Byggahus.se

Altan, pool, nivåer

1. Björn Barrögård
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag ska bygga altan och fälla in en 4x8 pool i denna. Min fråga är, jag har 1,30 i höjdskillnad mellan boendeplan och gräsmatta. Jag tänker att man vill kunna gå rakt ut på altanen utan trappa men vill man bygga hela altanen på den höjden är frågan? Eller vill man göra trappa och ha poolområde närmare mark?

I dagsläget finns ingen altan.

Tacksam för idéer och tips.

2. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Nivå 9

Jag tycker själv att det ger en härlig känsla när man bygger trädäcket i olika sektioner (höjder) då blir det mer ett baddäck och ett matdäck.

• Laddar…
  3. M
    Husägare · Nivå 7
    Har precis själv byggt ny altan, och vi har också lite drygt 1m höjdskillnad mellan hus/golv nivå och poolnivå. Jag har gjort trappa med bänkar/solplatser ner mot poolområdet. En väsentlig skillnad är väl dock att vår pool inte är integrerad i trädäcket. Övervägde för en stund om jag skulle integrera den i trädäcket också, men gör sig rätt bra i stensättningen som den är, och stenen är definitivt mer lättskött, jag har nog med altan/trädäck som det är med 200kvm + :rolleyes:

Väldigt nöjd med att det blivit lite avdelningen mellan "bad" och "mat/grill/lounge" delen. Det är inte riktigt klart än men ska se om jag hinner/orkar ta nån bild sen.

Redigerat 25 aug 2019 10:22
  4. Björn Barrögård
    Medlem Nivå 1
    Tackar för bra svar! Gärna mer tankar och förslag!

5. M
    Husägare · Nivå 7
    Lovad att försöka ta nån bild så här är en. Det är inte riktigt klart, ska upp med glas mellan stolparna, handledare och belysning och lite annat krimskrams, men ger kanske nån inspiration.

Precis tvättat trallen och ska på med nitors wood protection ni ikväll, (deras variant av Sio/kisel bla bla), får hålla tummarna att det blir som tänkt.

Det ska dit nåt hemsnickrat bord mellan sittbänkarna/solplatserna också, och dynor/kuddar som passar till sittplatserna, men allt är undanplockat nu eftersom det ska behandlas :)