Hej.

Vet att det finns massa trådar om att behandla altan så det behöver ingen upplysa mej om :D

Men jag tycker inte att jag hittat riktigt det jag söker.
Jag byggde min altan 2012 och nu är det dags att tvätta och behandla men den stora frågan är vad ska man behandla den med.
Det jag är ute efter är att altanen ska se ut som ny alltså nyimpregnerat virke.

Olja är inte ett alternativ om det inte finns nån magisk olja som inte blir mörk med åren.
Har läst ett antal trådar och tittat i färgbutiken efter vad som kan tänkas fungera.
Produkterna jag funderar på är cuprinol träskydd V grön, Ronseal Decking protektor. dessa produkter verkar ge det resultat jag är ute efter. alternativt som sagt om det finns någon olja som är jätte bra typ cuprinols träolja.

Finns det någon som testat dessa produkter och kanske har bilder på resultatet? eller finns det några andra produkter som kan ge mej det nyimpregnerade utseendet jag är ute efter?

Hoppas det finns några som har några vettiga svar på detta :D

Varför ska du behandla den impregnerade trallen med massa gifter?
Vill du ha den grönaktig så lägg på en vattenbaserad trallolja med grönt pigment alt en grön lasyr.
Vill du ha den ljus så skrubba med såpa, vaxa eller olja in den med vattenbaserad trallolja.

• Gilla
AnnsoVby
  • Laddar…
Det jag vet att fungerar är Sioo eftersom tidigare grannen aldrig kunde sluta prata om hur suveränt det var... Det är svindyrt dock och förmodligen billigare att lägga om trallen vart tredje år... :o

Gift är väl bra ::D

såpa är för mycket arbete, det kräver många behandlingar varje säsong för att det ska hålla sej.
lasyr är inte aktuellt det är svårt att få bra och vill gärna släppa dessutom ser det ju inte ut som nyimpregnerad trall utan det ser ju ut som en målad yta.

Vattenbaserad olja hade kanske varit något men svartnar inte den också med tiden?

mm verkar lite intresant men som sagt svindyrt.

ingen som använt cuprinol träskydd grön eller träolja V grön eller ronseal? och har bilder på resultatet?
Kanske är vattenbaserad olja man ska ha ändå. bilder på olika resultat skulle vara väldigt intressant :D

stdmartin skrev:
.

Vattenbaserad olja hade kanske varit något men svartnar inte den också med tiden?
Vet ej, men jag har kört med det i 4-5 år nu och trallen är ljus o fin även efter vintern.
Tidigare hus har jag använt lacknaftabaserad och den börjar mörkna redan efter ett år.

M
Vilket medel använder du benjamiN?

Jag körde med såpa nu och det verkar funka hyffsat (jag gjorde bara halva, som synes). Trallen är väl 4-5 år gammal nu. Finns det något medel som gör att trallen _inte_ behöver tvättas?

trall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har använt cuprinol träolja V dom senaste åren och jag la även upp några bilder förra året på forumet.

Att tvätta kommer man inte undan men med rätt teknik med högtryckstvätt och ett trallmunstycket så går ju det galant.

Sedan en vinklad pensel på ett långt skaft så går även inoljningen smidigt.

stdmartin skrev:
såpa är för mycket arbete, det kräver många behandlingar varje säsong för att det ska hålla sej.
tror att det finns ett missförstånd här. Även behandlad trall måste rengöras, så om du rengör den 2-3 gånger/år med såpa skapar det inte mera arbete utan du tar bara lite kraftigare såpblandning.
Rengör du inte en behandlad trall så blir den också skitig och blir mörk, såvida du inte har tak över vilket är en stor skillnad. Annars så blir det frömjöl, skit i luften beroende på var du bor, fågelskit, etc, som skitar ned den.

Nu har jag hittat lösningen! :D och AndersS såpa är inte bara för rengöring utan vissa använder den som behandling också och då måste man behandla ofta för att det ska hålla sej.

Nu har jag i alla fall hittat lösningen den heter Nordsjö uv super med pigment som ser ut som tryckimpregnerat.
Min altan ser nu ut som om jag byggde den igår :D är supernöjd oljan verkar även vara mycket vatten och smuts avisande.

Så till alla som vill ha det gröna nyimpregnerade utseendet köp Nordsjö uv super

Konstaterar bara att smaken varierar. Jag vill för allt i världen inte behålla utseendet av en en nytryckt giftgrön trall. Trä ska, enligt mig, se ut som trä dvs hellre få gråna.

Men bra för dig att du hittade den produkt du ville ha.

• Gilla
AnnsoVby och 1 till
  • Laddar…
stdmartin skrev:
Olja är inte ett alternativ om det inte finns nån magisk olja som inte blir mörk med åren. :D
Vattenburen träolja gör inte trät mörkt. Tvärt om så verkar den hålla borta skiten.

M
Fredrik i Trollhättan skrev:
Vattenburen träolja gör inte trät mörkt. Tvärt om så verkar den hålla borta skiten.
Har du något bevis för det? Inte en enda altan som oljats av olika produkter i grannskapet har förblivit ljust efter ett par år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.