B
Vill höra vad ni tycker om kvalitén på trallen jag köpt. Det är premiumtrall för 17kr/lpm 28x120.

Jag har lagt undan ca 15% pga att det varit hål vid kvistar och slagmärken. Har skarvat trallen så en del fula brädor har gått att använda ändå, men där det går att lägga hela längde så vill jag det, men inte om det är hål i trallen.

Det jag undrar är om trall som genomgått en klassning kan ha hål och räknas som ok eller om jag ska försöka reklamera?
 
  • Trallbräda med kvisthål och blånad nära kanten samt mindre märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med synliga hål vid kvistar och slagmärken på ytan, lagrad ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trallbräda med kvistar och små hål placerad ovanpå gråsten och intill omslagsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trallbrädor med kvistar och slagmärken mot grusig mark, några har hål och skarvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Vanlig trall är tyvärr ofta av väldigt dålig kvalité även om den kallas för premium. Är den köpt på ett bra ställe så brukar det inte vara några problem att köra tillbaka det dåliga och plocka ut nya. Är det dom stora köpladorna så skulle jag inte ha så höga förväntningar men däremot skulle jag absolut försöka prata med dom. Det kostar inget att försöka (y)
 
  • Gilla
pewe3935
  • Laddar…
Bara 15% låter som rätt bra.
 
  • Gilla
evertb och 2 till
  • Laddar…
Om klassningen tillåter det beror ju på vilken klassning det är. ;)
Tror dock du menar sortering.
https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/kvalitet-och-sortiment/
Frågan är om det ens är angivet vilken sortering det är du köpt? Och om det isf uppfyller kraven.

Verkar vara lite av ett träsk. Om 85% är OK är det inte så mkt att säga om är min erfarenhet.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Liknande upplevelse 15-20% som jag inte tyckte va användbart i hela längder sortering g4-2 "premium trall" samt att jag fick limma 20tal knaggar och slipa några slagmärken eller hyvelmissar. Sen fick jag tvinga ett 10tal bränder på plats då de va som en banan, gick utmärkt med lite hävstång i regel under.

Men det jag inte använder på däck blir istället kjol. Skulle säga 3-4 brädor som e helt kass. Butik jag handlade i ger bytesrätt generöst men pengar tillbaka kortare tid än det tar att bygga (utvärderar virke under bygget)

Sen det virket som jag tänkte använda till staket är en annan historia som är off topic här...


 
Jag brukar rata ca 30% när jag plockar från en oöppnad bunt på de stora kedjorna(Byggmax, k-rauta etc) så 15% bortfall på premium känns väldigt bra. Bara två leverantörer av trallen som jag testat dock, moelven och södra. Jag upplever ingen direkt skillnad mellan leverantörerna utan det är snarare från bunt till bunt.
Det brukar stå något i stil med att trallen i butikerna är g4-3 men kan förekomma sämre kvalitet, dvs du vet inte vad du köper för kvalitet :) Vet inte hur de definierar ”premium”-trallen?

Och ja, jag brukar lägga tillbaka trallbrädorna fint i högen igen efter sorteringen :)
 
F
Jag köpte nån fräckt namngiven premium norrlandstrall. Skapligt besviken då jag fick sortera som ett as för att få fina exemplar. Reklamerade till K-Rauta som skickade dit leverantörens representant som gjorde ett försök att hävda att det var helt ok kvalitet men gav upp när det blev för mycket. För ca 100kvadrat fick jag en återbetalning på 3000kr. Tog det i ny trall jag plockade själv.
 
orkar inte läsa svaren så jag svarar i egenskap av snickare som handlar via brädgård. Brädor du själv anser att du inte är nöjd med, tar du ock åker tillbaka med. Du talar bara om att du inte är nöjd med kvaliten utan vill byta till andra fräscha. De kommer låta dig göra det utan problem.
De vill ha nöjda kunder och de vill ha dig tillbaka som kund. Så det kommer gå problemfritt. Var bara vänlig och säg du vill byta ut. =)
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
B
I ItWasntMe skrev:
orkar inte läsa svaren så jag svarar i egenskap av snickare som handlar via brädgård. Brädor du själv anser att du inte är nöjd med, tar du ock åker tillbaka med. Du talar bara om att du inte är nöjd med kvaliten utan vill byta till andra fräscha. De kommer låta dig göra det utan problem.
De vill ha nöjda kunder och de vill ha dig tillbaka som kund. Så det kommer gå problemfritt. Var bara vänlig och säg du vill byta ut. =)
Jag ska göra det. Handlade på Xlbygg och hoppas de löser det. Lite besvärligt att behöva åka dit med dem bara nu när jag fått allt hemlevererat.
 
W
Z Zkee skrev:
Liknande upplevelse 15-20% som jag inte tyckte va användbart i hela längder sortering g4-2 "premium trall" samt att jag fick limma 20tal knaggar och slipa några slagmärken eller hyvelmissar. Sen fick jag tvinga ett 10tal bränder på plats då de va som en banan, gick utmärkt med lite hävstång i regel under.

Men det jag inte använder på däck blir istället kjol. Skulle säga 3-4 brädor som e helt kass. Butik jag handlade i ger bytesrätt generöst men pengar tillbaka kortare tid än det tar att bygga (utvärderar virke under bygget)

Sen det virket som jag tänkte använda till staket är en annan historia som är off topic här...

[bild]
[bild]
Tänk på att svenskt trä rekommenderar 6mm springa mellan trallen nu för tiden
 
W warthogger skrev:
Tänk på att svenskt trä rekommenderar 6mm springa mellan trallen nu för tiden
Nej! 126 mm kant till kant.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
W
R RoBo skrev:
Nej! 126 mm kant till kant.
Och det blir 6mm i detta fallet med 28*120
 
W warthogger skrev:
Och det blir 6mm i detta fallet med 28*120
Inte om trallen är nytryckt och blöt då kan det bli mycket mindre. Det är ju det som är meningen med att lägga 126 mm kant till kant. Blir inte bra att lägga blöt trall med 6 mm springa kan bli lite väl breda springor då.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
B Baskavoda skrev:
Jag ska göra det. Handlade på Xlbygg och hoppas de löser det. Lite besvärligt att behöva åka dit med dem bara nu när jag fått allt hemlevererat.
Är det Xlbygg ska det inte vara något problem så vida du inte stöter på en sommarjobbare. Ring och förklara läget eller åk dit så får dom köra ut det när dom ska köra till en annan kund i närheten.
 
R RoBo skrev:
Nej! 126 mm kant till kant.
Det torde då bli 3 mm springa mellan brädorna. Det stämmer då bra med det verktyg man använder om man skruvar med så kallad osynlig skruv Heco Invisble.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.