W
Watkins: [citat] Väggen och grunden är allt slitet. T o m när vi köpte huset för 4 år sedan så så dåvarande ägaren att altanen är på sista andetaget. Men nu blev det lite konstgjord andning i alla fall, lite lasyr på så tror jag det ser ok ut. Sen ska resten av plankorna fixas men vi hade plank i vedboden för att göra det där idag iaf!
8 svar · 10,0k läst
·
Z
Zkee: Glömde överliggaren, den sågade jag bara till, la på plats sen använde den för att dra någon stolpe som lutade lite ut från altanen i lod, satte med PU lim och lång skruv underifrån genom stolpe.
9 svar · 18,2k läst
A
abe: Kvällsbild
1 svar · 4,7k läst
·
A
1 svar · 4,7k läst
·
R
Rebsve: Vi följer dina tips! Tack så mycket
2 svar · 9,4k läst
L
Loftet: Det blirliiite höjd och marken är sandig. Jag tänker att är den 30 hög så är det kanske bara 15 cm under mark i grop plus en DM singel typ. Blir inte superstora gropar
4 svar · 2,1k läst
S
stugfar: användare @Ola j82 postade detta i forumet grund- och markarbeten men passar nog bättre här. Jag postar om det här då jag också är mkt intresserad av ev svar på frågan: ”Hej Hur är kvalitets skillnaderna mellan dom olika butikerna på stolpskorna? Som biltema, byggmax, bolist mm. Ska bygga uterum på gutna justerbara stolpskor och vill inte dom ska rosta efter 1år som man sett
0 svar · 1,1k läst
B
ByggStålis: Stort tack.
19 svar · 3,0k läst
·
D
Daniel482: Jag hade en Landman Avalon innan och tänkte att denne är säkert likvärdig. Kommer knappt upp i temperatur och sedan är den livsfarlig eftersom den saknar tråg som marinad och olja kan rinna ut i. Allt samlas under brännarna på en plåt. Det slutade med att hela grillen fattade eld. Detta pga att den är helt öppen bakåt så lågorna slog ut bak där. Stay out säger jag
3 svar · 6,2k läst
P
Putshyveln: Jag funderar på att täcka över de delar av balkong och altan med plast inför vintern. Börjar tröttna på att skrubba och slipa efter den smutsiga snön på våren. Norrlandsaklimat med ganska mycket snö. Golven (tryckt trallvirke) är ventilerade underifrån. Nå’n som gjort detta och kan dela positiva/negativa erfarenheter? /Ulf
0 svar · 3,4k läst
C
crazytok: Japp, det måste kunna kopplas loss och blåsas rent inför vintern. Hur? Vet ej... Att skruva loss kopplingar är väl alternativet, men bökigt. Idéer? Kan man kanske ha en kulventil som man kan öppna och stänga och blåsa igenom? Räcker det? Typ: [bild]
4 svar · 3,8k läst
·
R
Rookie84: [citat] Hej! Nej, jag byggde aldrig någon altan där. Byggde ett trädäck i marknivå och efter det har jag inte tänkt på att bygga där uppe. Men nu när du påminnde mig så kanske man ska kolla upp om det är möjligt eller ej.
11 svar · 17,5k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Blir säkert kanonfint :D
3 svar · 3,5k läst
T
toolman77: på första bilden ser det ut som att en plastdel lossnat från hålet i metallröret där linan går in och nu vilar på mittdelen som håller parasollpinnarna.. Nu löper linan mot metallkanten så det är klart att den slits
12 svar · 18,4k läst
·
J
Jotsat: [citat] Nej, se gult nedan (angett i meter). Sätt stöd i mitten [bild]
4 svar · 8,1k läst
·
A
aekeberg: Hej! Har ett frihängande parasoll som i dagsläget förankras med standardstenar ovanpå på parasollfoten. Funkar ok (dvs parasollfot flyger inte bort) men tar upp för mycket plats på terassen. Någon som har en idé om hur man kan förankra parasollet direkt i markstenarna? Eller ännu hellre - försänka foten i jämnhöjd med stenarna! Tror inte på att skruva fast dem i och med att bara
0 svar · 3,6k läst
·
U
ubaggstr: Precis vad som hänt med de gamla pelarna som stått pall 40 år. Nu har de spruckit så pass att getingar och andra insekter byggt bo i dem. Jag tänker byta ut dessa till sommaren och låta de stå omålade ett tag. Bifogar bild på de nya pelarna som är avbarkade och klara för montering. Tack igen för tipsen.
4 svar · 2,6k läst
·
C
crazytok: Hur gick det? Blev det något segeltak? Går själv i tankarna kring ett segeltak... Tror ni att det hade passat bra här? (lite dålig bild men ni fattar, altanen är ca 6x6meter där det vita räcket är.) [bild] Hade kanske tänkt mig ett trekantigt och sätta en stolpe i yttersta hörnet. Hade gärna velat kunna rulla in det som @diceman var inne på, så det är lätt att förvara det när
15 svar · 14,6k läst
·
C
crazytok: Tåla vatten bör den ju göra, du ska ju inte behöva montera ner den varje gång det regnar! :rolleyes: Däremot är den kanske inte vattentät...
4 svar · 15,2k läst
Byurn
Byurn: Jag drar en dold skruv rakt ner där jag inte kommer åt att dra dolt. Krävs förborrning med camo skruv i alla fall.
2 svar · 6,2k läst
BjorWist
BjorWist: Ska göra ett krysstaket i tryckimpregnerat material. Nu söker jag tips på höjd och virkesmått. Staketstolpar 95*95 finns redan.
0 svar · 2,3k läst
13th Marine
13th Marine: Jodå en bra jordborr är halva jobbet.
4 svar · 5,0k läst
·
optimum
optimum: [citat] Helt i sin ordning. Ger bra effekt att med enkelglas få bra isolervärde. Inte alla behöver dubbelglas i sommar uterum.
12 svar · 4,9k läst
·
C
crazytok: Ja allt beror ju på hur mycket man använder! Den är så stark så man behöver oftast inte använda särskilt mycket, men nu sitter dom där iaf. (y):)
8 svar · 3,4k läst
M
majaji: Hej alla. Jag har en altan som är byggd ca 1,5-2 meter ovan mark. Jag hade tänkt a använda detta utrymme under altanen som förvaring. Yta är längd 9 m x bredd 5 m Jag har funderat på sätta korrigerad plast eller plåt som tak och sedan fibercement som väggar/täcksidor . Väggarna ska gå att öppna. Nu till frågor: Hur får till en bra lutning på taket? Vad hade ni föredragit som
0 svar · 2,5k läst
L
largab: De anger nedböjning i mm samt ”utnyttjandegrad” i %. Jag tolkar % siffran som hur stor del av möjlig belastning. Dvs 100% innebär att det håller inkl behövliga säkerhetsfaktorer. Dvs det går med klenare balk men nedböjning blir större.
1 svar · 1,7k läst
V
VW Transporter: Startar upp denna tråden igen! Vi har sett avancerad trigonometri, exceltabeller och olika Iphoneappar. Men det enkla svaret är ett diagram för att såga boxar som är saxat ur en Dewalt-instruktionsbok. TS altan är en ”square box” och det är bara att läsa av vinkelinställningarna. Men vem f-n läser instruktionsböcker?
52 svar · 49,3k läst
·
L
lagre: Jag har två WG62Eco partier från Willab i mitt uterum. Uterummet är isolerat, men är ett vår-sommar-höst uterum. Håller endast uterummet frostfritt under vintern. Jag skulle helt klart hålla Willab högre än Skånska byggvaror. Dock är det som sagt inte lämpligt om man vill kunna använda uterummet längre perioder under vintern. Avsaknaden av brutna köldbryggor gör att det skulle
9 svar · 2,5k läst
A
Allmänobildad: 70x70 kan lätt se lite klent ut. 95x95 är nog mer lagom. Speciellt om golvbräderna är 120mm eller bredare.
1 svar · 1,7k läst
·
Steeldragon
Steeldragon: Det är väl bara att dela höjden på planket med tjockleken på virket plus mellanrummet så får du det antal du behöver. Eller vad menar du?
1 svar · 1,0k läst
T
topmount: Skulle definitivt banka ner en plåt så du inte underminerar din nylagda sten.
1 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.