sök lite på forumet..

Jorå, har kört SIOO på altanen i vanligt tryckimpregnerat, 28x120, ca 120 m^2 och frun är fortfarande nöjd. :-)

Det är snyggt ljusgrått och slätt och fint. En hel del grannar har kommenterat den fina färgen och att "den är så len att gå på" .
Borde få provision från Sioo numera...

Den större delen av altanen fick sin andra strykning i somras, så den är inne på tredje året.
En nyare del av altanen fick sin första strykning i samma veva, varv två i sommar.
Det var lite olika nyanser på de två områdena men nu syns ingen nyansskillnad.

Visst är det dyrt (och man bör ta till typ 10% extra när man beställer) och hur det håller på ca 10 års sikt
är ju svårt att säga. Hittils ser det bra ut, trots en stor tall mitt i altanen, som släpper massor av barr.

Min altan är ljus med mycket sol och torkande vind. Förutom tallen så är det inte så mycket träd runtom (bergstomt).

Det skulle dock vara grymt intressant att göra en undersökning av den kemiska sammansättningen av de två medlem. Jag känner mig ju lite lurad när de dyra dropparna ser ut som vatten och minimjölk. Och ofarligt är det också... Nån som har känningar på en kem-labb?
Det finns ju andra silikatbehandlingar till t.ex murade fasade som är betydligt billigare... ;-)

Ursäkta att jag sparkar på en död tråd, men kan kron jon eller någon i motsvarande situation berätta hur altanen ser ut idag efter att ha behandlats med siio? tack

En intressant kommentar från mig, tycker jag själv.
NTR garanterar kvalitet i 20år. Varför välja produkter som måste förnyas efter ett par år? Detta innebär att du minst måste förnya 10-15ggr under samma period. Tragiskt ärligt talat att konsumenter går på sådan lös marknadsföring.

Grått? - allt trä blir grått.
lägg på tapetklister o lut, spola av - som nytt.

Tack för mig

Anders Fredricsson skrev:
En intressant kommentar från mig, tycker jag själv.
NTR garanterar kvalitet i 20år. Varför välja produkter som måste förnyas efter ett par år? Detta innebär att du minst måste förnya 10-15ggr under samma period. Tragiskt ärligt talat att konsumenter går på sådan lös marknadsföring.

Grått? - allt trä blir grått.
lägg på tapetklister o lut, spola av - som nytt.

Tack för mig
Har du själv haft en obehandlad altan?
Efter ett par år börjar det bli sprickbildning och stickor. NTR garanterar inte "kvalité", bara att trä inte ska ruttna (rötangrepp).
Jag har själv haft både oljad och såpad altan, aldrig SIOO eftersom det är så sjukt dyrt. Såpa tycker jag bäst om själv, det blir snyggast och enkelt.

SIOO ger en snygg färg, absolut, och ytan känns bra på den jag sett (efter ca. 3 år) men priset är ju helt horribelt då kvm pris är dyrare än nytt trä... 94 kr/kvm säger SIOO att det kostar för de första två åren och sen ca. 50 kr/kvm upp till år 8 och sen får man göra om från början...
På 10 år blir det alltså 494 kr/kvm...

Nytt impregnerat virke går loss på runt 80-90 kr/kvm (95 mm bredd) så jag kan byta virke varje år billigare än SIOO... Det är klart att det är bättre för miljön att låta virket ligga och så kostar arbete tid och pengar men ändå...

Min mor kör med detta och gillar man grå nyans så ...
Behandlingarna tar tid och kraft och hittills har hon lagt ut bra mycket mer pengar på detta än vad virket kostade.

Räcker det inte att bara lägga på 2 lager när trallen är ny? Eller måste man palta med det vart annat år?
Sioo säger ju att det ska hålla i 10 år så det kanske håller i alla fall 7?

Impregnering först, sen ytskydd varje år...

Ytskyddet kostar ju nästan lika mycket som impregneringen. Blir det så bra så att det är värt det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.