Håller på att bygga altan och trapp från ytterdörren och har lite problem med mått på trappsteg. Vill bygga något liknande detta http://www.veddigemarkanlaggning.se/Bilder/Webb Utesnickeri 14/utesnick_altan_m_trappa.jpg

Hade tänkt försöka klara oss med tre steg som på den bilden för att inte trappen ska bygga mer utåt. Höjden från färdig trall på altanen blir ca 73-75 cm ner till marknivå. Planstegen planerar jag att använda 45x145 till för att få det rejält och samtidigt minska antalet vangstycken, altanen är ca 6x3 meter. Steghöjden borde bli ca 18,25 och nästan 30 cm djup. Färdiga vangstycken är i fel mått så jag måste bygga egna tror jag, men hur gör man det och fungerar det som jag tänkt?

• Gilla
Kim Fransman
  • Laddar…
Antar att du menar fyra steg upp? Fast du ska göra tre trappsteg?
Det bästa när man ska göra en trappa är att rita i fullskala på ett stort papper eller en skiva.
En rak trappa räcker det att rita vangssstycket.

Ja tre trappsteg, men fyra steg upp. Hur långt mellan vangstyckena kan man ha med 45x145 på trappstegen?

Ingen som har några förslag på hur jag bäst bygger denna trapp?

Jo har läst där, men om jag vill bygga med 18,25 som steghöjd och cirka 30 cm i stegdjup. Vad blir bäst eller lättast, att bygga egna vangstycken som passar måtten eller att ställa reglar på varandra och ha kortare reglar för varje steg. Ska jag ha 45x145 som steg så blir väl första regeln 13,75 cm och resterande 18,25 cm och då måste jag väl kapa bort lite med tex cirkelsåg från en 195 och en 145 regel för att göra vangstyckena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.