Vårprojektet börjar närma sig och det är snart dags att ta tag i altangolvet som är misskött av gamla ägarna.
Altanen på ca 30 kvm, byggdes ca 2009 och har under den tiden förmodligen aldrig tvättats eller oljats in efter byggnationen.
Golvet har en del flisor och stickor som gärna sätter sig i fötterna och på vissa ställen blir det lätt vattensamlingar.

Tanken har varit att vända golvet helt. Har provat på ett par brädor förra sommaren, och det är som nytt på andra sidan.
Risken som jag ser med detta är att jag får fler felvända brädor och mer vattensamlingar.

Tanke nummer 2 är att fräsa/slipa ner golvet så mycket som möjligt. Men frågan är om det räcker med att hyra en bra slip eller om jag måste fräsa och slipa?

Tanke nummer 3, är att byta ut allt mot nytt.. Lättare men betydligt dyrare.

Åsikter om vad jag bör göra?

Vattensamlingar? Är det inga springor mellan brädorna?
Jag själv skulle lägga nya bräder ( EJ tryckimpregnerat trallvirke) med ordentligt oljade ändytor. Dett kan sedan oljas fint och barfötter behöver inte trampa i impregneringsgiftet som svettas ut. Impregneringen sitter ändå endast ett par millimeter in i träet och gör ingen större nytta.
Efter tio år kanske några enskilda plankor behöver bytas som löpande underhåll. Så gjorde jag i mitt förra hus och skull göra igen.

Mellanrummet är lika med noll, kanske är 1-2 mm som mest.

hade gärna bytt ut enstaka brädor, men iom att altanen är så ful som den är nu. Mörkgrå/brun, mot vad nytt virke är så vill jag inte byta bara enstaka brädor.

Du behöver inte mer än 1 mm för vatten att försvinna. Är de lagda "rätt" med kärnvirket uppåt så ska det inte bildas några pölar. Ska du då vända dem så får du kärnvirket ned och trallen ligger med konkav=pöl i mitten av plankan.

Dra ned alla skruvskallar och hyr en golvslip kanske. Men börja med att högtrycka, det gör underverk även på den svartaste trall.

Trä är ett levande material så att få en 100% plan altan med furutrall är lite av en utopi. Då ska det till finare träslag eller kompositmaterial.

Trall ska läggas så årsringarna bildar en "glad gubbe". Ta det bara försiktigt med högtryckstvätten, spola i fiberriktningen eller använd ett munstycke för tralltvätt. Annars är det risk att du flisar upp virket.

Enklast är att handslipa trallen, det går fortare än man tror. Eftersom den inte är helt slät så gör detta att man också kommer åt överallt. Avsluta med att behandla på lämpligt sätt.

Jockose skrev:
Mellanrummet är lika med noll, kanske är 1-2 mm som mest.
Vanligt tryckimpregnerat sväller och krymper ganska mycket under en årscykel. Just nu på våren är de som fuktigast och kan svälla flera millimeter på bredden. Om du har glipor på 1-2 mm nu är det troligt att du har glipor på 5-8 mm under juni månad.

Det viktiga med mellanrummet är att det faktiskt är ett mellanrum även när trallen är som störst. Annars kan man få intressanta effekter när virket inte får plats :)

Golvslip är förvånansvärt enkelt, inte samma finish som när man kör inomhus. Dessutom grym skillnad. Behöver inte vara kostsamt, körde bara en grovlek på papper.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.