E
Erik Salhammar: [citat] I stenbranschen lägger man oftast linjerna tvärt mot gångriktningen. Detta för att då syns inte skevheter så tydligt. E
5 svar · 6,9k läst
·
optimum
optimum: [citat] Här är länk till Willab Gardens auktoriserade montörer. De har då byggt detta fabrikat före och bör ha bra erfarenhet av sådant. https://www.willabgarden.se/auktoriserade-montorer-/1079 Om du har möjlighet så gör ett besök i någon av deras butiker där de har många uppsatta uterum att kika på och känna på hur de känns. Jag har bara varit i butiken i Munkedal och där
13 svar · 21,9k läst
·
Tokslut
Tokslut: Alltid fint när trådstartare avslutar sina trådar...
34 svar · 12,1k läst
·
optimum
optimum: Men gör inte som i första filmen i inlägget här ovan. Där är träpanelen på huset direkt mot trallen. Resultat att panelen kommer ruttna.
2 svar · 1,4k läst
M
Mikael.83: Hej. Vart finns dessa två olika gasolkaminer att köpa du rekommendera?
12 svar · 35,8k läst
C
claym: [citat] Haha va är det där :) ?
24 svar · 9,9k läst
·
H
HansOT: [citat] Tanken var mer att det skulle vara en temporär lösning medans vi fixar allt annat i huset lägger förmodligen sten om ett par år! Tack ändå!
4 svar · 1,9k läst
Z
Zachtionman: [citat] Jag har haft rillad trall på vår flytbrygga i 3 somrar nu, så inte testat på en altan men jag har ändå lite erfarenheter att ge dig. Kortfattat skulle jag absolut inte vilja ha det på en altan. Om du skrapar i trallen, tappar saker på osv så blir det mycket värre märken just pga rillningen jämfört med en planhyvlad trall. Jag upplever även att förändringar (sprickbildning,
20 svar · 49,0k läst
Nizze Nibbe
Nizze Nibbe: Tack för tipset. Nibbe
5 svar · 5,1k läst
·
namor
namor: [citat] Sorry för det sena svaret, det rann ut i sanden, åkte på semester istället för att fixa ett tak. Får bli ett projekt för nästa vår.
5 svar · 3,6k läst
·
F
Finndjävel: Din skiss fungerar inte. Kan du inte bara lägga plattor under på mitten om du inte slipper åt att gräva?
12 svar · 1,8k läst
J
Johannes88: Hej! Hur har er fasad utvecklats? Funderar själv på Organowood som stående fasad, men blir lite skraj av allt negativt som skrivs om det (dock med för altaner) här på forumet.
5 svar · 8,9k läst
J
justusandersson: Det är en estetisk fråga som bara du kan avgöra. Det går att göra en förlängning som håller med hjälp av tillräckligt långa skarvbitar kring vangstyckena. Men det blir inte så snyggt. Alternativt kan du låta den befintliga trappan landa på en ny trappa med lite annan karaktär.
1 svar · 1,8k läst
T
Titan123: Tänkte på de ev plattor som ligger emot bjälkarna, för det går ju inte att köra plattorna mellan bjälkar och träplankorna då de ligger dikt an mot varandra.
4 svar · 1,1k läst
·
Sharky58
Sharky58: Hittade just färdiga trästolpar med hål i mitten, 110x110 och dessutom färdigmålade. Perfekta för mitt ändamål :)
4 svar · 1,3k läst
W
witten: Man kom fram till att takåsarna troligtvis inte var dimensionerade för att klara vridningen i från sidokrafterna från takplåten. Jag tror inte att takstolarna var problemet men de brast som en konsekvens av det första haveriet, en kedjeeffekt.
81 svar · 41,6k läst
surris
surris: [citat] Perfekt (y)
3 svar · 2,7k läst
·
P
Peter Boklund: När man bygger terrass med tryckimpregnerade reglar/bärlinor förslår jag att man lägger en fuktspärr mellan trall och bärlina/reglar/kortlingar. Även om träet är tryckimpregnerat kan det ruttna på 4-5 år i ett fuktigt klimat. Beror lite på vart i Sverige man bor vill jag tro. Jag bor i Danmark som generelt har ett mer fuktigt klimat än i Sverige. Här är det standard att lägga
12 svar · 7,3k läst
·
N
NiclasR: [citat] Det finns ett bygglov för återuppbyggnad av uterum. När vi köpte huset så "såldes" det av mäklaren som att det fanns bygglov för ett tidigare uterum (som dock var nedmonterat när vi köpte huset). Efter kontakt med kommunen och diskussion med mäklaren vid köpet så har vi fått ett besked om att bygglov för återuppbyggnad av uterum finns och arean för uterummet har även
8 svar · 4,6k läst
·
E
EliasLindgren: Jag har ett uterum från skbv men är ju samma problem;) Vi tryckte in lite isolering som man brukar ha runt dörrar och fönster och sen har jag invändigt satt kvartsstav och utvändigt plåt. Tycker att det blev ganska bra.
2 svar · 3,3k läst
SandmanNet
SandmanNet: Just ja, en sista bild med regntunnor: [bild]
15 svar · 12,1k läst
·
HwKy
HwKy: Plintar nedgrävda på ett djup på 130-150 pga av större stenar, så hoppade över isoleringen, nu till nästa bekymmer i projektet då det blev en total leråker den veckan vi höll på, men nu till nästa steg, kommer försöka skrapa ner de bästa knölarna med spade då grävaren försvann på annat, sen är min grund tanke markduk och singel innan jag börjar slå ut stolpar och bärlinor,
6 svar · 2,7k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Hade en liten, billig, enkel cafégrupp i aluminium med eksitsar, 8 stolar och ett litet bord. Slutade olja den efter ett par år. Sitsarna blev härligt silvergrå men lite kupiga, aldrig något mögel på den. Hade den i 20 år. Gav bort den när vi flyttade.
10 svar · 13,0k läst
·
J
j-e.m: Ok tack för kommentarer. Det ska enligt uppgift vara tvättat med avfettning, sen grundmålat, sen pulverlackat och in i värmeskåp
5 svar · 4,1k läst
·
J
jonaserik: Det blir ju isf tre stycken järn är det inte lite overkill? Svara Ok ta två järn då, bara så att dom fäster i underdelen så blir det bra
3 svar · 1,5k läst
E
eriklindstedt: Ja, tänkte det också. Får nog bli några kvällar i garaget då. Tack ska ni ha!
5 svar · 7,0k läst
·
L
largab: Om den konar uppåt så kan den övre tjälen knipa runt betongen och lyfta den. Bottendelen behöver ha störst area. Om hålet sedan är cylindriskt så går det gjuta hela hålet.
2 svar · 1,4k läst
MaLoAn
MaLoAn: Det är en balkong i fjärde våningen och även om den är inglasad behöver det finnas en luftspalt under för vattenavrinning och vid rengöring. Jag hade planerat för att göra en rejäl trall med underlag av impregnerat trä men det godkändes inte av husbolagets styrelse, med motiveringen att det blir för stor trävolym vid eventuell brand. Själv tänker jag att de 30x30 balkongplattor
3 svar · 2,5k läst
M
Mekaniker: [citat] Konsument power! JULA är lite sliriga med kvalitén ibland. Tyvärr, då jag gillar deras ordentliga reor.
7 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.