Hej, söker tips på hur jag ska bemöta mitt problem med att plattorna på balkongerna börjar släppa (se bifogad bild).
Plattorna är lagda på betong och jag misstänker att de är lagda 2003 då fastigheten färdigställdes och jag undrar om det går att justera de plattor som släppt på någit smidigt sätt eller om alla plattor behöver avlägsnas, och hur det görs på smidigast sätt?
Tack på förhand
Mvh Joakim
Plattorna är lagda på betong och jag misstänker att de är lagda 2003 då fastigheten färdigställdes och jag undrar om det går att justera de plattor som släppt på någit smidigt sätt eller om alla plattor behöver avlägsnas, och hur det görs på smidigast sätt?
Tack på förhand
Mvh Joakim
Gissar på att det är en Brf, jag hade då tagit kontakt med styrelsen så att detta sköts på korrekt sätt. Det är inte optimalt med lösa plattor så här högt över marken.
Kanske har alla balkonger dessa plattor och en översyn/rep är nödvändigt för hela beståndet.
Kanske har alla balkonger dessa plattor och en översyn/rep är nödvändigt för hela beståndet.
Det är Brf som uppmanar att de balkonger som har lösa plattor att åtgärda dem. Tänker att det smidigaste är att ta bort fästmassan och sätta dit plattorna igen. Tips på hur man tar bort fästmassan och vilket som bör användas för fästa skifferplattorna igen.E etompau skrev:
Står det verkligen i stadgarna att innehavaren har ansvar för balkongens ytskikt i form av att återmontera plattor?
Det låter för mig dom om styrelsen försöker spara pengar och besvär och lämpar över problemet på respektive innehavare. Förmodligen med ursäkten att det inte rör konstruktionen utan en estetisk ytdetalj..
Det låter för mig dom om styrelsen försöker spara pengar och besvär och lämpar över problemet på respektive innehavare. Förmodligen med ursäkten att det inte rör konstruktionen utan en estetisk ytdetalj..
Vad står det i stadgarna? Man brukar vara ansvarig för ytskiktet. Däremot om det legat sedan nybyggnation blir det lite mer luddigt.
Finns helt säkert någon som kan det bättre än jag som kanske kan ge en grundligare förklaring.
Edit: Tvåa på den - insåg att jag i princip upprepade inlägget ovan.
Finns helt säkert någon som kan det bättre än jag som kanske kan ge en grundligare förklaring.
Edit: Tvåa på den - insåg att jag i princip upprepade inlägget ovan.
Orsaken är troligen att det kommer in vatten mellan plattan och underlaget och sen tar frostsprängning hand om att lossa plattan.
Visst kan man lappa och laga men det tar inte hand om grundproblemet, att vatten tar sig in under plattorna, så de lär lossna snart igen.
Visst kan man lappa och laga men det tar inte hand om grundproblemet, att vatten tar sig in under plattorna, så de lär lossna snart igen.
Klicka här för att svara