Scout
Scout: Tack ! Då har vi i princip samma läge. Vi siktar på höstbrunt
14 svar · 8,7k läst
J
jimbomas: [bild]
1 svar · 2,0k läst
·
H
Hinnersbocken: [bild] [bild] Har tjuvstartat lite nu med att riva det som en gång var en ballkong
15 svar · 11,0k läst
·
B
bjornligan: Nej det blir inte bra alltså. Jag får ta och ödsla ett gäng kapskivor och kapa pålarna i rätt höjd så jag kan köra med bärlina under
7 svar · 1,5k läst
·
A
andersgd: Tack! Vad är lämplig dimension för kjolens reglar? Blir 45x45 för mesigt? Jag kommer att ha plintar med stolpe på cc 170 cm för bärlinorna och därmed chans att fästa de vertikala reglarna i nederkant mot stolpen men en kort horisontell regel. Med ett överhäng så får jag ju ingen stolpe från plinten att bygga räcket på. Jag gissar att jag avslutar golvreglarna med en längsgående
3 svar · 22,8k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Precis som på bilden, så använde jag inte 45x45 utan planhyvlat 21x69 som jag skruvlimmade.
7 svar · 6,1k läst
·
M
MSjöström: Har gjort en ritning med 195mm reglar som bärlina och avståndet mellan plintar/jordankare blir 2,10. Funderar på att använda plintar längst ut samt i mitten, och skruvankare mellan. Borde väl inte vara problem?
4 svar · 13,0k läst
L
Lutte: Är det bara en skalmur så vette katten om jag hade vågat dra en bärlina i den. Men om man är vild and crazy så hade jag testat och borrat utan slag och pluggat i fogen med längre skuv än pluggen så man möjligen träffar en regel eller gammal panel. Men hade jag byggt hade jag satt bärlinan i grundmuren med plugg eller expander beroende på material.
4 svar · 2,7k läst
·
S
Swind: Allt är gjort i sketchup ganska lätt att slänga ihop något snabbt.
3 svar · 5,9k läst
·
P
Per_2014: Monterade WG50 förra året, jättesmidigt! Mycket nöjd! En bekant monterade Skånska enkelglas. Kändes som de inte höll samma finish och inte lika lätta att öppna som mina Willab. Men kan ju vara olika orsaker varför, tror faktiskt de är likvärda. Tänk på att köpa partier med helglas, vissa leverantörer har mittregel i sina glas.
20 svar · 16,5k läst
·
N
Niklasfixaren: Hej! Jag har äntligen bestämt mig för att bygga ett trädäck eller altan. Mitt hus såg i somras ut såhär (ursäkta bildkvaliten - fotad med en DJI Phantom 2 Vision + multikopter) [bild] Min tanke är att på bilden till vänster om trappen där det idag är gräsmatta anlägga ett trädäck. Frågan är om man ska lägga det i markhöjd eller i "golvhöjd" och byta ut stentrappen som
0 svar · 1,4k läst
Larsa
Larsa: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/pallbricka-10mm-50x80-blister-svart-10st
3 svar · 5,2k läst
·
P
para: Det går utmärkt med stolpskor i berg. Min altan blev en blandning av stolpskor och plintar. Jag använde 2st ihopskruvade/limmade 45x120 som stolpar. Gör den ena lite kortare så bärlinan får nått att vila på. [bild]
1 svar · 5,2k läst
·
J
Jored: Det gamla trädäcket ligger på några betongplattor på marken, är det nån bra lösning kanske (läs billig)?
4 svar · 3,7k läst
G
gusvo085: Fönsterglas skulle jag inte välja, risken är för stor att man drar en kvast eller sko genom den...
