Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Bifogad är första skissen när jag började rita på antalet plintar och utgick från max 2m, men sedan hittade jag spännviddstabellen och förstod att dimensionen på reglar o bärlinor kan styr plintavstånd.
Försöker jag se om jag kan optimera något då det känns som om det blir miljarder med plintar. Kan jag typ halvera dem utan att få västkustens största hemmabyggda trampolin?
Kan jag på något sätt få ner det till två rader plintar totalt där altanen är som djupast (7m)?
Bärlinan närmast väggen fästs i huset. Även om jag kör 195or för rubbet, så är max spännvidd 3,1m och jag måste ändå ha tre rader plintar.
Om jag kör enbart två rader plintar så innebär det att jag överskrider spännvidden med 40 cm per rad. Är det verkligen risk för svikt då? Även om jag kortlar på spännviddens centrum rakt över i båda rader?
Alltså är den där spännviddsberäkningen "rekommenderat avstånd" eller mer "överskrider du detta så blir det garanterat gung"?
Försöker jag se om jag kan optimera något då det känns som om det blir miljarder med plintar. Kan jag typ halvera dem utan att få västkustens största hemmabyggda trampolin?
Kan jag på något sätt få ner det till två rader plintar totalt där altanen är som djupast (7m)?
Bärlinan närmast väggen fästs i huset. Även om jag kör 195or för rubbet, så är max spännvidd 3,1m och jag måste ändå ha tre rader plintar.
Om jag kör enbart två rader plintar så innebär det att jag överskrider spännvidden med 40 cm per rad. Är det verkligen risk för svikt då? Även om jag kortlar på spännviddens centrum rakt över i båda rader?
Alltså är den där spännviddsberäkningen "rekommenderat avstånd" eller mer "överskrider du detta så blir det garanterat gung"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Den byggbeskrivningen jag kikade på utgick från det, då stolparna från plintarna även blev staket.Noseone skrev:
Skulle jag flytta in dem och köra en ren bärlina på de plintarna enbart och sätta staketstolpar separat ytterst, samt köra med överhäng, så kan jag ju fördela ut någon decimeter där ja men kommer fortfarande överskrida spännvidden hmm.
Hej.Håller med dig att det blir många plintar,men rent teoretiskt klarar du dig med två bärlinor om du drar in yttersta linan som Noseone skrev, men då hamnar bjälkarna på cc 300. Alt är 45x220 cc 400. Men jag utgår från att du ska bygga med tryckat virke och att det måste skarvas, tycker inte att det blir helt ok. Du kommer nog aldrig att ångra om du istället lägger tre bärlinor,den första linan i liv med det lilla utbygget den yttersta ca 500 inndragen och nr tre mellan dom två.Även plintarna för bärlinorna drar du in ca 500 från ytterkant,under varje lina bör du nog ha sju st upplag (ibland kan det fungera med gjutna plattor) med enkel 45x195 det går nog att minska en plint om man kör dubbla plank, tycker det är den bästa lösningen då man kan förskuta skarvar när de skruvas ihop.Det blir en stor och härlig altan som du får ,en ide är att lägga två eller tre 28x120 brunrillad trall som fris runt alla kanter och sedan 28x120 vanlig trall på diagonalen, det är mer jobb extra kottlingar etc såg det på nätet och har gjort en själv .Hoppas att du har fått lite hjälp på traven med din altan lycka till.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
gott, har ritat om och som ni säger kör på överhäng med och "riktiga" bärlinor.. mycket tack för input!
Klicka här för att svara