R
roli: Om du vill ta bort mittstolpen som håller upp hammarbandet (balken som takbjälkarna ligger på) så måste hammarbandet förstärkas ganska rejält och det är nog inte hållfastheten som blir problemet utan nedböjningen på balken. Eftersom du har skjutdörrar under så måste tillåten nedböjning på balken vara liten annars går det inte att öppna dörrarna. Hur mycket du behöver
1 svar · 3,1k läst
·
J
jonne72: Tror att min enda sida där detta blir aktuellt också kommer bli längs med trallen. Ev, vatten som letar sig in under blecket borde ju då dessutom rinna ner i glipor mellan trallen (om man har någon sån under blecket) istället för in i konstruktionen. Att täta med grundpapp låter som en bra extra säkerhet. Jag tackar för detta svar. Om någon annan har andra åsikter om hur man
4 svar · 4,4k läst
F
Fellow: Hejsan, ny på forumet och ska bygga altan i sommar på 40m2 med ett inglasat uterum på 20m2. Kikar runt huruvida plintarna ska göras för att vara så "säker" som man kan. Bor i mellansverige där det enligt karta jag hittade är 1.7 meter till tjälfritt. Finns väl ingen som grävt så pass djupt för att sätta plintar? Antar då också att köpa egna plintar är kört isåfall då de
0 svar · 1,5k läst
G
grozny: [citat] Precis som nämnts är överliggaren stor del i styvheten, men även om du har liggande spjälor ( som jag upplever svajjigt ) är dimensionerna viktiga. om du väljer att ha en underliggare , val av infästning etc. Vi har planerat 45*170 som överliggare och underliggare, stående spjälor 45*95 mellan 195195stoloarna. Presspassningen var fantastiskt :-(
5 svar · 31,5k läst
·
anders07
anders07: Hmm... Kollade på Weber Design floor och det låg på runt 80-90 kr kvadraten i materialkostnad. Det är ju dock inte heller för utomhusbruk... :(
6 svar · 7,5k läst
C
corre: löpande tycker jag är att föredra, då kan man lätt blanda lite av de bästa bitarna på brädgården också. spelar inte så stor roll vilken längd det är i botten då, 360 är ju en smidig längd med lite spill isf.
4 svar · 10,0k läst
N
NightRider: För de som förirrar sig till denna tråden kan jag meddela att jag väntade till efter helgen, gjöt på förmiddagen och täckte över med ihopknycklade gamla plastsäckar, ca 1dm tjockt. Temperaturen höll sig mellan ca +4 och +8 de första dagarna och gjutningen såg riktigt bra ut när jag tog bort plasten efter ett dygn och istället fyllde upp med jord.
1 svar · 3,8k läst
M
Magnus Lindberg: Vi har en gjuten betongplatta. Vi funderar på att köpa en paviljong i tyg att sätta dit. Både för avskärmning mot grannar samt tak. Jag ämnar skruva fast ställningen i plattan. Funderar på expanderplugg med lämplig skruv. Vad tycker ni jag ska fästa det med? Dimension på skruv, plugg mm. Tror ålen är 6 el 8mm som sitter i fötterna på paviljongen.
0 svar · 3,8k läst
mexitegel
mexitegel: Enklast tror jag är att du kryssmäter med snöre och lod så får du det i vinkel. Men bärlinorna är inte så petnoga i vinkel - dock att det blir plant....Skruvreglarna däremot får man vara mer noggrann med, men då har du ju en plan yta att jobba på. Sätter du stolpskon i berg så kan du inte justera i sidled. sätter du den i gjuten plint så går det bra då du har viss justeringsmån
1 svar · 2,6k läst
·
Å
Ådala: Nu har jag öppnat upp några bräder så att det ska ventilera lite bättre. Dessvärre är det bara på denna sida det går att öppna upp, så jag hoppas det kan cirkulera även i bortre delarna. [bild] [bild]
13 svar · 17,7k läst
·
F
Freddy_kruger: Ja, bredare fris är jag oxå inne på...
3 svar · 5,3k läst
F
falkn: Jag tycker du har nåt bra på gång. Jag gillar avdelningen med pergolan där man kan ha matbord och på så vis få lite skugga. I söderläget hade man väl ställt lite solstolar och sedan någon loungegrupp i västerläget där ni har kvällssol. Vill ni sedan bygga uterum kan man ju alltid göra det i efterhand.
