskärgård 1971 och gjorde regelverket med obehandlade reglar. Han skar remsor av takpapp som han la mellan reglarna och trallbrädorna (som var tryckta). Altanen står fortfarande stadigt. Var under och kollade reglarna förra sommaren och när jag stack kniven i reglarna så är de fortfarande
35 svar · 53,5k läst
M
Micro: [citat] Hur långt är ett snöre ?? Ungefär lika svårt att svara på.:D Det beror på dig helt och hållet hur lång tid det tar. Jag skulle nog tro ett par veckor om du jobbar några timmar om dagen. Det tar ett en stund att gräva ner alla dessa plintar och det är tungt ,är det dessutom högsommarvärme så är det ännu jobbigare o greja. Att snickra och måla beror också på hur länge
11 svar · 13,0k läst
·
1
1hus: Är på jakt efter terassmarkis, så bred som möjligt med utfall på kanske 3,5 meter, motor men inga övriga speciella finesser, svart och naturligtvis till så bra pris som möjligt :-). Någon som installerat och som är nöjd eller missnöjd? Tips?
0 svar · 3,7k läst
A
AndersS: De för 300-400:- är rackliga och rostar oberoende av inköpsställe, det är framför allt handtag och länkdelarna som är halvdana redan efter några månaders användande. Har ett par inköpta förra året och just i leder släpper lackeringen och det rostar.
2 svar · 3,5k läst
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Ingen som vet någon bra behandling?
1 svar · 3,2k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan gera ihop ändarna, eller ställa en stående ribba i hörnet som du stöter dom liggande emot.
1 svar · 5,5k läst
H
Hoppemums: [citat] Nej. Inte så stora. Mellanrummet där frissen är, gjorde jag bara så bred, att två brädor precis gick ner när man slog/trampa ner dem. Efter att det torkat isär så blev glipan lagom.
10 svar · 9,1k läst
·
Real7
Real7: Tack för bra tips! Det finns även att köpa på Biltema men bara i pack om 220 st a 549 kr, Blir samma pris som på Beijer, det är inte ofta som de två ligger lika i pris :D Men på Beijer verkar dom säljas löst
19 svar · 12,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.