10 603 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Utedusch med varmvattenberedare som vid behov fylls med trädgårdsslang?
Hej. Funderar på att bygga en utedusch. Vill inte ha en soluppvärmd, och vill helst inte ha inkopplat något vatten, utan själv fylla på vid behov med trädgårdsslang. Har absolut ingen aning om hur en varmvattenberedare funkar. Funkar det att köpa en sådan här och koppla på en duschslang? Förstår ju att jag inte kan ändra temperatur utan kallvatten att blanda med, och det är helt ok för mig.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Varmvattenberedare-86361/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Varmvattenberedare-86361/
Jag är bara hemmapulare när det gäller VVS och ingen expert så någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag tror att det blir svårt att få ett behagligt vattentryck om du inte har en vattenslang inkopplad hela tiden.
Du måste i så fall placera den högre än duschmunstycket så vattnet rinner ut.
I teorion bör det fungera att bara fylla upp varmvattenberedaren, koppla bort slangen, och sedan låta den värma upp vattnet. Du måste nog dock ha nån form av avstängningsventil vid inkommande vatten så det inte bara rinner ut igen när du tar bort slangen.
Själv gick jag den enkla vägen och köpte en soluppvärmd, den fungerar jättebra och man kan duscha upp till 10 min med behaglig temperatur när det är varmt och soligt.
Jag tror att det blir svårt att få ett behagligt vattentryck om du inte har en vattenslang inkopplad hela tiden.
Du måste i så fall placera den högre än duschmunstycket så vattnet rinner ut.
I teorion bör det fungera att bara fylla upp varmvattenberedaren, koppla bort slangen, och sedan låta den värma upp vattnet. Du måste nog dock ha nån form av avstängningsventil vid inkommande vatten så det inte bara rinner ut igen när du tar bort slangen.
Själv gick jag den enkla vägen och köpte en soluppvärmd, den fungerar jättebra och man kan duscha upp till 10 min med behaglig temperatur när det är varmt och soligt.
Ja det där med trycket har jag också funderat på. Ska finnas pumpar? Är vattnet alltid på till en soluppvärmd?
Funkar det i husvagnar så borde det funka för mig, ska bara lista ut hur. Alla tips mottages tacksamt.
Soluppvärmd är dock inte önskvärt, då har jag hellre på vattnet hela tiden, men tycker det borde gå att lösa ändå?
Funkar det i husvagnar så borde det funka för mig, ska bara lista ut hur. Alla tips mottages tacksamt.
Soluppvärmd är dock inte önskvärt, då har jag hellre på vattnet hela tiden, men tycker det borde gå att lösa ändå?
En soluppvärmd kan man fylla upp med vatten och koppla loss slangen, men sen när du ska duscha så måste du koppla på slangen igen för att få nåt tryck (och kallvatten att blanda med)
Det finns säkert nån lämplig pump för ändamålet men det får nån annan svara på eller så får du googla. Lycka till med ditt duschprojekt!
Det finns säkert nån lämplig pump för ändamålet men det får nån annan svara på eller så får du googla. Lycka till med ditt duschprojekt!
Klicka här för att svara