2 svar · 2,7k läst
·
smiler
smiler: [citat] Jajjemen! Tror man att måtten är densamma på alla reglar när de gäller tryckt virke kommer man bli vansinnig :)
7 svar · 10,4k läst
A
Atom: Om bärlinorna är 145x45 och man ska skarva två brädor, hur nära ändan ska skruvarna fästas? 15mm?
5 svar · 7,7k läst
·
L
Lidd: Jag går i samma tankar, hade varit intressant med någon som har erfarenhet. Just nu lutar det åt Acaciatrall från K-rauta
1 svar · 3,4k läst
H
huggan: Plattor funkar fint.
28 svar · 7,5k läst
·
B
Bios: Ja det blir nog att låta det göra det. Har redan hängränna i nederkant på uterumstaket.
2 svar · 7,6k läst
·
J
Jörgen Gubben Nilsson: [citat] det skulle vara intresant om det funkar
1 svar · 2,6k läst
T
TommieK: Jo det kommer att ha rätt stor påverkan men frågan är hur mycket. Men man tycker ju att med så pass grovt virke att det borde fungera.
4 svar · 7,7k läst
J
jordraketen: Ska ju sätta 90x90 stolp i stommen till räcke. Vad är lämpligt avstånd mellan stolparna?
8 svar · 2,8k läst
·
M
Mig2006: Tyvärr är en bricka på 29 mm för liten. Jag får leta vidare.
2 svar · 3,5k läst
J
jordraketen: Då får man väl se till å göra rätt första gången 😜.
6 svar · 3,7k läst
B
b8q: Jag har lagt mitt altandäck med 34x145 och jag håller med, bredare trall är snyggare! Den grövre trallen gör att det funkar med cc på ca 80 cm mellan reglarna, som för övrigt är 45x145, vidare har jag reglarna med max spännvidd på 180 cm på bärlinor som är 45x195 på plintavstånd max 2 m. Känns stabilt.
7 svar · 20,0k läst
A
Anders Holmstrom: Jag har en veranda som skall bytas ut, samt höjas lite. Nuvarande bärlina ligger nedsänkt i sandjord. För att slippa att gräva plintar så hade dessa varit idealiska att bara lägga på befintligt underlag och sedan lägga ut bärlinan. Visst jag kan använda gamla plattor eller liknande men de verkar ju vara klockrena för mitt ändamål.
2 svar · 3,1k läst
GoForIt
GoForIt: Tolkar det som att du har en bärlina i framkant.. Ingen möjlighet att lyfta på trallen, göra urtag i dem och fästa stolpar på insidan i bärlinan?
1 svar · 2,0k läst
gasolgrill
gasolgrill: Utomhus med sol på morgon/förmiddag och eftermiddag/kväll.
1 svar · 3,2k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Varje trallbräda skall ligga över minst två fack. Varför inte ha jämnt C-C? ( - x 45) / ( - 1) + 45 =
6 svar · 2,3k läst
N
Noseone: Nä, det räcker absolut. Jag har lagt grus lite här och var under min altan på duken, inget jämnt täcke och inga växter. Kan ju va mer noga i kanterna.
8 svar · 16,4k läst
R
Rooney: Jag bygger ny altan på mark och tänker ha ett spabad i mitten. Spabadet tänker jag bygga in i altan och eftersom det bör vara ca 30 cm makadam under spabadet så bör jag ju gräva en ganska stor grop för detta. Spabadet kommer bara vara ca 20 cm nedsänkt i altan, men det blir ju ändå en liten grop på kanske 30 cm med packad makadam. Min fråga är om jag bör lägga dräneringsrör
0 svar · 3,5k läst
A
Atom: Vi har haft det så i 6-7 år utan några problem. Vintertid, öppnar vi altandörren (glas) då vi ser snön vilar mot dörren och skottar lite. Vi lägger gögst 1 timme varje vinter på detta. I princip går man med snöskyffel längst fasaden. Den bara glider mot virket. Och visst är det bekvämt! Aldrig mer altan som ligger under husets golvnivå!
5 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.