20 460 läst ·
4 svar
20k läst
4 svar
Organowood (och Sioo)
Det finns en hel del att finna om Sioo på detta forum, men väldigt lite om Organowood som känns lite som samma sak. Vad jag har förstått så köper man Organowood som färdigbehandlat virke medan Sioo är en behandling man själv gör på valfritt trä. Eller kan man själv behandla med Organowoods produkter? Jag har inte förstått om det blir samma sak.
Om du använt Organowood (eller Sioo) så får du gärna dela dina tankar kring detta Trall kostar så lite så den dubbleringen av pris det innebär med Organowood känns inte övermäktig. Miljögärningen jämfört med tryckt trall känns väldigt trevlig!
Om du använt Organowood (eller Sioo) så får du gärna dela dina tankar kring detta Trall kostar så lite så den dubbleringen av pris det innebär med Organowood känns inte övermäktig. Miljögärningen jämfört med tryckt trall känns väldigt trevlig!
Dags och bumpa denna tråden.
Ska precis börja bygga ett 165 m2 stort trädäck så vi förhoppningsvis kan njuta av en tidig vår 2014. Har fått för mig att jag ska ha 34x145 trall, och eftersom vi har diverse fruktträd bredvid det framtida trädäcket skulle jag helst skippa giftig tryckt trall. Jag har tittat en del på Organowood's websida och en presentationsvideo på Youtube, men jag har inte hittat något omdöme från någon som har använt det.
http://www.organowood.com
http://www.youtube.com/watch?v=pQk1BXF0rNc
Finns det någon här på forumet som har hört eller vet något om Organowood?
Jag vill verkligen inte lägga 165 m2 trädäck och sedan behöva fixa det igen om några år, så kanske det är bäst och köra tryckt och låta bli och äta plommonen?
Ska precis börja bygga ett 165 m2 stort trädäck så vi förhoppningsvis kan njuta av en tidig vår 2014. Har fått för mig att jag ska ha 34x145 trall, och eftersom vi har diverse fruktträd bredvid det framtida trädäcket skulle jag helst skippa giftig tryckt trall. Jag har tittat en del på Organowood's websida och en presentationsvideo på Youtube, men jag har inte hittat något omdöme från någon som har använt det.
http://www.organowood.com
http://www.youtube.com/watch?v=pQk1BXF0rNc
Finns det någon här på forumet som har hört eller vet något om Organowood?
Jag vill verkligen inte lägga 165 m2 trädäck och sedan behöva fixa det igen om några år, så kanske det är bäst och köra tryckt och låta bli och äta plommonen?
För vår del blev det Lärk istället, obehandlad. Jag kände mig för osäker på Organowood och vill inte använda något tryckt med gift. Det kändes som om Sioo föredrog att man körde på tryckt när jag ringde och pratade med dem. Fast jag vet inte om dom tyckte att man "lika gärna" kunde köra det för att det inte är någon prisskillnad att tala om och bortsåg ifrån miljöaspekten eller om det helt enkelt inte blir så bra att köra på obehandlad furutrall.
Vill ni har giftfria eller kemikalie fria alternativ, välj t.ex. lärk eller Thermowood. Alternativt kärnfuru som oljas, då dock inte utan kemikalier.
En sak värt att veta. Vare sig Sioo eller Organowood ingår i NTR, de har inte heller någon "offentlig" garanti annat är eventuellt egen garanti, vad nu det är värt. Väljer man NTR så backas man upp av 100tusen i garantisumma per projekt. NTR består av seriösa aktörer spridda över hela Sverige.
Sioo och Organowood, bägge kan köpas och penslas på själva, bra eller dåligt vet jag inte, och tänker inte bedöma.
Ur miljöperspektiv, dagens moderna träskyddsmedel är godkända, och innehåller inga gifter. Det finns de som påstår att t.ex. koppar är enormt farligt, men o andra sidan, var kommer dricksvattnet från, koppar finns i livsmedel osv.
Ofta grundas negativ information om NTR godkända produkter av leverantörer utan riktiga garantier.
Tack för mig.
En sak värt att veta. Vare sig Sioo eller Organowood ingår i NTR, de har inte heller någon "offentlig" garanti annat är eventuellt egen garanti, vad nu det är värt. Väljer man NTR så backas man upp av 100tusen i garantisumma per projekt. NTR består av seriösa aktörer spridda över hela Sverige.
Sioo och Organowood, bägge kan köpas och penslas på själva, bra eller dåligt vet jag inte, och tänker inte bedöma.
Ur miljöperspektiv, dagens moderna träskyddsmedel är godkända, och innehåller inga gifter. Det finns de som påstår att t.ex. koppar är enormt farligt, men o andra sidan, var kommer dricksvattnet från, koppar finns i livsmedel osv.
Ofta grundas negativ information om NTR godkända produkter av leverantörer utan riktiga garantier.
Tack för mig.
Förresten, kom ihåg att lärk kan spjälka sig varvid sticker står upp i panelen. Kan vara värt att veta då det inte är skönt att få stickor i fötter, speciellt inte på småbarn. Även om allt trä kan få stickor, så är lärk mer benägen till detta fenomen.
Klicka här för att svara