8 863 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Markis eller tak?
Jag har lite svårt att bestämma mig om vi ska köpa markis eller bygga tak på altanen. Det jag undrar vilka fördelar och nackdelar har man med markis vs tak. Mått är 5 m med 3 ,5 . Vilken alternativ är billigare att gör. Det kan också avgöra. Nu vill vi ha markis med allt. För mig lutar det mest åt taket. Jag tycker att det är snyggare,gör att själva huset känns ännu större plus att jag kan sitte där under regn en sommar dag.
Som sagts tidigare blir det betydligt mörkare i rum innanför altantak och då kan det vara bra att först testa med markis. Köp en billig begagnad markis och se om ni trivs med den. Duger det kan ni satsa på en ny med extra allt, eller så kommer ni på att ett tak är det ni vill ha.
Detta är ju mycket subjektivt och vad som passar utseendemässigt kan ju variera från hus till hus.
I vårat fall var vi väldigt övertygade när vi valde markis istället för tak. Att själv kunna avgöra när vi vill ha sol eller skugga vägde tungt. Men vi ansåg även att en markis som man lägger lite pengar på är mycket snyggare än ett tak.
Men återigen, det är mest en fråga om tycke om smak.
I vårat fall var vi väldigt övertygade när vi valde markis istället för tak. Att själv kunna avgöra när vi vill ha sol eller skugga vägde tungt. Men vi ansåg även att en markis som man lägger lite pengar på är mycket snyggare än ett tak.
Men återigen, det är mest en fråga om tycke om smak.
Jag bor i radhus och har markis. Många av grannarna har tak. Det blir betydligt mörkare i rummen innanför hos de som har markis.
Som jag ser det så är nackdelen med markisen att den inte skyddar utemöblerna mot regn, så om det nyss har regnat eller snöat så är uteplatsen våt/snöig. Man kan inte heller lämna kuddar på möblerna ute med markis, och man behöver inte oroa sig för blåst.
Fördelen med markis är att uteplatsen blir bättre med markis. Vår och höstdagar, då man inte vill ha skugga, så behöver man inte det. Uteplatsen blir också ljusare. På sommaren kan man dra ut markisen om solen gassar för mycket.
Som jag ser det så är nackdelen med markisen att den inte skyddar utemöblerna mot regn, så om det nyss har regnat eller snöat så är uteplatsen våt/snöig. Man kan inte heller lämna kuddar på möblerna ute med markis, och man behöver inte oroa sig för blåst.
Fördelen med markis är att uteplatsen blir bättre med markis. Vår och höstdagar, då man inte vill ha skugga, så behöver man inte det. Uteplatsen blir också ljusare. På sommaren kan man dra ut markisen om solen gassar för mycket.
Vi har 2 STORA markiser för närvarande. Till vardags är dessa utdragna med 1.2 m från fasaden.
Gömda bara vintertid. Det finns dock nackdelar med.
1.efter 5 år och tyget blivit påverkat av solen. Den är inte längra mörk grå.
2.har man ingen automatik eller krånglar den kan den förstöras av kraftig vind.
3.ett fast tak kan byggas av transparent plats. En markis är av solid färg. Tolka det hur ni vill.
Gömda bara vintertid. Det finns dock nackdelar med.
1.efter 5 år och tyget blivit påverkat av solen. Den är inte längra mörk grå.
2.har man ingen automatik eller krånglar den kan den förstöras av kraftig vind.
3.ett fast tak kan byggas av transparent plats. En markis är av solid färg. Tolka det hur ni vill.
Klicka här för att svara