Byggahus.se
Min tomt är fylld runt huset med krossmaterial, ca 2-3 meter djupt med dränering lagd på schaktbotten. Alltså inget fuktbindande material.
Skall nu under hösten påbörja grundarbetet för uteplatsen. Hur pass grunt kan jag montera plintarna? Måste jag ned till frostfritt djup fast det är stenmaterial,?

Nej, knappast. Hur djupt du behöver gå beror på var du bor.

Bor ismåland, frostfritt här är väl strax under metern? Men om jag sätter ned 700mm plintar så bordet det alltdå vara tillräckling,?

Jag hade övervägt att helt skita i plintar och köra på betongplattor. 2-3 meter kross lär ju inte tjälen rå på, samt att gräva för plintar i sådant material är själva definitionen av ett självmordsuppdrag.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Småland är stort klimatmässigt. Kalmartrakten och Höglandet lär ha rätt olika förutsättningar. Men det spelar inte så stor roll eftersom risken för tjälskjutning är liten. Det är mest en praktisk fråga. Antingen så gör du som @Don_Tom föreslår, använder färdiga betongplattor, eller så gjuter du egna plintar. Det är viktigare att de får en stor anliggningsyta mot underlaget än att de går ner djupt. Det är lättare att väga av egengjutna plintar eftersom du kan fixera stolpskorna i förväg på rätt höjd.

J justusandersson skrev:
Småland är stort klimatmässigt. Kalmartrakten och Höglandet lär ha rätt olika förutsättningar. Men det spelar inte så stor roll eftersom risken för tjälskjutning är liten. Det är mest en praktisk fråga. Antingen så gör du som @Don_Tom föreslår, använder färdiga betongplattor, eller så gjuter du egna plintar. Det är viktigare att de får en stor anliggningsyta mot underlaget än att de går ner djupt. Det är lättare att väga av egengjutna plintar eftersom du kan fixera stolpskorna i förväg på rätt höjd.
Instämmer med fördelen med att gjuta med avseende på möjligheten till höjdjustering - men förstår inte varför man skulle vilja ha STOR anläggningsyta på plintarnas nederdel (eller anliggningsyta - har aldrig fattat vad som är rätt.....). Då borde risken för tjälskott bli större? Jag kanske missförstår, men jag tycker ändå att det verkar vara ett självmordsuppdrag att gräva för plintar i 2-3 meter kross. Hur skulle en plint i ett så dränerat underlag förbättra situationen?

D Don_Tom skrev:
Jag hade övervägt att helt skita i plintar och köra på betongplattor. 2-3 meter kross lär ju inte tjälen rå på, samt att gräva för plintar i sådant material är själva definitionen av ett självmordsuppdrag.
Anledning till plintar är att jag fått för mig att det blir stabilare konstruktion då jag kan skruva fast stolparna i något.

Om du inte har någon fasad att fästa altanen i så kan jag också känna att några få plintar kan vara bra för att fixera bygget, resten skulle jag ställt på plattor. Om du fäster altanen i huset så ser jag ingen anledning alls till plintar, till frostfritt djup lär du ju inte gräva i alla fall.
Om du lägger plattor så är det ju inget problem att justera höjden på bärlinorna med ”kortlingar” eller pallningsbrickor i plast.

P pilt77 skrev:
Anledning till plintar är att jag fått för mig att det blir stabilare konstruktion då jag kan skruva fast stolparna i något.
Det är absolut så; det blir mycket stabilare. Min rekommendation är dock att testa "grävbarheten" i krosset innan du fortsätter spekulera. Jag är själv teoretiker mer än praktiker och höll på att knäcka mig själv när jag prompt skulle ned 80cm i väl packad stenkross.

Fraktionsstorleken på stenkrosset har betydelse för plintarnas utformning. Plintens basyta bör göras tillräckligt stor i förhållande till stenarna i krosset. Generellt sett ökar man plintarean för att få ner marktrycket, även om det inte är aktuellt här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.