100 596 läst ·
33 svar
101k läst
33 svar
Träräcke med liggande ribbor
Jag håller på med en pergola/spaljé men kör med obehandlat virke just för att slippa att det drar ihop sig och slår sig som jag upplever att tryckimpregnerat gör. Virket ska jag måla med mattsvart lasyr och ändarna på stolarna får dra till sig lite extra lasyr utspädd med lacknafta.
Spaljen bygger jag av ribbor (25x38) och stolparna på pergolan är av 100x100 mm limträ.
Spaljen bygger jag av ribbor (25x38) och stolparna på pergolan är av 100x100 mm limträ.
Jag har kört med 28x45 staketribb, men p.g.a risken att det just vrider sig har jag satt tätt mellan stolparna, en "lös" stolpe mellan varje "riktigt" bara för att ha något att skruva i/staga upp det, tror det är max 80-90cm mellan infästningar samt att jag kör med 2 skruvar. Kanske överkurs men man ser/märker också vilka spänningar det blir/hur det vill slå sig/vrida sig. Hade jag inte satt så pass tätt hade det nog sett ganska tråkigt ut vid det här laget. Övervägde både 45x45 och 28x70, men estetiskt fick det bli 28x45 som ser lite nättare ut, och sitter ganska tätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden