Jag har suttit i några dagar nu och försökt förstå avstånden man behöver förhålla sig till. I den spännviddstabellen jag hittade här, finns tabellen "Spännviddstabell, bärbjälkar (avstånd mellan stolparna)" och "Spännvidd för golvbjälkar (avstånd mellan bärbjälkar)".
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-traedaeck-spaennviddstabell-foer-dummies.216825/
Förlåt en trött småbarnsfar, men:
1. Var ska jag sätta plintarna? Vilken tabell ska jag förhålla mig till i det här fallet?
2. Har jag tänkt rätt i konstruktionen eller borde jag göra på något annat sätt?
Trallen ska gå ut från huset, därav tvärreglar på cc60, omlottskruvat för att slippa balkskor. Kan man göra så? Virket är 45*145 med 28*120 trall. Det är bara 180mm från nedre kant fasad till mark och den måste hamna under.
Tacksam för all hjälp!
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-traedaeck-spaennviddstabell-foer-dummies.216825/
Förlåt en trött småbarnsfar, men:
1. Var ska jag sätta plintarna? Vilken tabell ska jag förhålla mig till i det här fallet?
2. Har jag tänkt rätt i konstruktionen eller borde jag göra på något annat sätt?
Trallen ska gå ut från huset, därav tvärreglar på cc60, omlottskruvat för att slippa balkskor. Kan man göra så? Virket är 45*145 med 28*120 trall. Det är bara 180mm från nedre kant fasad till mark och den måste hamna under.
Tacksam för all hjälp!
Tror jag förstått lite mer, men en fråga återstår.
I tabellen "Spännviddstabell, bärbjälkar (avstånd mellan stolparna)", ska man tolka det som att det är den totala längden av en golvbjälke? Eller är det avståndet mellan det underliggande bärbjälklaget?
I mitt fall, är det då 3910 mm som är min spännvidd för golvbjälklag, och avståndet mellan plintarna blir ca 1,2 m?
Eller är det 1955 mm jag ska räkna på, så avståndet mellan plintarna blir ca 1,7 m?
Ny ritning:
I tabellen "Spännviddstabell, bärbjälkar (avstånd mellan stolparna)", ska man tolka det som att det är den totala längden av en golvbjälke? Eller är det avståndet mellan det underliggande bärbjälklaget?
I mitt fall, är det då 3910 mm som är min spännvidd för golvbjälklag, och avståndet mellan plintarna blir ca 1,2 m?
Eller är det 1955 mm jag ska räkna på, så avståndet mellan plintarna blir ca 1,7 m?
Ny ritning:
Ingen som vet hur tabellen ska tolkas eller har någon annan guide som tips? Finns ju en hel del altanguider där ute men de beskriver bara just deras altandesign, inget allmänt om dimensionering och avstånd som går att använda till denna, vad jag sett åtminstånde..
TackL larsa_n skrev:
Tack Larsa!L larsa_n skrev:
Enl. den appen får jag plintavståndet att bli 0.85 m, om jag tolkat spännvidden mellan golvreglarna rätt. På min ritning är de ju totalt 3,9 m långa (med en bärbjälke i mitten under).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag tolkade den på samma sätt, men i den tabellen räknas det med virkeskvalitet k 18 (idag c 18). Men i appen "Lathunden" blir avståndet som sagt 0.85m med högre virkesklass, c 24.L larsa_n skrev:
Och en konstig sak till, i appen står det att "Golvbjälkarnas avstånd (C) är högst plintavstånd/4 (D/4)". Då ska alltså CC-måttet på golvreglarna bli 0.85 / 4 = 21 cm plintavstånd! Det är nåt som inte stämmer!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag blev inte heller klok på appen när man räknade på två fack...
Jag tror man ska läsa tabellen såhär:
1) Börja i den nedre tabellen för att se maximal spännvidd för golvbjälkarna för respektive dimension
2) Bestäm spännvidd
3) Ta närmsta spännvid (uppåt) i översta raden i övre tabellen
4) För respektive dimension på bärlinor från vänstra kolumnen i övre tabellen får du plintavstånden när du följer den raden fram till den kolumn med spännvidden du valde.
Jag kommer inte ihåg vilken virkesklassning tabellen utgår ifrån. Kollar man i appen gör det ca 1.5 dimension att gå från C14 till C24 för samma spännvidd så det är inte försumbart. Det var inte helt lätt att hitta C24 tryckt virke i rätt längd för mig, men det gick.
