4 196 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Frågor angående att bygga trädäck ovanpå befintlig altan, tacksam för hjälp
Jag ska bygga mitt första trädäck till våren ( 6 x 4,5 m) och har några frågor. Har tänkt bygga däcket på den gamla 6o tals altanen som består av klinkers. Har tänkt använda 45x145 reglar och bygga en bärande ram. Nu till mina (dumma?) frågor.
1. Är det ok att bygga regelverket direkt på golvet? Altanen är lite ojämn och när det regnar mycket blir det alltid en vattenpöl på mitten, funderar därför på om man ska lägga typ betongplattor under reglarna för att undvika kontakt med vattnet eller om det funkar ändå?
2. Av utrymmesskäl på höjden vill jag helst ha övriga reglar inom ramen, ska dessa ha samma dimension som bärande reglar? Ok om ja, funkar det att ha balkskor om man har samma mått som bärande eller gör balkskorna att reglarna sticker upp för högt?
3. Om man bygger altanen direkt på klinkergolvet behövs väl knappast nån tvärgående bärande regel i mitten för stabiliteten?
1. Är det ok att bygga regelverket direkt på golvet? Altanen är lite ojämn och när det regnar mycket blir det alltid en vattenpöl på mitten, funderar därför på om man ska lägga typ betongplattor under reglarna för att undvika kontakt med vattnet eller om det funkar ändå?
2. Av utrymmesskäl på höjden vill jag helst ha övriga reglar inom ramen, ska dessa ha samma dimension som bärande reglar? Ok om ja, funkar det att ha balkskor om man har samma mått som bärande eller gör balkskorna att reglarna sticker upp för högt?
3. Om man bygger altanen direkt på klinkergolvet behövs väl knappast nån tvärgående bärande regel i mitten för stabiliteten?
1. Ja men det är att föredra om du kan få upp det. 1 cm räcker.
2. Det beror på hur långa avstånd det blir mellan eventuella stöd och hur långt det är mellan bärlinor. Balksko funkar bra.
3. Nej det hade räckt med trallgolv att skruva i om du har stöd hela vägen.
2. Det beror på hur långa avstånd det blir mellan eventuella stöd och hur långt det är mellan bärlinor. Balksko funkar bra.
3. Nej det hade räckt med trallgolv att skruva i om du har stöd hela vägen.
Produkter som diskuteras: "Balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden