Hej!
Vi har nu gjort grunden och fått upp 90x95mm stolpar (ca 120cm cc) på altanen, så nu ska det skruvas 28x45 innan det är färdigt.
Så, ett par frågor före som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. "Ska" man fästa dessa med en eller två skruvar per stolpe? Om det är två, sätts dessa diagonalt, horisontellt eller vertikalt?
2. Längden på längsta sidan är strax över 4m, och mina ribbor är 4,2m, finns det någon anledning att INTE köra med fullängd utan skarva över en stolpe?
/ magnus
Vi har nu gjort grunden och fått upp 90x95mm stolpar (ca 120cm cc) på altanen, så nu ska det skruvas 28x45 innan det är färdigt.
Så, ett par frågor före som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. "Ska" man fästa dessa med en eller två skruvar per stolpe? Om det är två, sätts dessa diagonalt, horisontellt eller vertikalt?
2. Längden på längsta sidan är strax över 4m, och mina ribbor är 4,2m, finns det någon anledning att INTE köra med fullängd utan skarva över en stolpe?
/ magnus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det ett räcke/staket du skall bygga?
1.
En skruv per 45 mm läkt.
2.
Använd naturligtvis hela längder och släng 0,2 m per läkt (= 5% spill).
Eller menar du att du skulle börja andra varvet med en 200 mm bit?
Förborra när du skruvar nära läktändarna.
1.
En skruv per 45 mm läkt.
2.
Använd naturligtvis hela längder och släng 0,2 m per läkt (= 5% spill).
Eller menar du att du skulle börja andra varvet med en 200 mm bit?
Förborra när du skruvar nära läktändarna.
Tack så mkt för snabbt svar, då kanske jag hinner skruva lite ikvällKnockOnWood skrev:
Det stämmer att det är ett altanräcke. Det är ingen höjd att tala om så det är inte för säkerheten utan mest för lite insyn, samt att få en bra plats att ställa grillen emot.
1. Låter bra, mindre skruvande är alltid positivt
2. Nej nej, hade ingen sån tanke, utan var mer fundersam ifall det fanns någon risk att det slår sig ohyggligt mkt om man kör på långa längder. Lite spill gör ingenting, bara mer för barnen att leka med
O självklart förborra, har faktiskt funderat på att gå med två maskiner och förborra på alla ställen bara för att vara säker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skynda dig att grilla nu när det blir en fin kväll!
Snart är det midsommar, och då kommer väl regnet igen
Snart är det midsommar, och då kommer väl regnet igen
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Är de 4 m utan nåt som håller isär dem så lär det slå sig så in i h-e...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl självklart att det inte hänger fritt fyra meter:petersson79 skrev:
magnus07 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Nä, fritt fattar jag ju att det inte hänger.. Jag uppfattade att de endast var skruvade i ändarna.
Vädret ställde till problem så det tog lite tid innan jag kunde få upp räcket men nu är det iaf uppe. Det som saknas nu är en kapsylöppnare på en av pelarna, sen är vi riktigt redo för sommaren 
Jag kan oxå nämna att jag valde att dra fast ribborna med två skruvar i varje stolpe, såg så tomt ut med en
Stort tack för hjälpen!
Jag kan oxå nämna att jag valde att dra fast ribborna med två skruvar i varje stolpe, såg så tomt ut med en
Stort tack för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Klicka här för att svara