Byggahus.se

Hur lagar jag min entre?

1. J
    Medlem · Nivå 6
    Hur fixar jag min entre på bästa sätt? Tidigare ägare hade satt upp två plexiglas på sidan (hitåt) men det övre sprack i senaste stormen eftersom hela entren rör sig när det blåser. Det vore bra att få upp något där igen. Ytan är 950 x 1350 mm från mittstödet och upp till plankan.

Den lite tjockare plexin som sitter där nere håller bra men är inte så snygg. Jag antar att den var genomskinlig från början. Beroende på lösning så kan jag behålla den eller ersätta med samma som jag sätter längre upp. Man kanske kan slipa den så den blir jämnt tonad istället för allmänt repig? (självklart ska jag måla brädorna bakom också...)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Entre.JPG

Vad är lämpligast? Riktigt glas? Jag köper en skiva 3-4 mm glas och sätter i en egen ram, eller?

Eller är det bättre med plexi? Hur tjockt ska det vara? Det gamla var 3 mm medan det som sitter där nere är 6 mm. Ska det vara en tillräckligt styv konstruktion för att hålla ihop det eller ska man lägga plexit i ett spår så att det kan röra sig utan att spricka? Förresten, kanske viktigast, jag säger ju plexi men vad heter de lämpliga materialen och var får man tag på dem?

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Acryl heter plexiglas egentligen , men ersätt med macrolon (polykarbonat) vill du inte att plasten blir dassig (ful) med åren , köp en som är uv-beständig.
    Satsar du på glas (rekommenderas) välj personsäkerhet glas 4-6mm härdat eller 6,38-8,76mmlaminerat båda bör du hitta hör ca 900-1500:-/m2

Med vänlig hälsning, fremax

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Makrolon var ju fasiken inte billigt.

Är det mot reglerna att sätta ett fönsterglas ner till golvet? Jag vet ju att det är så vad det gäller fönsterdörrar, men jag har lite svårt att se hur någon i praktiken kan springa igenom två horisontella reglar.

4. G
    Medlem · Nivå 7
    Fönsterglas skulle jag inte välja, risken är för stor att man drar en kvast eller sko genom den...

• Laddar…