Hej!

Håller på att lägga 12 kvm marksten. På platsen har delvis legat plattor tidigare. Har nu lagt ca 15cm 0-32 som nu vattenpackas och handstöttas (har inte tillgång till paddda).

Är lite konfunderad över vad som skall läggas ovanpå detta. "Sättsand"? Vad är det? Samma som stemjöl? Kan jag använda stemjöl? Behöver även det lagret packas eller skall det bara dras av?

Är fogsand något annat eller kan jag använda stemjöl att sopa ner i skarvarna mellan stenarna också?:x:(

Tacksam för synpunkter

Hyr en padda och padda, annars blir det inte bra. Därefter lägger du ett tunt lager stenmjöl 0-8 som du drar av och paddar tills det är helt plant, därefter sätter du plattorna på det och fogar.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mjaasså, hyra padda säger du. Jag som hoppades slippa detta. Tyckte jag läste nånstans att vattning räcker ihop med en handstötta.

Ibland står det att det sista lagret sättsand skall packas efter avdragning men ibland står det att man direkt efter avdragning skall lägga stenen. Kan man göra på båda sätten?

Funkar träreglar att använda som avdragsbanor ? Raka nog?

Vattning + handstötta blir ju inte i närheten av så packat som med en padda. Har du lagt ut 15cm bergkross bör du padda det med en ca 150kg padda, vattna gärna när du paddar.

Hur man gör med sättsanden kanske beror lite på vad man lägger för plattor. När jag la granithällar, 25mm, så drog jag a v och paddade så det blev plant och därefter drog jag av en gång till så det blev lite lite löst att sätta i. Ju mindre stenmjöl desto bättre som jag ser det.

Träreglar kan väl funka som avdrag, du har ju dessutom rätt små ytor.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det funkar med vattning o handstöttning om du bara e lite ihärdig och har en bra stöt med tanke på att det endast är ca 12 kvm. Idag finns en övertro på markvibratorer o framförallt de mindre modellerna, exvis 50 kilosmodellerna som enbart duger till att padda sättlagret. Sen är det ju så så här att stöter du bärlagret noggrant och rakat i jämt fall o sedan lägger på 5 cm stenmjöl utan att padda så kan du ju fottrampa ytan. Oftast lägger man rör/regel ca en halv centimeter ovan för att korrigera en framtida liten homogen sättning på ytan..

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tackar för svaren här. Olika åsikter alltså :)
Att slippa hyra paddan skulle bespara mig ganska mycket tid och pengar. Dessutom är området riktigt svåråtkomligt.

S
vattnad stenmjöl kan man få riktigt hård.
har gjort gångar och en gårdsplan.
slättade till med ett bildäck sen vattnade i flera om gångar.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.