Nu är det dags för projekt altanbygge och skulle behöva lite hjälp med många saker då jag är amatör när det gäller bygge.

Tanken är att bygga på plattor då jag har ca 60st plattor som jag kan använda. Har tagit bort alla plattor och börjat gräva bort lite jord. Altanen ska bli ca 4x6m. Det är drygt 45cm upp till altandörren där altanen ska ligga. Dock är det nivåskillnad på drygt 20cm som jag inte vet hur jag ska göra. Här är lite frågor som jag behöver svar på.

1. Måste jag fylla på med grus/makadam där altanen ska vara?
2. Hur gör jag med nivåskillnaden, ska man köra med någon plint så man inte behöver fylla på med grus så allt ligger plant?

Har tänkt att inte fästa något i huset då.

// Kyca

Välkommen till forumet!

Nej du behöver inte fylla under hela altanen. Det räcker att du gräver ur och fyller upp där du ska ha plattorna.
Jag grävde ur ca 40-50cm och fyllde med makadam och sedan staplade jag så många plattor på varandra som behövdes för att jämna ut eventuella nivåskillnader.
De flesta förespråkar att du lägger markduk under hela altanen för att slippa ogräs som tittar upp.

Jag byggde själv min första altan förra våren så jag är inget proffs. Men du kanske kan lära dig något från min tråd jag gjorde då:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/227701-projekt-ny-altan-uterum-sommarstuga.html

Gräv ner betongplintar (eller gjut själv) som du fäster bärlinor på (parallellt med trallvirkets önskade riktning) med ca 2 m mellan plintarna. Lägg reglar på bärlinorna med cc60 (för 28 mm trallvirke). Det borde bli cirka 45 cm högt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.