2 813 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Cumaro; dåligt parti?
Jag har precis köpt 80lpm cumaro 20x140. Ska lägga det på min nya altan. Jag har inte bestämt mig om jag ska plugga skruvhålen eller ej, måste utföra lite tester innan jag bestämmer mig. Dock har jag stört mig på att virket, som jag hämtade i lördags och kontrollerade idag, inte håller måttet! Det är cirka 4m långa bitar. Jag har klassat dem enligt följande:
8st godkända brädor.
7st användbara brädor; skiljer 1-2cm mellan ändarna.
5st värdelösa bitar; skiljer 3-6 centimeter mellan ändarna.
Det som jag klassat som värdelöst, kan jag använda dem med lite kreativ böjning, eller är de för ojämna? Är jag för petig? Jag har trots allt betalat dryga 70:-/metern för detta virke...
8st godkända brädor.
7st användbara brädor; skiljer 1-2cm mellan ändarna.
5st värdelösa bitar; skiljer 3-6 centimeter mellan ändarna.
Det som jag klassat som värdelöst, kan jag använda dem med lite kreativ böjning, eller är de för ojämna? Är jag för petig? Jag har trots allt betalat dryga 70:-/metern för detta virke...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hur menar du att ddt skiljer mellan ändarna?
Bild?
Bild?
Oj vad dumt jag skrev! Jag menar givetvis att om jag lägger ena ä dens sida mot en rak vägg så svänger den andra sidan ut ett par centimeter. Vettefan hur jag kunde formulera mig så galet...
Jag la 40m2 cumaro för ett par år sedan. Största delen av det jag köpte var 2m. Några av brädorna var 4m och också de som var krokigast. Körde med ordentliga skruv och riktade brädorna på plats vart efter brädorna skruvades fast
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är rätt ofta det är lite krokigt.
Skruva fast i ena änden ock tryck ihop bara så blir det bra.
Skruva fast i ena änden ock tryck ihop bara så blir det bra.
Jag är rädd att det spricker om jag riktar det såpass mycket... Antar att jag får försöka. Köpte ett gäng 4.8*75 trallskruv, och de ska väl klara belastningen tycker jag.
Första brädan sitter på plats. Kommer att bli sjukligt fint om det går vägen. Hålen pluggas. Kanske det som blir mitt fall.
Första brädan sitter på plats. Kommer att bli sjukligt fint om det går vägen. Hålen pluggas. Kanske det som blir mitt fall.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Köpt cumaru i två omgångar i år. Har inte lagt cumaru innan och hade inga direkta referenser. Men om första laddningen med cumaru hade varit så fin som andra laddningen så hade det blivit super! Första leveransen var skitdålig i jämförelse med min andra leverans. Hade jag vetat hur cumaru bör vara hade jag reklamerat den första.
Krokigt samt skilde i breddmått ganska mycket och sen var hyvlingen bra mycket finare på min andra leverans.
Krokigt samt skilde i breddmått ganska mycket och sen var hyvlingen bra mycket finare på min andra leverans.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden