Ett år gammal altan, tryckimp trall. Sjötomt, altanen ca 20 m från sjön. Trallen inköpt från lokal bygghandel, Woody.

Visst är det svartmögel? Vad gör man nu? Skrubba?? Högtryck? Sioo?? Sen då, olja? Såpa? Läst om roslagsmahogny?

• ImageUploadedByByggahus.se1341902537.837426.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1341902555.628791.jpg
Fick detsamma på vår lekstuga innan jag hunnit måla den, jag tvättade rent från mögel med skurborste och målartvätt och grundade därefter å måla. Svårt dock att bli av med svartmögel vad jag förstått så det kan komma även om trät behandlas, har dock aldrig sett det på tryckat trä?

Jag har fått likadan mögel på furutrall (Organowood). Har ni några tips hur man får bort och fixar det enklast?

S
mögeltvätt och skrubba

ptk skrev:
Ett år gammal altan, tryckimp trall. Sjötomt, altanen ca 20 m från sjön. Trallen inköpt från lokal bygghandel, Woody...
Är det verkligen tryckimpregnerat?
Det ser ju ut att vara helt obehandlat.

Vet du vad det är för klass på impregneringen?

Bilderna är två år och nästan ett sen TS var inloggad.
Tråden är lyft av Lintott8888 om Organowood. Kanske inte kommer några svar om bildfrågor...

Har själv läst en del om organowood-behandling och funderar skarpt på att använda det. Meningen är väl att den ska stå emot sånt (mögel mm) väldigt bra ?

AAKEE skrev:
...
Har själv läst en del om organowood-behandling och funderar skarpt på att använda det. Meningen är väl att den ska stå emot sånt (mögel mm) väldigt bra ?
Det finns nog inget annat än mögelgifter som står emot mögel.

Allt annat är nog bara önsketänkande :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.