M
Fredrik i Trollhättan skrev:
Vattenburen träolja gör inte trät mörkt. Tvärt om så verkar den hålla borta skiten.
Har du något bevis för det? Inte en enda altan som oljats av olika produkter i grannskapet har förblivit ljust efter ett par år.

Bevis? Naturligtvis talar jag av egen erfarenhet, en erfarenhet jag omöjligt kan vara ensam om.
Har behandlat både utemöbler och trädäck i tryck virke med Fluggers vattenburna träolja med brunt pigment i efter en rejäl rengöring. Efter två år bleknar den bruna färgen och får en mattare yta men den mörknar inte. Vet inte riktigt varför. Har kompisar som duschar sina altaner i billig olja från rusta och dom blir mörka. Troligtvis har det att göra med vilken produkt man väljer...

En bild eller två skulle inte skada. Att "bara" läsa text blir man inte klokare av.....;)

Jag har erfarenhet av Jotuns Terasslasyr och den är jag ruskigt nöjd med. Jag lade den på mitt tralldäck med nedfälld badtunna för 8 år sen. Valde en kulören Burmateak och den behöver bättras på vart 3:e år. Penslas på 1 varv, torkar snabbt.

Träoljor som man pigmenterar hindrar ju träet att börja gråna. Solen bränner ju rätt hårt på oskyddat virke och pigmentet ger träet ett bättre skydd än ren träolja.

M
Det är väl egentligen bara UV-skyddet som hindrar att trät blir grått, inte oljan i sig. Oljan hindrar röta, men med NTR-AB har du ju rödskydd i 25 år. Annat är väl om du har rent trä.

Jag ser mer att oljan, iaf den vattenbaserade, ser till så att smutsigt vatten inte sugs upp av trallen. Har känslan av att den lacknafta baserade binder smutsen (lite på samma sätt som motoroljan blir svart) till skillnad mot den vattenbaserade som inte verkar ha den effekten.

• Gilla
Tredo
  • Laddar…
Lite dum fråga kanske, men om rötskyddet håller 25 år, vad händer med trät om man inte gör någonting?
Smutsigt, visst, men det är väl bara att borsta bort och kanske köra av med lite rengöring, typ tralltvätt.
Hur svårt kan det vara? ;)

Solen bryter ner träet och stickor och flisor uppstår. Vandrade den vägen själv när jag sökte svaret. Nu oljar jag träet med cuprinol V.
Fredrik

roli skrev:
En bild eller två skulle inte skada. Att "bara" läsa text blir man inte klokare av.....;)
dsc-0583.JPG

dsc-0584.JPG

Redigerat:
Såg ju snyggt ut. Hur gamla är de behandlade tryckta altanbrädorna? Och i vilket väderstreck ligger de?

Trallen la jag förra året och oljan strök jag på för en månad sedan...men...utemöblerna är också i tryckt furu och behandlades för 4 år sedan. Står ute året runt i söderläge. Möblerna är blekare än golvet. Skulle tro att man får olja om var tredje år kanske. Men mörk blir det ju hur som helst inte...

Micke64 skrev:
Vilket medel använder du benjamiN?

Jag körde med såpa nu och det verkar funka hyffsat (jag gjorde bara halva, som synes). Trallen är väl 4-5 år gammal nu. Finns det något medel som gör att trallen _inte_ behöver tvättas?

[bild]
Vi kör med såpa med. Det är just denna gråa nyansen vill vi åt. Sioo ger den men kostar en del. Och man vet inte riktigt hur länge det håller.

Men om någon vet vilken annan olja ger samma kulör, pma mig. Eller skriv här i tråden. Jag vet att den finns men vet inte namnet.

Kolla på Nordsjö (alt Cuprinol) och deras dyrare sort som du kan bryta i den nyans du önskar. Trallen måste rengöras noggrant om du använder pigment annars kan det bli flammigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.