Altan & Uteplats
MB77: 1-2 månader kan ju inte vara något problem så länge de ligger plant. När de ligger på byggvaruhusen kan de bli liggande betydligt längre är ett par månader, och det funkar ju.
Åsa Lund: För femtusen per meter får du skjutbara glas i befintliga skenor (ingår ej), priset dessutom utan moms. Fick en offert till jobbet för ett tag sen
Sundance Kid: Det är inte helt fel med 2 mindre bredvid varandra!!
Hemmakatten: Det känns som att trappan tar för stor plats och att den är i fokus i stället för uterummet.
Roland112: Det var stödbenen som kärva, nu funkar de igen, tack!!
Thomas Nordlinder: Jo visst är det bättre med fler plintar. Bara det att jag har så dum tomt. Lera och sten till förbannelse. Där av så vill jag inte gräva mer än vad som behövs. Men det var ju en idé att lägga plattor mellan plintarna. Det har legat ett soldäck på slipers innan på marken i 30 år. Men det hade gett med sig o börjat svikta nu. Nån som har fler tips som är kan vara bra att veta
andreascarlsson: Tack för inputen, det blev originalfrisen. Nu hoppas jag bara att det inte blir nåt liv kring att lämna tillbaka virke...
verktygsgurun: Jag hade lagt distanser mellan bärlina och vägg. Risk för frostsprängning i putsen om den ligger dikt an. Sett många altaner som folk byggt mot putsade hus och de undrar varför putsen är mörkare ovanför bärlinan...jo för att väggen är blöt.
West Man: Hej, har försökt leta upp bra information om terrassmarkismärken både i formumet och på resten av nätet, men att hitta några tester, reviews eller liknande verkar omöjligt. Vi ska köpa två markiser på 5x3m och 3.6x5m. Vi har tagit in ett antal offerter och pris varierar lite... men vi åtsidosätter det och i stället tittar på kvalitet skulle jag vilja ha er input. Förutsättningar:
Tegeltorpet: Har någon exempel på hur man på bästa sätt bygger en halvcirkelformad fristående spaljé eller pergola med armeringsnät/armeringsmatta? Jag vill skärma av uteplatsen och tänkte plantera humle och kanske något mer.. Jag vill ha trästolpar mellan, men är osäker på om det ska vara överliggare (självklart om det ska vara en pergola..). Vet inte heller hur jag ska montera och förankra
andersjm: Hej forumet! Vi funderar på uteplats till vårt nybygge. Jag tycker alternativet utomhusklinker verkar attraktivt - snyggt och ser ut att vara lätt att lägga. Dock funderar jag på vad det ska vara för underlag. Många tillverkare verkar ha små fötter som man sätter i hörnen av sina klinker, och som gör att plattorna lyfts upp några centimeter från marken. Detta verkar väl funka, men
jordraketen: Jo det är nåt sånt jag tänkt, men med mindre mellanrum. Frågan är ju hur tätt man kan sätta dom innan det börjar likna ett plank??
maah: Jag tycker att idéen är bra. Själva genomförandet är svårt att säga något om. Man skulle behöva veta mer om markförhållandena. Är det berg/sten så kanske det är enklare att borra ner armeringsjärn och gjuta en mur.
Totte_S: En idé kan ju vara att använda plywood som stomme och sedan plasta denna med polyester och glasfiber på samma sätt som man bygger båtar. Funkar ganska bra till båtbygge, så att ha det som material till ett utekök borde funka elegant. Lite otrevligare att jobba med bara.
grozny: [citat] Överliggaren läggs med kärnan uppåt, vilket gör den konvex, dock med sprickbildning som ökad risk. [bild] Hoppas bilden förklarar.
Lewdis: [citat] Fördelen med att slippa bärregel mitt i är att det finns 95x45 reglar som är 4,8 långa. Då behöver jag inte skarva några alls på den stora delen. Skall nog sätta några mellan för att hålla 60cc känns säkrast
Flukie: [citat] Det är något sånt där jag funderar på, täcker bra och verkar inte alldeles för invecklat!
Anna1984: [citat] Personligen tycker jag det känns som att skruv är mer hållbart i längden. Dessutom lättare att göra om, om det blir fel :-)
twoody: Vi har kört nordsjö tinova uv super vi hade brun trall , det blev kanon med den .
huggan: [citat] Ja fast jag kollade tunnan och 1500 liter är när den är full så man kan räkna ca 1500 kg istället för 2000 kg som jag sa.
Mattsan33: Hej Jag uppdaterar frågeställningen: För ett spann på t ex 3 meter hur tjock betongbjälklag ska man ha? Vilken tjocklek på betongbjälklagat kan man minska till och spännvidden är 1,5 meter (alltså en pelare i mitten av 3 meters spännvidden). Om man bygger i trä finns det flera lathundar man kan använda, se t ex bifogad fil. Mvh Mats [bild]
mattetvilling: Om ni gillar att pilla lite så är finns det utmärkta verktyg i sketchup för att kolla solens bana på olika tider på året och över dagen. Då lägger man in din ritning i programmet och drar upp huskropparna och så ser man även hur de olika husen skuggar varandra.
Marlen Eskilsson: Titta under vår Inspirationsflik, kategori Altan, där finns en hel del bilder på uterum i kombination med trädäck: https://www.byggahus.se/inspiration/altan-balkong-uteplats
roli: Hur mycket ljus som kommer in när man har kanalplast beror på hur tjockt själva kanalplastpartiet är, tjocka partier ger fler lager med plast. Vi har Willab:s 40 mm tjocka kanalplasttak i SSV-läge och det blir ljus på sommaren när solen "gassar" mitt på dagen men inte bländande ljus. Går alldeles utmärkt att vara där utan att behöva använda solglasögon. Övriga delar av
MSjöström: Nu närmar sig våren med stormsteg och vårt altanprojekt kommer närmre och närmre. Tanken har hela tiden varit ett rent trädäck med ett lågt staket runt, men nu börjar tankarna snurra på att komplettera med en pergola för att få lite mysigt i ena hörnet. Altanen är tänkt att bli så som bilden. [bild] Frågan är hur långt man vågar ha mellan stolparna för att inte överliggare
roli: Det enda som kommer att ta skada om trallen ligger en längre tid är gräsmattan. Den kommer blir gul under den yta som trallen täcker. Ligger trallen inte allt för länge så att gräset dör så kommer gräsmattan att ha återhämtat sig igen efter ett antal månader.