Grinden in till vår uteplats är helt i trä och har två ganska rejäla gångjärn. Dessa har dock börjat ge med sig vilket gör att det är är ganska knepigt att stänga grinden ordentligt. Man får så att säga lyfta upp grinden för att kunna stänga och "låsa" den ordentligt, se bifogade bilder.
Hur gör man enklast för att räta upp grinden igen? Finns något alternativ till att köpa nya gångjärn?
Hur gör man enklast för att räta upp grinden igen? Finns något alternativ till att köpa nya gångjärn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Nu ser man inte hur grinden ser ut på andra sidan, men det ser inte ut som att du har en bräda som går snett över hela dörren (Tänk mitten i ett "Z")
Är det grinden eller stolpen den hänger i som börjat svikta?
spänn en vajer vid gångjärnet på stolpen diagonalt ner åt höger med en vantskruv, sen är det bara att dra stolpen rakt igen
spänn en vajer vid gångjärnet på stolpen diagonalt ner åt höger med en vantskruv, sen är det bara att dra stolpen rakt igen
Det är grinden som sviktar, så antar att den just nu är lite för tung för gångjärnen.
Vajer kan man ju testa förstås, men vet inte hur snyggt det blir?
Vajer kan man ju testa förstås, men vet inte hur snyggt det blir?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Tycker det ser ut som att grinden sackar redan i övre högra hörnet, jag tror en tvärslå (kan det heta så?) över hela kan hjälpa, istället för de där glyttiga brädstumparna som sitter idag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den diagonala regeln ska gå från nedre gångjärnssidan till övre fria sidan. Diagonala regeln ska "pressas/bankas" ner mellan ramreglarna, grinden ska nästan bli ett parallellogram ifrån att varit rätvinklig fyrhörning.
Tack för alla svar, får åka och köpa en regel att pressa dit nu i helgen!
OT:
Säkerhetsmässigt så är det bättre om grinden hade öppnats inåt uteplatsen. Som det är nu så kan grinden öppnas om någon lutar sig mot "räcket"/grinden. Att ha ett minimalt ståplan som man inte kan stå på medans man öppnar grinden är en säkerhetsrisk.
Säkerhetsmässigt så är det bättre om grinden hade öppnats inåt uteplatsen. Som det är nu så kan grinden öppnas om någon lutar sig mot "räcket"/grinden. Att ha ett minimalt ståplan som man inte kan stå på medans man öppnar grinden är en säkerhetsrisk.
Klicka här för att svara


