Altan & Uteplats
Ingemar D: vet någon en firma som man kan måttbeställa glas med aluminumprofiler. Hela altanpartiet att det ska vara nån typ av metall konstruktion. mvh Ingemar
Viktor_F: [citat] Tack för tipset med fris på mitten, det blir tjusigt!
optimum: Japp, den har jag läst om tidigare. Var tydligen Essve C4 som är härdade och ytbehandlade, inte den rostfria typen. Hade nog blivit väteförsprödning då då de troligen inte värmebehandlats rätt vid ytbehandlingen. Väte i stål är ett jäkla skit och troligen har Essve slarvat vid tillverkningen. Lite om väte i stål Väte bildas i stål då man ytbehandlar det med typ zink. Är
Jotsat: Du behöver ha 3 bärlinor - vid eller i husfasaden/grunden, 2m ut och 4m ut. Överhäng på 30-40cm. Använder du 45x195 som bärlinor kan du ha 2m mellan plintarna (orange i bilden). Du kan då ha 45x145 som skruvreglar (gult). Mot huset kan du fästa skruvreglarna mot bärlinan med balkskor och på de två yttre ställer du dem på bärlinorna och skåspikar 100-125mm spik eller skråskruvar
BigR: [citat] Jag brukar bryta en kulör som passar skicket på trallen, slutar alltid med att jag väljer Twilight om det är riktigt illa :D. Den är riktigt mörk. Blir fint och lent att gå på. Kan bli solvarmt med mörkt, men det får man ta.
Pingo_LFC: Bara du kommer hem till mig och kollar :p [citat]
Happy75smile: betongen ska bara gjutans tillsammans med stenen. dock skulle jag kanske borra hål i berget och lägga in armeringsjärn i samband med betong
lordi: Jag har nog skrivit det här tidigare någon gång, men jag vet hur det går till. Nämligen som följer: Västerländsk Kund frågar Kines A om han kan tillverkar stolpskor åt dem. Han säger "inga problem" och skickar över en provsändning på 100 st. Kanske t om bjuder in kunden på besök i sin fabrik. Stolpskorna är av bra kvalitet och fabriken har bra villkor för sina anställda, så de
optimum: Rekommenderar Halle, välj 32 mm om du vill ha bra isolering, 16 mm är för sommar med lite försommar och sensommar. Har själv byggt uterum och valde Halle. Bättre med halle som har aluminiumskenor istället för Willab som har plastskena som övre del. Om man någon gång behöver lossa så håller aluminium bättre än plast (spricker när den åldrats) Däremot skjutsfönster mm blev det
Tiger79: Tack för svar. Tänkte bygga som med bärlinor fast i en enda nivå.
thomas33: Är det bara tre stolpar, hade jag försökt få bort dem och köpt tre längre. Eller sågat av dem nere vid altanen och använt stolphållare. [bild]
justusandersson: Det är möjligt att balken är skråskruvad från stolparna, men det är ingen snygg infästningsmetod. Dimensionen på den så kallade överliggaren, liksom takbjälkar och stolpar måste man räkna på. Takmått och snözon är de viktigaste parametrarna. De små diagonalerna på stolparna kan man undvika med andra metoder. Ett alternativt sätt för en snygg infästning är att använda
abel48: Det är underlags papp/duk yep500 under plåten. Nej kommer inte att ha det uppvärmt under vintern. Kommer att värma med infravärmare under höst vår tillfälligt när man ska använda det. Så det blir ingen plast på insidan.
KnockOnWood: Kanske lite trist inlägg, men i alla fall något att tänka på :( : https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-tumregel-foer-bredd-pa-grindhal-hoejd-pa-stolpar.233848/#post-1988571
PeppeA: Hej! Som lekman bygger jag en pergola 3x3m ungefär och använder 120x45 reglar (max). Tanken är att fästa den i väggen på typiskt sätt med en bärlina med plastdistans. Väggen har överlappande träpanel. Några frågor: Behövs bärlinan ens? Den yttre bärande regeln vilar på stolpar fästa i altanens bärlinor och vilande på plattor. Jag såg en granne som tycks ha skråskruvat/spikat
HenkeHarald: [citat] Vakumförpackning är bland det sämsta man kan göra. På sommaren är luften varm och innehåller mycket fukt. När det blir kallare klarar inte luften av att ”hålla” lika mycket fukt och plötsligt känns dynan fuktig trots att ingen fukt tillförts. Målet är att ventilera bort denna fuktiga luft och ersätta med kall/torr luft. Teoretiskt skulle man årets kallaste dag kunna
Mammamango: Jag har bestämt mig för att köpa en bandslip för att slipa altanen. Hyra golvslip kostar ca 1000 kr/dygn=dyrt och dessutom svårt att passa in så att man kan göra allt på en dag. Har testat planslip=tar väldigt lång tid och vinkelslip med slippapper=rädd att gräva ner den i träet.. Men vilken bandslip ska jag välja? Har läst de tester jag hittat, men blir inte mycket klokare för
Alfredo: [citat] [citat] Biltematältet som Dheri länkar till reses på samma sätt. Jämför man bara bilder känns MX-tältet väldigt lika biltematältet. Hur de skiljer sig åt i verkligheten kan naturligtvis vara en annan sak. För mig skulle dock MX-tältet falla bort på grund av utseendet. Visst, i en depå passar det nog men inte hemma hos mig. :thumbdown:
etompau: De två plintarna "Heating N" och "N" är sammankopplade elektriskt. Genom att ha två plintar förenklas kabelanslutningen till termostaten genom att man inte behöver lägga två ledare under samma skruvplint. Termostaten lägger sedan ut spänning på plinten "Heating L" till ansluten utrustning.
andreasö: Vi har tänkt bygga ut vår nuvarande trall runt ett hörn på huset. Skulle gärna vilja ha lite tips hur vi ska bygga ihop den snyggt med den gamla. Bifogar lite bilder på hur det ser ut nu. [bild] [bild] [bild] Planen är alltså att bygga ihop nya trallen med den befintliga och den ska gå hela husväggen med skjutdörrarna. Storleken blir ungefär 10-12m x 3,6m beroende på hur vi bygger.
Robert63: Hej! Vi tänkte fixa ett vindskydd till vår altan. Hur högt behöver det vara? Skulle ett utdragbart i markisväv funka? https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/sol-vindskydd/vindskydd/insynsskydd-791227/#tab04
Happy75smile: Justerbara plintar är aldrig lika bra som vanlig plintar, bäst av allt är gjuta själv med plintjärn och då kommer det vara grymt bra bas.
Happy75smile: Hej! Bordet behöver slipas och sedan oljas in, Cuprinol träolja använder jag och den är bra.
Maxoz: Hej! Vad rekommender under en altanplint, ett bärlager typ 0-20 eller mer dränarande sten/makadam 8-25? Mvh
Marcus i skurup: Men om man bygger m Platonmatta dränerar m stenkross.... så borde det ju funka.... jag hade gärna gjort det m L-profiler men det blir DYRT.. det handlar om ca:150 meter...