Byggahus.se

Underarbete terasslasyr

406 läst  1 svar

1. J
    Medlem Nivå 6
    Tänkte fixa till våra trappor/soldäck nu under veckan som kommer.
    Har köpt Demidekk terasslasyr men funderar på hur jag ska göra med underarbetet, trappen till groventren är ganska sliten, se bild:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

På trappen ut från uterummet testade jag att blåsa av trappen med högtryckstvätten och resultatet blev följande:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Färgen verkar försvinna men blev något flisigt.

Vad rekommenderar ni för tillvägagångssätt?
    Ska jag köra på med högtryckstvätten och sedan köra på med sandpapper för hand?
    Köpa mig en riktig bandslipmaskin och slipa trappen?

Att bara måla över känns sådär, det slitna på trappen kommer förmodligen att lysa igenom känns det som?

2. Fridh78
    Medlem Nivå 1
    Det är nog mest smuts och gammal olja? Spruta ut tralltvätt eller kanske kraft/fasadtvätt eftersom du ska måla och låt verka enl anvisning. Ställ ner högtrycken på lågt tryck och tvätta ordentligt med ”terassborsten”.

Ett alternativ till lasyren som blir väldigt fint är att såpa trallen efter den är tvättad. Spruta ut en 50/50 blandning av såpa och vatten, arbeta in med skurborste och låt det sen torka in. Resultatet blir ett väldigt mjukt och lent trä som blir snyggt ljusgrått. Behöver dock upprepas 1 ggr/år men är å andra sidan i princip gratis.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka