Hej !

Schakta för altan är jobbigt, speciellt gräs.

Kan jag lägga markduk direkt på gräset i stället, och 4cm 16/32 makadam ovan. Markhöjning 4cm är inget problem.

/ Lennart

Det översta lagret brukar vara rätt mjukt och därmed bra att få bort

4cm mak fyller ingen funktion, hoppa över det.

Blev rekommenderad någonstans att köra jordfräs först (om man inte har grävmaskin förstås) innan man grävde bort jorden. Har dock aldrig provat en jordfräs.

Ska du lägga träreglar rätt på mark eller plintar?

Tack för svar. Mitt problem är att jag fortfarande inte förstår varför man skall göra det ena eller det andra.

Det skall vara 80kvm. 24 st 50cm betongplintar och reglarnas lägsta höjd blir 5-10cm (beroende på val av reglar och cc avstånd) ovan nuvarande gräsmatta.

Jag har ingen jordfräs men det skulle nog underlätta, om man nu måste ta bort gräset.

Mitt resonemang är, gör man inget så kan gräset med det lilla ljusinsläppet, komma upp på/mot altanen.

Markduken (som viks ned i plint-hålen) är till för att ta bort allt ljus samt samt ett mekaniskt stopp för gräset. Det växer väl mindre utan ljus ?!

4cm makadam är till för att hålla markduken på plats samt att utgöra tyngd på duken som skall vara ett mekaniskt stopp.

Att det är mjukt gör inget då det är plintarna som håller altanen.

Vad kan bli problemet om jag gör så, eller varför är något av detta onödigt ?

Är det bättre att bara ha en ren jordbädd utan markduk och utan makadam, varför ?

Redigerat:
Jag tror nog de andra antog att du skulle ställa reglar på plattor eller dylikt o därmed en sättning på altan med tiden. Jag tror det blir bra som du tänker. Låt gräset vara kvar o gräv bara vid plintar. Mot viss växtlighet kan det va bra med dubbel duk..

pette skrev:
Jag tror nog de andra antog att du skulle ställa reglar på plattor eller dylikt o därmed en sättning på altan med tiden. Jag tror det blir bra som du tänker. Låt gräset vara kvar o gräv bara vid plintar. Mot viss växtlighet kan det va bra med dubbel duk..
Det var lite klantigt att jag inte skrev plint. Jag utgick från att det var självklart. Men visst man kan ju lägga bara på betongplattor t ex. och då måste underlaget vara stabilt.

Självklart har jag typ 10 cm makadam under plintarna.

Om inget annat tips dyker upp så kör jag så här.

B
Om jag skulle lämna gräset hade jag nog valt att klippa det snor-kort med uppsamlare innan jag lagt på duken.

breakman skrev:
Om jag skulle lämna gräset hade jag nog valt att klippa det snor-kort med uppsamlare innan jag lagt på duken.
Snorkort, uppsamlat och krattat, d v s ta bort näring och få ner markduken, japp.

Redigerat:
Kanske en omgång Roundup för att döda av befintligt gräs.

Fred vom Jupiter skrev:
Kanske en omgång Roundup för att döda av befintligt gräs.
Känns lite overkill...Gräset dör ju rätt omgående ändå utan gift....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.