Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. J

säkerhetsregler-POOL?

Vilken pool har ni beställt? Är den stor?form? :P
    jessica · maj '05 · 3 svar · 5,7k läst
  2. A

Trä för altangolv?

Hej Klinkersen är rätt fördärvad av förre ägaren och trä är snyggare och dessutom behagligare att gå barfota på. Jag kommer att lägga fuktspärr under träet och dessutom skyddar taket från det mesta. Klinkersen måste bort för att dörr etc skall gå fritt.
    ASLJediknight · maj '05 · 2 svar · 4,8k läst
  3. J

Altantak

Vi har satt dit Plastmo rökfärgad trapets. har inte hunnit känna så mycket på det än men några synpunkter. 1. Känns inte som färger blir konstiga 2. Känns heller inte mörkare än mjölkfärgat 3. Solen ser man genom taket och kan uppfattas som starkare ljus än som i mjölkat där solens styrka "smetas ut". Mycket smaksak, kolla på vårt hus http://hus.jarkeborn.se/content/view/13/28/
    jocke4u · maj '05 · 0 svar · 6,3k läst
  4. J

Insynsskydda med tyg

Jag köpte markisväv som jag satt öljetter på det och på altanen så satte jag fast "snäppen" som man sätter fast båtkapell. Det blev kanon fint.
    jessica · maj '05 · 3 svar · 2,9k läst
  5. P

Stakethöjd m.m.

[citat] HIHHIHI ;D ;D ;D ;D Handjagare den va ny trodde man hade en sådan till annat. i allafall häromkring ;) [bild]
    ppalm · maj '05 · 24 svar · 45,2k läst
  6. FlitigaLisa

För mycket olja på altantrallen...

[citat] Lut och saltsyra... Kolla så du inte, som vi gör, bor i ett vattenskyddsområde bara! Skulle tro att det är förbjudet då...
    FlitigaLisa · maj '05 · 12 svar · 12,6k läst
  7. J

Altanräcke i vinkel

Vet inte för vad det är värt men här är en lösning på hur man kan bygga en 45 graders på delade stolpar. [bild] Bildkvalite vad e de ?? Skall försöka köra eps export nästa gång. Bättre upplösning här: http://web.telia.com/~u98103080/Stolpe.pdf
    Janne_B · maj '05 · 5 svar · 8,9k läst
  8. N

Rengöra altan?

Jag använde en ny produkt som alcro har som heter trallrent. Ett pulver som blandas ut med vatten. Konsistensen blir som tapetlim. Det penslas på och får verka 30 min ca. Borsta i det lite och skölj av. Eftersom det blir som tapetlim så hänger det kvar på kanterna och på ryggarna på utemöblerna också. Kanonbra blev det. Oljade sedan in med Träolja-V. Den innehåller vax som stöter
    naffats1 · maj '05 · 12 svar · 68,4k läst
  9. A

Fristående spaljé

VI byggde spaljer som sattes med jordankare och tryckta stolpar. Som galler använde vi armeringsnät som med sin rostiga look framhäver de gröna växterna snyggt. Tips: Se till att du kan komma till under näten med de redskap som du vill komma åt med. /S
    ASLJediknight · maj '05 · 2 svar · 14,7k läst
  10. P

Mera altantak - dimensionering

Hej Vi är på gång att bygga ett altantak på vårt hus från 30-talet, nu kom frågan till dimensionering kontra design. Altanen är 7,5 meter bred - hela kortsidan på huset - och 3,8 meter ut från huset. Tanken är att det ska ligga råplan och plåt på taket. Taklutning c:a 8 grader med brytning mot sidorna. Vi har stolpar längst ut med 175 cm mellanrum på vilka jag antar att man får
    pandy · maj '05 · 0 svar · 4,3k läst
  11. wertok

Fråga på skadad betong från 1933

[citat] Det tror jag blir omöjligt att hävda med 70 år gammal betong! :-/
    wertok · maj '05 · 1 svar · 2,5k läst
  12. J

Dimension förslag?

Ämnar bygga en altan på 790 x 450 cm Ena hörnet består av en betongtrappa som får agera bärlina och sedan fäster vi en regel i grunden (790 cm minus trappans ca 150 cm) Två plintar på ca 80 cm djup i vardera ytterhörnet är ju också givet men sedan behöver jag hjälp. Tänker använda 45x170 mm till regelverket. Hur många plintar behöver jag mellan de två hörnen (de står ca 50 cm
    jonfri · maj '05 · 0 svar · 2,3k läst
  13. V

Betongplintar i Märsta/Uppsala?

BAUHAUS i Uppsala!
    valter53 · maj '05 · 1 svar · 3,1k läst
  14. C

Alternativa träslag

I Göteborg, nere vid operan - fast i en annan lokal.
    CallePosse · maj '05 · 10 svar · 4,7k läst
  15. Wigert

Hur gjuta för altan 7x3 m med löst underlag?

[citat] Exakt. Plinten slutar ca 5 cm ovan mark. Därefter stolpskon och sen en 95x95 eller liknande som stolpe och bärning för bärlinan. [bild]
    Wigert · maj '05 · 5 svar · 3,4k läst
  16. S

nöjd med eran altan?

Tidigare trådar på ämnet verkar peka på att ogräset inte kommer underifrån med markduk MEN det kommer massa frön och annat ovanifrån som orsakar ogräs. Visst det är säker mindre men helt slipper man nog aldrig ogräset....
    saren2 · maj '05 · 9 svar · 2,3k läst
  17. R

Altan på Plint/marksten eller bara marksten?

Jag har själv precis avslutat mitt altanbygge :D Jag körde 45*95 i regelverket med cc60 på marksten. Det gick alldeles utmärkt. Jag skulle dock tipsa om följande: Ogräsduk under hela altanen, så att du slipper alla maskroser som poppar upp mellan trallen. Se till att markstenen verkligen är i jämnhöjd med varandra! lämpligast genom att lägga en regel med vattenpasset ovanpå mellan
    Rythm · maj '05 · 1 svar · 10,1k läst
  18. R

Kryss-staket - fråga.

Jag gjorde som så att jag såg till att båda bitarna passade separat och sedan höll jag ihop dem och märkte. Sedan handsågade jag och sist stämjärn, fungerade klockrent. Dock tidsödande..... Se under rubriken stakethöjd för bilder!
    richardw · maj '05 · 3 svar · 5,7k läst
  19. J

Klä in altanstolparna?

Helt rätt. Det kan räcka. Den varianten har jag inte tänkt på. Jag har under tiden tänkt att man möjligen kan klä stolpen med 145 bräda på sidan som är 90 samt sätta bräda med dimensionen 95 på sidan med med 95 bredd. Tacksam för fler tankar.
    johannathomas · maj '05 · 3 svar · 5,4k läst
  20. D

Altanexperter sökes.....

Tack för alla synpunkter. Det lutar fortfarande åt det i #1 publicerade förslaget. Försökte rita på en separat trappa osv. till entrén, men det känns konstigt att separera entrén från altanen helt när de ändå är så nära varandra. Skall fundera lite mer....
    Don_Tom · maj '05 · 7 svar · 3,9k läst
  21. M

Putsat hus med öppen veranda i trä..

Calle Anka är onekligen på bra humör i dag... Elefantpåle..är inte det vulgo? ;) Går det att få in en bild man fått mailad till sig?
    MatildaSofia · maj '05 · 28 svar · 6,1k läst
  22. pappskallen

Altanen läcker

Eller så får du slänga på ett tätskikt (bygger ca 3mm) finsats och sen klinker, granitplattor eller likn.
    pappskallen · maj '05 · 2 svar · 2,9k läst
  23. D

Rengöra utemöbler

Helt rätt! Det finns inte en möbel som kan motstå en excenterslip, möjligtvis plastmöbler då ;) Har genom åren testat de flesta hemmarecept och proffsmedel men inget blir så bra som slipande. Förbannat jobbigt men värt resultatet.
    djpa · maj '05 · 4 svar · 8,8k läst
  24. Totte_S

Problem....

[citat] Exakt så gjorde jag Jag spände fast två raka brädbitar på var sin sida om stoplen där snittet skall vara och sågade med fogsvansen. Jag ser ingen stor skillnad på snittet jämfört med ett maskinsnitt ::), och rakt blev det oxå. Har inte ens haft bråttom att fästa ett "lock" på dem.
    Totte_S · maj '05 · 8 svar · 2,6k läst
  25. Totte_S

Dimension - Staket reglar m.m.

45*45 lär räcka gott och väl om du inte knuffar med bilen på staketet för mycket ;) Vill du vara duktig så fäller du in dem i stolparna... Vill du ha mer bredd på dem kanske du kan köra med glespanel, typ 28*70, fast då kanske det är enklare att skruva än spika pga att det blir lite mer svikt. Ta ett par bitar och lägg ut och se hur det ser ut, det är nog det bästa för att få en
    Totte_S · maj '05 · 1 svar · 5,9k läst
  26. J

Vaximpregnerat trallvirke

Någon som har erfarenhet av vaximpregnerat trallvirke? Läste någonstans att det inte behövde underhållas de första 10 åren. Är lite skeptiskt mot det. Synpunkter?
    JLT · maj '05 · 0 svar · 3,9k läst
  27. D

Gjuta plintar

Beror på definitionen på "bergborr". ;D Vi hyrde en borr för ändamålet bergborrning. Den var bara snäppet större än en vanlig borrmaskin, kostade några hundringar att hyra och en skar som smör i berget. ;D mvh David
    David · maj '05 · 10 svar · 5,2k läst
  28. P

Altanbygge, kommentarer

Se bra ut ! Kanon ! Hopaas du inte får fuktproblem under altanen - lämna luftningshål så att vinden kommer till så du får luftcirkulation. Lycka till :)
    poppgubben · maj '05 · 8 svar · 15,0k läst
  29. K

Plexiglas

kolla ....http://essaplast.grafweb.se/filer/www/affarsomraden/tab/lexf604.htm Finns en del sorter till varierande priser, neråt 500/kvm. komihåg att det inte måste vara tjockt. 3 mm bör räcka. Det är inget man slår näven igenom.:)
    kenka · maj '05 · 5 svar · 16,6k läst
  30. C

Stakethjälp

Be någon att svetsa rostfria bleck som är färdig borrade på stolparna som du kan skruva fast räcket i. Borde inte bli så dyrt . Du får ju grejjer som håller länge iallafall. ;)
    claeson · maj '05 · 1 svar · 2,7k läst
Laddar...