Hej alla,

går precis som många andra i tankar runt att investera i en terassmarkis (storlek blir väl någonstans runt 5(5,5) x 3,5 ungefär.

Kommer även kika på 2 vertikalmarkiser för 2 fönster (har inte koll på storlek där).

Stockholmsområdet det gäller. Några tips på återförsäljare?

Vad bör man tänka på?

Vind och solautomatik låter ju smutt, men vad pratar vi om för vindstyrkor innan den kickar in? Det är ganska blåsigt där vi bor. Ett annat alternativ är ju "stag" att fästa i altanen vid utdraget läge. Kan det vara ett bättre alternativ?

justerbara armar (upp och ner) för att få ett bättre skydd vid låggående sol?

Semikasett känns väl som ett måste, eller tänker jag fel?

Vertikalmarkiser känns rätt så bökigt att installera själv? Även en 5,5 meter bred terrassmarkis känns...omständligt att installera själv? Tänker jag fel ? Den bör ju väga extremt mycket.

Hestra har jag läst tillverkar bra och genomtänkta produkter (som i så fall köps via återförsäljare). Några tankar runt det? Eller annan tillverkare?

Vertikalmarkiserna är främst för att stänga ute värme. Bör man satsa på riktigt markistyg istället för screen tyg i så fall ?

Integration med hemautomation? Finns det möjligheter till det exempelvis?

många frågor, och lär säkerligen komma fler. Precis börjat undersöka vilka möjligheter som finns :)

Tack på förhand :)

De väger inte så mycket. 2 fixar lätt att bära en terassmarkis.

Www.markis.nu har gjort alla våra markiser och persienner.

och jag antar att du är nöjd? :-)

Japp, men de är nog tajt att få till montage nu. Det är ju högsäsång.

Vet ej heller om de säljer utan montage.

Ja, det blir säkerligen utdraget. Har pratat med dem iallafall och skall få till någon form av hembesök framöver. Dock väldigt svårt att få till det med ett vanligt liv eftersom man sällan är sugen på att ta ledigt halvdag för att vänta på besök.

Men men, det löser sig. Tack för tipset! Såg på Eniro att många är väldigt nöjda med dem!

Chaly
Montera min terassmarkis gick snabbt och enkelt. Skruva fast fästen i takfot, förborrade och sedan långa träskruv upp i underben av takstol. Ta fram två små stegar och sedan lyfte jag å frugan den på plats. Sedan bara låsa med 1 skruv i varje fäste. Fixat.

terrassmarkisen känns överkomlig faktiskt. vertikalmarkiserna däremot känns svårare att få bra....Och det hade varit skönt att komma hem en eftermiddag och ha det klart. men eftersom vi är sent ute antar jag att vi kommer få upp dem först i höst ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.