Logga in
Skapa konto
1) Börja i den nedre tabellen för att se maximal spännvidd för golvbjälkarna för respektive dimension
2) Bestäm spännvidd
4) För respektive dimension på bärlinor från vänstra kolumnen i övre tabellen får du plintavstånden när du följer den raden fram till den kolumn med spännvidden du valde.
Jag kommer inte ihåg vilken virkesklassning tabellen utgår ifrån. Kollar man i appen gör det ca 1.5 dimension att gå från C14 till C24 för samma spännvidd så det är inte försumbart. Det var inte helt lätt att hitta C24 tryckt virke i rätt längd för mig, men det gick.
Bra, då har vi tolkat den tabellen lika! Jag får se vilket virke som finns att tillgå till vilket pris, får avgöra sen om arbetstiden för fler plintar är värt mellanskillnaden.V Viktor_F skrev:Jag blev inte heller klok på appen när man räknade på två fack...
[bild]
2) Bestäm spännvidd
Ska nog för övrigt maila Svenskt Trä och be om ett förtydligande, tror det är något fel i deras beräkningsmodell. Eller så är det fel i alla andra tillgängliga tabeller där det blir minst dubbla plintavståndet med lägre c-klass.
Undrar om du får räkna som att det är två fack? Dina golvbjälkar löper ju bara över ett fack, sen ligger de omlott. Den som vet bättre får gärna rätta mig, men jag hade nog räknat som två enfack..S Sweedbanana skrev:
Efter några dagar "ledigt" från altanplanerande återkom jag till detta och kom på att det är oklart vad "Spännvidd" egentligen innebär.V Viktor_F skrev:Jag blev inte heller klok på appen när man räknade på två fack...
[bild]
2) Bestäm spännvidd
Enligt "Lathunden" från Svenskt Trä är det den totala längden på golvbjälkarna (stödreglarna, golvreglarna...). Om det är så, så ska plintavståndet enligt Byggahus-tabellen bli ca 1,20 m:
Logga in
Skapa konto
I sthlm där vi bor är visserligen snölasten 204 kg och inte 250 kg som dokumentet är beräknat på. Men det är i just den här frågan oväsentligt
Jag har alltid trott att spännvid är avstånd mellan stödpunkterna, inte total längd på altanen. Det är ju i någon mening lasten från varje fack som ska fördelas på plintarna. Hur stor den lasten blir styrs av längden mellan plintrader/bärlinor och inte av hur det ser ut längre (tänk fyra fack, 8 meter eller så) bort.S Sweedbanana skrev:Efter några dagar "ledigt" från altanplanerande återkom jag till detta och kom på att det är oklart vad "Spännvidd" egentligen innebär.
Enligt "Lathunden" från Svenskt Trä är det den totala längden på golvbjälkarna (stödreglarna, golvreglarna...). Om det är så, så ska plintavståndet enligt Byggahus-tabellen bli ca 1,20 m:
[bild]
I sthlm där vi bor är visserligen snölasten 204 kg och inte 250 kg som dokumentet är beräknat på. Men det är i just den här frågan oväsentligt![]()
Om man ser det som du beskriver i inlägget ovan försvinner ju parametern ”antal bärlinor”. Det skulle alltså betyda att för din altan på ca 4 meter ska du, oavsett om du har tre eller trehundra bärlinor, alltid ha ca 1.20 meter mellan plintarna. Det blir en väldans massa plintar i det sistnämnda fallet
Som du märker kan det här egentligen
Appen utgår ju också från ”maximal nedböjning vid nyttolast begränsas till 1/300 av spännvidden” e.dyl. Jag har svårt att relatera till om det är en altan utan svikt eller inte...
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spännvidd är det fria avståndet mellan två näraliggande upplag som en balk vilar på, oberoende av balkens totallängd. En hel balk som vilar på tre eller flera upplag kallas för en kontinuerlig balk. Nedböjning pga nyttig last brukar begränsas till 1/300 av spännvidden. Det ska inte förväxlas med sviktkriteriet som gäller den momentana nedböjningen av en punktlast på 1kN (ca 100 kg) på balkens mittpunkt, som inte får överstiga 1,5 mm oberoende av spännvidden. Ofta bli svikten dimensionerande, inte minst när det gäller altaner.
Klicka här för att svara