3 svar · 1,7k läst
·
prototypen
prototypen: Har man bra markförhållanden så fungerar det men är det tjälskjutande eller att marken ger efter över tid pga tyngden så får man krypa under däcket och justera, kanske varje år. Protte
2 svar · 2,8k läst
L
lillnysta: [citat] Jo det har blivit grått och snyggt. Dock fått en hel del alger på en del av trallen. Hade två olika märken på trall när jag byggde varav den ena fått en del alger och andra märket har nästan klarat sig helt. Räcket har inte blivit lika grått som trallen men har ej heller spolat något vatten på den. Ska köra på sista strykningen nu till våren. Nöjd än så länge med
9 svar · 17,2k läst
·
V
verktygsgurun: 5mm är nog lite väl stort, knappt att skruvskallen är 5mm. 2,5-3mm räcker.
7 svar · 7,3k läst
S
sulfobus: Gräv ner betongplintar (eller gjut själv) som du fäster bärlinor på (parallellt med trallvirkets önskade riktning) med ca 2 m mellan plintarna. Lägg reglar på bärlinorna med cc60 (för 28 mm trallvirke). Det borde bli cirka 45 cm högt.
2 svar · 2,2k läst
R
roli: Den automatik som jag har går inte att programmera så att den drar in markiserna vid ett visst klockslag utan det är sol- och/eller vindsensorn som styr när markiserna skall in. Men min har några år på nacken så det kan finnas nyare styrningar med bättre funktioner. Min styrning sköter två markismotorer som är kopplade via stag så att varje motor fixar 2 markiser var. Allt är
19 svar · 20,7k läst
A
AskeHolst: Weber har ju en färdig lösning med sin Performer, där är avståndet till bordet inte stort, så jag tror det hade gått bra även med trä om det bara är något luft mellan.
4 svar · 14,5k läst
L
lalana: Jag menar våg, lite förvirrande formulering. Laser låter som en bra ide, vet någon vad en laser kostar? Hyra eller köpa. Tack för tipset med markduken!
3 svar · 3,0k läst
R
Rooney: Jag ska bygga en altan direkt mot marken (villatomt) och ska sen köpa ett spabad att ställa ovanpå. Räcker det om jag gräver ut och fyller med 20-30 cm sand/grus + markduk och sen lägger cementplattor (35x35 cm) ovanpå? Eller bör jag köpa makadam? Sand/smågrus känns ju lättare för att få allt i våg. Marken är just nu gräsmatta med vanlig jord under.
0 svar · 1,7k läst
H
huggan: Ja där handlar om infästning, tänk att varje expanderar är lika med en plint. Tar du tätt så behöver ju dimensionen inte vara så hög.
10 svar · 1,4k läst
S
simon__svensson: Hej som rubriken lyder, vilken grill ska jag köpa? Original för 4000:- och Classic för 3700? Verkar som att skillnaden är grillgallret? Gjutjärn på original och vanligt på classicen? Jag klarar mig gott med 210 och behöver endast två brännare. Är någon sv modellerna på väg ut?
0 svar · 1,4k läst
R
Robinws: Hej! Vi har ett uterum som är fullt isolerat i alla partier förutom skjutdörrarna. Till hösten vill vi sätta in isolerade skjutdörrar för att kunna använda rummet som ett extra vardagsrum med tv, soffa osv. Rummet ska kunna nyttjas alla dagar året runt. Rummet är som övriga huset uppvärmt med elgolvvärme. Öppningen är ca 424cm x 215cm. Vad jag inte blir riktigt klok på är vilken
0 svar · 1,7k läst
·
H
Harald Boye: Golvslip är förvånansvärt enkelt, inte samma finish som när man kör inomhus. Dessutom grym skillnad. Behöver inte vara kostsamt, körde bara en grovlek på papper.
7 svar · 21,1k läst
G
Golleman: Hej, Bra idé om jag hade haft liknande balkong. Min är med träräcke, även nya stolpen ska vara trä, och golvet avslutas mot husets långsidas hängränna, så jag tror det blir svårt att få till något liknande snyggt och stabilt.
3 svar · 3,9k läst
·
A
Andreas88: Bor i Göteborg och söker nått seriöst företag som monterar markiser. Vill inte ha någon skit från jysk eller biltema. Någon som har erfarenhet av detta i Göteborgstrakten?
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.